Småfrågor, 45liter

#1 - 28 juni 2008 16:03
Hej!
Det ha nu blivit så att jag ska ta hand om en ca 45 liters akvarium med 8 guldfiskar och 2 malar (ancistrus). Jag fick bara allmän information men enligt min noob-uppfattning några saker i akvarium är fel :)
Här är några frågor som jag inte hittar bra svar på:

1. Behöver jag luftpump? Dvs grej som sprutar bubblor :)
2. Klarar algmagneter 90 graders vinklar, dvs flyttas från en vägg till andra?
3. Behöver jag UVC filter mot alger? Verkar finnas endast för större akvarium, men de samlas lite överallt, dock den goda sorten så längre jag förstår.
UV-strålning för att eliminera alger, infusorier, sjukdomar, bakterier mm.
4. Den samlas massa bajs från guldfiskar på botten, och dessutom snabbt. Jag skulle vilja kunna ta bort den utan att byta vatten helt. Räcker en slamhävert för det? t.ex. en sån?
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/easy-clean-oval-p-977?osCsid=6d71146048cf9e87c6160aa4a6f6dabd
Tänkte att jag kunde småtvätta stenar på det viset. Vattenbytesystem känns lite onödig :), men nån slags bottendammsugare kan jag köra verje veckan.
#2 - 28 juni 2008 16:21
Du kommer tyvärr inte kunna hålla liv i ditt akvarium då man inte kan ha 8st guldfiskar och 2 ancistrus i 45L och upprätthålla en bra vattenkvalite! detta är faktiskt ohumant att hålla fisk på detta sätt! därför kan jag inte ge dig några råd, förrutom att skaffa ett stort akvarium där dina fiskar kan växa och må bra!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 28 juni 2008 16:26
Ditt akvarium är som sagt alldeles för litet. Tills du har hunnit skaffa ett större - slamsug och byt 10 liter vatten varje dag.
#4 - 28 juni 2008 16:33
åheim skrev:
Du kommer tyvärr inte kunna hålla liv i ditt akvarium då man inte kan ha 8st guldfiskar och 2 ancistrus i 45L och upprätthålla en bra vattenkvalite! detta är faktiskt ohumant att hålla fisk på detta sätt! därför kan jag inte ge dig några råd, förrutom att skaffa ett stort akvarium där dina fiskar kan växa och må bra!

Hmm.. det har varit flera i ett år hos förra ägare.
Oki, 0,3 x 0,35 x 0,6 = 63 liter. Kan förklara en hel del.
#5 - 28 juni 2008 16:49
Undrar om inte 63 också är förlitet?

Men det vet inte jag, så det får nån annan sköta. Hade dock för mig att guldfiskar blir ganska breda.

Edit: Men luftpump tycker jag absolut du ska ha.
#7 - 28 juni 2008 17:13
Det där är väl inte guldfiskar heller :)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54

där har du en guldfisk

MVH Johan
#8 - 28 juni 2008 17:13
Nu var ju det där inte guldfiskar direkt:) ser mer ut som nån platy eller nått. Men de va ju ganska stora så ett större kar skadar nog absolut inte.

Du behöver:

Filter (inte luftpump)
Doppvärmare

Algmanetgår absolut att köra runt!?!?
#9 - 28 juni 2008 17:43
Ehh, vad spännande. Få se vad det kommer nästa gång :) Än så längre är det fiskar iaf. Få ta en bild till lokal zoomagasin.
Filter o doppvärmare fick jag. Filtret t.o.m. redan bytt.

Algmanetgår absolut att köra runt!?!?

Bra.

Men jag är mest oroad för avföring som ligger o skräpar. Få nog kolla på olika slamhävert.
Tack för alla svar :)
#10 - 28 juni 2008 18:28
Bästa slamhävert är att koppla en vattenslang till Duschen/badkarets kran med gardena koppling. sen kan man ha en avkapad 1.5l colaflaska o suga med i karet.
#11 - 28 juni 2008 18:33
Men det står att dom kan bli 30 cm stora, så du kommer nog inte ha mycket plats så länge.

Du msåte ju tänka att dom växer, och inte är så små som när man får dom. :P Förövrigt liknar detdär mer guppys eller svärdfiskar utan svärd än guldfiskar. xP
#12 - 28 juni 2008 19:07
DmiM skrev:
Ehh, vad spännande. Få se vad det kommer nästa gång :) Än så längre är det fiskar iaf. Få ta en bild till lokal zoomagasin.

