Smart fiskfokusering på nya Nikon D300?

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 22 oktober 2007 10:49
Om några veckor lär den nya Nikon D300 dyka upp på marknaden.
Enligt uppgift så finns det en igenkännande auto fokus. Man ställer in skärpan på någonting - ett ansikte, en fisk etc. och sedan så följer fokuseringen med när detta "föremål" rör sig. Jag såg i NikonD70-forumet att en hade testat att ställa skärpan på en nyckeknippa som sedan kastades denna iväg i luften och ett foto togs i luften och fortfarande var skärpan låst på objektet.

Om detta nu funkar - så borde denna kamera vara det optimala för fiskfotografering. Man ställer in skärpan på fisken man skall fota och följer den sedan med kameran och trycker av när den är i perfekt position.

Någon som har på gång att köpa en D300 så vi får reda på om detta system funkar i praktiken.
admin
Christian Alfredsson
#2 - 23 oktober 2007 09:02
På min Canon har jag en funktion som gör att jag ställer in autofocus på en fisk. Sedan följer det med medans fisken simmar. Server AI tror jag den heter.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 23 oktober 2007 09:10
admin skrev:
På min Canon har jag en funktion som gör att jag ställer in autofocus på en fisk. Sedan följer det med medans fisken simmar. Server AI tror jag den heter.

Funkar det i praktiken?

Någon som vet om det är samma system som kommer på d300?
#4 - 23 oktober 2007 09:51
AI servo finns på de flesta systemkameror från Canon, och det är ju till för att fota rörliga objekt. om det är samma funktion som Nikon har vet jag dock inte.
#5 - 23 oktober 2007 10:22
Någon som vet om det är samma system som kommer på d300?
Den följsamma af som finns i D300 och D3 påminner mer om den som finns i Canons 1D om jag förstått det rätt. Det är exakt samma af-modul som sitter i D300 som i proffsmodellen D3. De som testat båda modellerna säger att de upplevt af som långsammare i D300. Frågan är om det beror på dåligt intrimmade kameror eller om det är processorhasigheten som skiljer mellan dem.
När de riktiga produktionsexemplaren kommer ut på marnaden i andra halvan av november lär vi få svaret.

Edit*
Här finns lite information om autofokusen i 40D:
http://www.kamerabild.se/ArticlePages/200709/24/20070924105705_ADF467/20070924105705_ADF467.dbp.asp
#6 - 23 oktober 2007 10:22
Funkar fint på min 30D :) :)
#7 - 23 oktober 2007 10:26
drd skrev:

Det är väl följsam af du tänker på då? Det nya som Kjell är inne på är af med motivigenkänning.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 23 oktober 2007 10:30
drd skrev:

Intressant.
Läste nedanstående i den länken som Micke bifogade

Jag provade också att fotografera med automatiskt val av fokuspunkt. Min tanke var att det skulle kanske ge en säkrare och därmed snabbare autofokus. Tyvärr är risken stor att autofokusen hamnar på fel ställe. Det verkar som att den här funktionen fungerar bäst till fågelfotografering där fågeln avtecknar sig mot en jämn himmel

Och enligt detta så verkar det i praktiken inte funka så bra i akvarium.
#9 - 23 oktober 2007 11:41
Så här står det om motividentifieringen på fotosidan:

System för motividentifiering
En annan nyhet är att D3 har ett helt nytt sätt att beräkna exponeringar och vitbalans, dessutom med intelligent stöd för autofokusföljning. Kärnan i systemet för motividentifiering är Nikons 1 005-pixlars RGB-färgsensor som har modifierats för att känna igen motivets form och position för att få förbättrad autoexponering och autofokusprecision.

och om autofokusen:

Avancerat autofokus
Efter åratal av utveckling av både analoga och digitala SLR-kameror har Nikon återigen höjt ribban för optiska autofokussystem. D3 och D300 har ett helt nytt 51-punkters autofokussystem som är utformat för att inhämta och spåra motivets rörelse mer exakt.
Som ett resultat av intensiva studier av hur professionella sport- och nyhetsfotografer använder autofokus har AF-modulen Multi-CAM3500 det högsta antalet AF-punkter som någonsin har utvecklats för en SLR-kamera. Den inspirerade kopplingen mellan AF-modulen och Nikons lättanvända multiväljare med åtta riktningar gör att du lätt och snabbt kan välja enskilda AF-punkter. Självklart kan AF-systemet anpassas helt för alla tänkbara fotograferingsförhållanden.

