Smarta fiskar?

#1 - 12 februari 2010 22:46
Jag har några platyhonor (3 st) som är gravida jämt o ständigt... hanarna uppvaktar dom såklart...
Ikväll satte jag en väldigt gravid hona (såg ut som en boll) i ett "yngelkar" i samma akvarium. Väggen på det var drygt en cm över ytan.. 1,5 cm kanske..
Frågan är, jag vet att hanarna uppvaktar sina honor, men jag satte i honan innan jag gick hemifrån ikväll, jag kom nyss hem... och då var det en hane i "yngelkaret" !!!! Har han hoppat över då?? och isåfall hur? dom platysarna är rätt små och väggen därimellan är över 1 cm! Jag undrar om detta är vanligt och isf varför gör hanarna så?

Det var kul men samtigt lite skrämmande att veta att den hoppat såpass högt...!

MVH Hellsson
#2 - 23 februari 2010 21:02
att den hoppat en cm är inte så värst högt egentligen, de kan mycket bättre än så. hur den har hoppat är ju enkelt, simma fort å upp ur vattnet ;P hanen kan ha vart väldigt intresserad av henne och pressat sig mot väggen, simmar upp å ner å tillslut råkt hamna ovanför ytan och i burken. har själv haft en del fiskar som råkat hoppa i yngelburkar då den vart i vägen för dem och det inte ha vart samma art ens så sånt händer ibland helt enkelt

Annons