Filter o doppvärmare fick jag. Filtret t.o.m. redan bytt.

Bra.

Men jag är mest oroad för avföring som ligger o skräpar. Få nog kolla på olika slamhävert.

Tack för alla svar :)

Om du har bra biologisk balans i karet så bryts avföringen ner, fick du med ett begagnat filter som varit igång hela tiden? troligtvis var det inte så bra att byta isåfall för nu får du räkna karet som nästan nystartat vilket kan förklara varför du får en del alger nu.
Vore jag du skulle jag inte sikta på att städa bajs utan mata väldigt snålt närmaste månaden och byta lite vatten så ofta som bara möjligt (helst 10-15liter dagligen) så kommer balansen snart att infinna sig, tror annars oxå det är platy du har och isåfall duger det karet bra i storlek ;)
#13 - 28 juni 2008 19:38
den fisken heter ähum... sunset platy, och då kom allt i ett annat sken (; men som sagt tycker du att det samlas väldigt mycket skit på botten så tror jag att du matar för mycket! jag tycker du ska täcka ena sidan med en bakrund eller likande för de ser lite stressade ut, vilket de oftast blir om alla sidor är öppna....
#14 - 28 juni 2008 22:35
Kan man lugnt säga när det är platy och inte guldfiskar som sagt
#15 - 29 juni 2008 09:12
Hej förresten och välkommen både till Zoopet och den underbara akvariehobbyn!!

Som du märker är det lätt att få svar på de frågor man ställer här. Men ibland vet man ju inte vad man ska fråga om, och i så fall kan jag rekommendera dig att surfa runt i avdelningen som heter "mitt första akvarium"
Ofta har man ju samma frågor när man börjar, och de finns för det mesta redan utredda där. Det gjorde jag i början och lärde mig massor.

Annars tror jag också att det är platy du har, och det är en trevlig firre, som kommer att ge dig yngel så småningom. Men sätt gärna dit en bakgrund, de gillar att ha en sida (minst) som är insynsskyddad. Man behöver inte ens ränna till zooaffären och köpa utan kan ta något man själv tycker är snyggt. I mitt räk- och snäckkar i köket har jag en bit affish från IKEA föreställande en blåvalsstjärt. Kul och billigt, tyckte jag.

Fler växter gillar de också, det ger skydd, och gör att du inte behöver yngelkasse. Platy vill dock ha volym att simma i. Dessutom tar växter upp näring ur vattnet.
Ett bra tips för att inte övermata är att smula flingfodret smått, och använda ett litet mått. Då minskar övermatningsrisken, vilket är det som kan ställa till det ordentligt.
Till åtta platy skulle jag ge ett tredjedels kryddmått en gång per dag, absolut inte mer!
Glöm inte en algtablett då och då till Ancistrusarna, som gärna vill ha en grotta att gömma sig i.
Lycka till, och återkom och berätta hur det går.
#16 - 29 juni 2008 23:39
Tack så hemskt mycket för alla svar!
Det var en impulsbeslut, hjälp till en bekant som inte kunde ha de kvar, själv föredrar jag läsa om djur innan jag skaffar de :)
Har nu gjort vattenbyte 2 gånger (ca 40%) och minskat fodermängder (går helt på foderautomat), kanska ska minska lite till. Saker o ting ser mycket bättre ut nu, platies har rensat en hel del alger från växter själva och just nu verkar föredra de till maten :).
Jag ska nog avvakta med fleravattenbyte, bara rensa botten från gammalt skräp med hemgjort slamhävert (200+ kr för en slangbit med lite plast lite för mycket), balansen är ganska nära tycker jag.
Med tiden kan man skaffa lite småfiskar, 1-2cm, ca 10st till öppna utor, platies simmar i en grupp och ibland känns det helt tomt.
Från den sidan http://www.bayfish.com.au/category25_1.htm verkar jag ha MICKEY MOUSE PLATY, alla har en svart pricka som blir nog större med tiden.
#17 - 30 juni 2008 00:21
DmiM skrev:
(200+ kr för en slangbit med lite plast lite för mycket.

Vad kolla du på för värstinggrejer?
http://www.akvarieshopen.com/slamhavert-med-pumpblasa-p-102.html?osCsid=73d5a486f930bdf65ea24bbc09ad1acc
69 spänn..
Finns billigare beroende på var du handlar.

Annons