Den sista meningen måste tolkas som om det kan anpassas helt till akvarieförhållanden :D
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 23 oktober 2007 12:10
Micke skrev:
Den sista meningen måste tolkas som om det kan anpassas helt till akvarieförhållanden :D

Det hela verkar ju mycket intressant - dock vi får se hur det funkar i praktiken. Många saker kan ju låta bra på papperet, men funka mindre bra i verkligheten.
#11 - 31 oktober 2007 22:13
Nu börjar det dyka upp lite tester med de nya modellerna. Om autofokusen kan man läsa bl a följande -"3D Focus Tracking system is no less than remarkable".

Hela artikeln finns att läsa här:
http://www.daveblackphotography.com/workshop/11-2007.htm
#12 - 31 oktober 2007 22:35
Riktigt schyssta bilder blir det med Nikon, det kan jag lugnt hålla med om.
Jag ska ha en Nikon nästa gång jag köper. :)
Bilagor:
#13 - 31 oktober 2007 22:42
Kan den hålla en danio som patrullerar revir i fokus, då skall jag bli imponerad. Bland det j-vligaste som finns att fota, särskilt som de hinner reagera på förblixten.
#14 - 2 november 2007 20:36
Jag är lite inne på att byta upp mig till en D300. Men jag "hänger inte på låset" utan väntar ett tag till.
Kontinuenlig autofokus finns väl på flesta nyare systemkameror, jag har det på min D70s. Men jag har bara testat det på flygande fågel. Det är lätt att fokusen sticker iväg om man missar lite på fågeln så den hamnar mellan någon av de fem fokuspunkterna.
På D300 ska den kunna känna igen färger/mönster och inte tappa fokus om t ex en fågel flyger in bakom ett träd, eller en fotbollsspelare bakom någon annan spelare utan känna igen det man fokuserade på när det dyker upp igen. Den har typ 51 fokuspunkter.
Hur det kommer att funka i praktiken får vi se när kameran dyker upp i slutet på november, om den inte blir sen ;)
#15 - 16 november 2007 09:25
Nu har Kamera & Bild fått en serieproducerad D300 som det testar och skriver om i bloggen: http://www.kamerabild.se/ArticlePages/200711/15/20071115144616_ADF566/20071115144616_ADF566.dbp.asp
#16 - 16 november 2007 10:48
Ja jag har ju inte blivit mindre sugen på en D300 efter vad jag läst och sett. Har kunnat klämma lite på den vid ett tillfälle :D Jag får laga ännu mer matlådor och hoppa över frisören ett tag till ;)
#17 - 16 november 2007 10:55
och hoppa över frisören ett tag till ;)[/quote]

Neej aldrig hoppa över frisören:D:D:D.(jag är frisör) jag skulle också väldigt gärna velat ha en D300, får vinna på lotto först.
#18 - 17 november 2007 16:22
Sonja skrev:
Ja jag har ju inte blivit mindre sugen på en D300 efter vad jag läst och sett. Har kunnat klämma lite på den vid ett tillfälle :D Jag får laga ännu mer matlådor och hoppa över frisören ett tag till ;)

Det är ju en D3 du ska ha! ;) Provade en idag med nya 14-24/2.8 och ljuv musik uppstod. Herrejösses vilken kamera! Inte sett en så stor sökare sen analog tiden och af hastigheten var ju magnifik. Vill ha!
#19 - 17 november 2007 19:35
doctor skrev:
Det är ju en D3 du ska ha! ;) Provade en idag med nya 14-24/2.8 och ljuv musik uppstod. Herrejösses vilken kamera! Inte sett en så stor sökare sen analog tiden och af hastigheten var ju magnifik. Vill ha!

