Småkryp som låter på nätterna

#1 - 31 mars 2005 20:15
Hej,

Jag har de senaste veckorna hört en del ljud nattetid från akvariet. Så fort man tänder lampan slutar det att låta (låter som gäshoppa/syrsa). Jag har lyckats fotta ett litet kryp och jag undrar om det är det som låter och vad detta är för kryp??:) :(
http://webbfk.ts.mah.se/~tpv02019/kryp.JPG

jag har kollat pumpen och jag har inga fiskar som ger sådana läten ifrån sig.

tacksamm för svar
//shar
#2 - 31 mars 2005 20:32
Vet inte säkert, men det ser ut som en liten vattenloppa... Jag har ingen aning om dessa låter, men du har ju hört dem...
//Camilla
#3 - 31 mars 2005 20:33
P.S. Fränt foto!
//Camilla
#5 - 31 mars 2005 21:08
Tack....

Det tog mig 2 nätter att först hitta och sedan att ta en bild på den. Den rör sig väldigt snabbt och gömmer sig under stenarna.

//shar
#6 - 31 mars 2005 21:51
Nejmen ATTAN vad cool!

Det är nån typ av liten vattenlevande skinnbagge - jag tror ett vattenbi (http://www.koleopterologie.de/heteroptera/1d-lep/naucoridae-ilyocoris-cimicoides-foto-gogala.html)

Jag har aldrig ens sett ett vattenbi, och i mina gamla böcker beskrivs den som sällsynt.

Det kan också vara en dvärgryggsimmare, Plea. Jag har ännu mindre sett någon sådan! Vet inte ens säkert om det finns nån svensk art.
Här är en bild på en sydafrikansk art:
http://www.ru.ac.za/academic/departments/zooento/Martin/pleidae1.jpg

Om du vill ha reda på vad det är, kan du fånga den, lägga den i sprit (vodka/renat är bäst, men t-sprit duger) och skicka till Entomologi-avdelningen på Naturhistoriska Riksmuseet. De borde känna till om de har läten också.

Se bara upp med att om det är ett vattenbi så kan den bitas! Den har fått sitt namn av 'stinget'!
#7 - 4 april 2005 12:50
Snälla hjälp

De små krypen har blivit flera och de låter ännu mer i akvariet.
nu är jag 100% säkert att det är de som låter.

hur kan jag göra mig av med dem?
#8 - 4 april 2005 13:02
Bara en idé som kanske inte alls funkar men som Azur sa så kanske någon på Naturhistoriska kan vara intresserad. Du kan ju ringa dit och fråga och om du har tur kanske de vill ta hand om krypen eller kan hänvisa dig till någon som kan. På det sättet skulle du ju både bli av med dem och de skulle ge glädje till nån annan. ;)
#9 - 4 april 2005 13:31
Finns det inte fiskar som kan äta sådana djur?..... någon sorts allätare?....
#10 - 4 april 2005 14:41
Shar: börja med att få den identifierad. Skicka ett mail + länk till bilden till
Jourhavande biolog: [email]jourhavande.biolog@nrm.se[/email]
#11 - 4 april 2005 15:07
den ser ut som insekterna som hoppar runt när man gräver längs kusten på gotland...*har mången gång suttit med näsan nere i ett gräft hål på en grusstrand och letat efter fossiler* där finns det liknande insekter mellan stenarna
#12 - 4 april 2005 15:13
Jag skulle nog inte vilja bli av med dem ifall de inte levde om så det störde, den ser ju jättesöt ut =)
#13 - 14 april 2005 12:42
Hej

Jag har fortfarande inte kunnat lösa mysteriet med de små kryp jag har i mitt akvarium.
Jag behöver akut hjälp. ;(

det är väldigt svårt att fånga dem på bild. Jag har även bytt vatten/ köpt nytt sand. nya växter och tvättat pumpen.... ändå har de kunnat överleva.

//--------------------------------------------------------------------------
Azur: jag har fått detta från Lars-Åke Janzon
Hej!
Dessvärre hjälper inte bilderna för identifikation. Det enda jag kan säga är att det är en strit (gruppen Auchenorrhyncha i insektsordningen Hemiptera /=halvvingar/). I Sverige har vi cirka 350 olika arter, som är mycket svåra att artbestämma.
Vänligen,

Lars-Åke Janzon
//----------------------------------------------------------------------

Jag uppskattar all sorts hjälp

MVH
//shar
#14 - 14 april 2005 14:51
Undrar lite över svaret från Lars-Åke. Vad jag känner till så finns det inga vattenlevande stritar men däremot så kan dom sjunga väldigt mycket, cikadorna hör hit. Jag skulle nog snarare gissa på en buksimmare, arterna av släktet Micronecta kan sjunga så att människor hör dom. Sök på Google så hittar du några bilder. Dom är ca 2 mm stora.

Glömde: jag har ingen aning om bekämpning.
#15 - 14 april 2005 15:46
Borde inte riktigt glupska fiskar kunna utrota problemet? Hur stort akvarium har du och vad har du i det (förutom ohyran då)?
#16 - 14 april 2005 16:01
När du skrev till Lars-Åke, talade du verkligen om att de var vattenlevande???
#17 - 14 april 2005 16:34
Tant Nancy : Självklart. Det vet han.

Det enda jag är intresserad av just nu är hur jag kan bekämpa problemet.

PS. Jag ska spela in ljudet på dem i natt och lägger upp den imorgon.
#18 - 14 april 2005 20:00
Prova att koka sand/grus och det du har i som tex. sten m.m. Släng alla växter och skrubba akvariet grovt. Gör likaså med de delar till pump. Byt filter. Jag fick göra denna rajd när mitt akvarium invaderades av sniglar. Hjälpte i alla fall mig.
//Camilla
#19 - 14 april 2005 20:16
Finns det ingen typ av gift du kan köra.Dom brukar ju behandla sjöar som man vill plantera in regnbåge med nått medel.Tror det heter rotenon (stavning??).
Fredrik
#20 - 14 april 2005 21:10
Låter jobbigt men först måste du få reda på va det är för att senare kunna undersöka saken bättre. Man kanske borde stoppa ner ett par praktbotier to do the job.
#21 - 15 april 2005 05:57
Rotenon tar både fiskar och insekter så det funkar kanske, frågan är om du som privatperson kan få tag i det och var. Att jag inte är säker på att det fungerar beror på att rotenon blockerar gälarna och buksimmare har inga gälar, dom simmar upp till ytan och andas atmosfärisk luft. Det verkar som om du redan rensat ordentligt men att dom kom tillbaka. Då är antingen äggen motståndskraftiga eller så får du in djuren igen. Använder du levande foder och i så fall var får du tag i detta?

Annons