Hej nu är det jag igen...
Såg i morse på glaset i akvariet mini-minismå vita typ maskar!!1-2 mm långa..VAD kan det vara??
Sen undrar jag om det är vanligt att eldbukssalamandrar jagas? Alltså jag misstänker en hona och en hane, den större av dem (har ju frågat här innan och tror jag har en hane och en hona , honan mindre ingen "bula" under svansen, mer brun och paddliknande skinn, den större, "BULA" under svansen, svart, ser nästan blå ut ibland, slätt skinn...)
Den större verkar ofta liksom jaga den mindre, klättrar på den, kliver på den, puttar den framför sig med huvudet...men aldrig försökt bita eller så.
Varför gör dem så?
Hittade oxå en snäcka/snigel i vattnet..liten med skal som en kanelbulle typ..äter de upp den eller gör det något om den är där? Kom nog med en ny växt..
Sista frågan..Byter halva vattnet ca en gång i veckan..men ibland ser jag att det är liksom "oljigt" lite skimrande på ytan...Vad kan det vara? Är väldigt noga med att tvätta oss om vi måste ner med händerna i akvariet och gör det bara om vi måste. När filtret ska rengöras och så..
Salamandrarna är väldigt pigga och alerta, full speed och vad roligt det är att se att de är såna individer!
En är ofta på land, uppe i en växt eller på en sten, den andra större är mer blyg och rädd. Den lilla äter mask ur handen den större letar gärna.
Nu lever de i huvudsak på mask, verkar inte vilja äta något annat...kan de leva på bara det? Har röda larver i frysen men... Pellets och torkade insekter är helt ointressant...
/Marie