Jag har stålsatt mig mot den. Har bestämt mig att den är för tung för mig att manövrera. Jag har ju kunnat låna Jannes D2x och den är ju som en mindre byrå ungefär ;)
Men visst är D3 en riktigt drömkamera :D och med dom nya objektiven, oj, oj, oj [:P]
#20 - 29 november 2007 09:04
D300

Här är jag och min nya "kompis" ;)

Jag slog till på en D300, hämtade igår men har inte testat speciellt mycket än, speciellt inte det avancerade af-systemet. Tog några bilder på ISO 3200, det är bilden på Glossolepisarna. Bilden är helt obehandlad, enbart minskad. Jag använde autovitbalans, något som inte funkat speciellt bra på D70s. Här ser det utmärkt ut, lysrören är Sunglow som ger ett gulaktigt ljus.
Självporträttet är på ISO 500 och pålagt lite oskarp mask.

Men det är inte fiskfotande som avgjorde uppgraderingen utan naturfotograferingen. Dels har jag tagit så mycket bilder med min D70s, över 30000 nu, så jag litar inte riktigt på att den hänger med felfritt hur långt som helst. Sen vill jag ha lite mer pixlar så jag kan göra förstoringar, möjlighet till flera exponeringar i samma bild, möjlighet att fota i sämre ljus utan så mycket brus och bättre af för flygande fågelbilder.
Jag behåller det gamla huset som reserv.
#21 - 29 november 2007 17:05
Grattis till nyförvärvet!
Jag kan tänka mig att du kommer bli mycket nöjd med den. Har Janne börjat snegla än då? Hans D2x är ju ganska gammal jämfört med den här. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 29 november 2007 18:07
Kul :D
Ser fram emot en rapport om hur "fiskfokuseringen" funkar
#23 - 29 november 2007 20:37
Min skulle ha kommit idag men de hade missuppfattat orderbeskedet så nu ska den visst komma imorgon. Håller tummarna...
#24 - 29 november 2007 20:46
Sonja skrev:
Här är jag och min nya "kompis" ;).

Grattis till nya kameran Sonja! Jag tycker mig kunna ana ett litet leende bakom kameran ;).
#25 - 29 november 2007 20:57
Vad skoj Sonja grattis till nya kameran!
#26 - 29 november 2007 23:31
Tack ska ni ha. Jag är hittills mycket nöjd :D Men har inte hunnit testa ordentligt än. Mycket jobba och lite ledig just nu.
Något jag inte köpte kameran för är möjligheten att fota på höga ISO, men nu när jag provat lite med det så ser jag ju att det funkar rätt bra. Lägger med en räkbild som jag fotat på ISO 3200 och autovitbalans. Jag har endast minskat bilden till 800 px, för att passa andra forum också.
Visst är det fascinerande?
Jag har hunnit till sidan 161 i bruksanvisningen som är på 421 sidor. Återkommer när jag testat "fiskfokus" ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 30 november 2007 08:00
Ser ju väldigt bra ut för att vara 3200
#28 - 30 november 2007 21:10
Åh en sån kamera! Underbar liten krabat, nu är helgen bokad för manualläsning.
Bilagor:
#29 - 30 november 2007 23:07
doctor skrev:
Åh en sån kamera! Underbar liten krabat, nu är helgen bokad för manualläsning.

Jag har kommit till sidan 175 ;)
#30 - 4 december 2007 20:09
Nu har jag testat lite löst hur den här nya af metoden funkar. Den hängde med rätt bra när jag provade på lite tetror, fokuspunkten följde efter fisken tämligen snabbt. När citrontetran for iväg hann den inte riktigt med förstås men simmar de runt lite lojt funkar det fint. Bättre gick det då när jag testade på cikliderna, intressant att fokuspunkten sökte sig till ögat på fisken också. Jag har inte ännu testat med af-s optik, jag misstänker att det kommer gå rappare då än med ett macro som använder kamerans motor.
#31 - 5 december 2007 00:52
Intressant, jag har en misstanke att det inte kommer att hänga med så bra på dom små kvicka fiskrackare jag har i enormt tätplanterade småkar. Men jag ska testa så småningom.
#32 - 5 december 2007 19:53
o vad sjutton gör jag i den här tråden då? *drägglar* Jag får skaffa mig ett jobb så jag kan byta kamera *s*
#33 - 5 december 2007 20:03
Morellen skrev:
o vad sjutton gör jag i den här tråden då? *drägglar* Jag får skaffa mig ett jobb så jag kan byta kamera *s*

Fast med en sådan kamera får man väl sluta jobba så man har tid att fota allt.:p
#34 - 5 december 2007 23:28
Morellen skrev:

Jamen det är ju för att du vill att det ska bli en prenumeration av tråden så du hittar den lätt ;)
#35 - 5 december 2007 23:29
Eurydike skrev:
Fast med en sådan kamera får man väl sluta jobba så man har tid att fota allt.:p

Eller så tar man med kameran på jobbet ;)
#36 - 5 december 2007 23:38
Sonja skrev:
Eller så tar man med kameran på jobbet ;)

Läckert!! hade inte blivit lika spännande bilder på mitt jobb...
#37 - 8 december 2007 17:29
Nu har jag till och med kunnat fota cikliderna utan att ha blixt, trevligt är även att nya fokusmetoden lyckas placer fokusunkten på ögat på fisken. Ett par snabba smakprov ligger längst ner på sidan, de fyra sista närmare bestämt. Inget märkvärdiga utan mest för att testa funktionerna på kameran, http://www.pbase.com/nirre/fiskar
#38 - 10 december 2007 18:03
Nu har jag testat "fiskfokusen" lite på D300.
Det funkade faktiskt bättre än jag trodde. Men man får jobba med den också för att få till det.
Fördelen är att när fiskarna virvlar ur fokuspunkten så sticker inte fokusen iväg utan stannar kvar. Jag sitter så nära, firrarna är så små, så jag försöker följa fiskarna med fokusen och har valt att det inte går att fota om inte fokusen är fryst, alltså att fiskarna stannar till ett ögonblick. Men visst har jag fått några bilder där fokus legat mer på kroppen än ögat.
Det är en aning för grälla färger, måste testa en annan inställning och jämföra. Nu funkar blixten bättre också på den här kameran. Kan köra på TTL-läge med blixten monterad på kameran och det blir rätt ok. Ljuset är lite väl pang-på, men det är testing, testing som gäller nu :D
Bilagor:
#39 - 10 december 2007 18:09
Läckra firrar och fina bilder!!
Men det är väl bara att inse att det förmodligen inte skulle hjälpa med en sådan kamera. Jag tror det hänger en hel del på den som är bakom också...
#40 - 10 december 2007 18:33
Förra kameran har jag fotat över 30 000 bilder med :D Så visst har jag övat en hel del, även om inte allt är akvariebilder så är det väldigt många av dom som är det. Jag sitter flera gånger i veckan och fotar på akvarierna. Det är klart att det underlättar med bra resurser, men fiskarna fotar inte sig själva ;) Att jag vill ha bl a lite mer pixlar är för att jag vill kunna göra ordentliga förstoringar. Annars är inte det det viktigaste. Men extern blixt och makroobjektiv är bra för mina småfirrar/räkor. Men fota hela akvarier funkar inte med det makro jag har.
#41 - 10 december 2007 19:22
Håller de fortfarande på och sparrar mot varandra? Har inte "gammelfisken" fått pli på unghanarna än? :D

Lustigt att du säger att den har för grälla färger, Nikon brukar traditionellt köra med "realistiska" färger, och har fått mycket kritik för det pga att de flesta vill ha mer mättade färger på sina kort. Antar att de har tagit till sig av kritiken.
#42 - 10 december 2007 19:37
Jajamensan, dom håller på för fullt ;) Och dom snurrar runt bland en massa yngel, säker 30 st, som får kasta sig undan då dom här kommer igång.

Det finns hur mycket möjligheter som helst att själv ställa in färgerna så dom stämmer med det man vill ha fram. Lite beroende på vad man fotar.
Det är något som heter bildkontroll. Dels kan man ställa in standard, neutral, livfull och monokrom. Sen kan man justera de olika som man vill. Jag har fotat med livfull ute nu, det såg bra ut med alla murriga senhöst/tidiga vinterfärger. Men på dom här firrarna blev det nog en aning för mycket. Fast dom är väldigt färgglada, det är dom.

Sen blir inte bilderna på fiskarna riktigt lika mjuka i skärpan direkt från kameran. Jag har knappt lagt på någon oskarp mask alls på dom här. Ändå ligger dom på gränsen till överskärpt. Men det ska också gå att ställa in har jag för mig.
Bruksanvisningen känns inte riktigt lika krånglig som jag tyckte den till D70s är.

Annons