Smidiga vattenbyten -bilder-

#1 - 17 augusti 2005 18:31
Läste här på zoopet om att använda gardenagrejer till att byta vatten i akvariet. Började fundera på om det skulle gå att koppla in i mitt badrum eller om det kanske går i köket... Tog lite bilder på mina kranar etc

Först en bild på kranen i badrummet:
http://img319.imageshack.us/my.php?image=dsc005744fy.jpg
Känns inte helt lätt att få på en gardenakoppling på den?

Sen en bild på rören under handfatet:
http://img319.imageshack.us/my.php?image=dsc005750fp.jpg
Kanske går att koppla på där vid den svarta plastgrejen? Jag tror det är tänkt till tvättmaskin, går det att använda till akvarievattenbyten? Isf hur ska man gå till väga där?

Till sist en bild på kranen i köket:
http://img117.imageshack.us/my.php?image=dsc005785zg.jpg
Denna är iaf gängad så denna kanske skulle fungera? Men det skulle vara smidigare om det gick att koppla in slangen i badrummet....

Tacksam för svar nu när jag ansträngt mig o fotat med telefonen o allt ;)

Ha det bra!
#2 - 17 augusti 2005 18:49
Gängan till duschslangen brukar passa.
Annars kan du göra som mig och använda 3/4" slang, som passar perfekt att trä utanpå pipen på kranen.

Om du använder ballofixen på bild två kan du inte reglera temperaturen.
#3 - 17 augusti 2005 19:05
Hur stort kar har du? Hur långt e de från karet till de resp. alternativen?

Det går o fixa på samtliga dina alternativ. Kranen i köket kanske har en koplling på baksidan? för diskmaskin? om du har en omkopplare så funkar det alldeles utmärkt kör så själv... Den i badrummet e ju till tvättmaskin det går också hur bra som helst, den vanliga kranen bild nr 2 var det va? Där har jag sett en smart lösning, vet dock inte om den fungerar i verkligheten... Det är som en adapter som man sätter på kranen... Sen e det bara o koppla på trädgårdsslangen o köra... låter nog krångligare än det är...

Men allt beror på hur långt du har från kar till kran... Smidigsate lösningen du vet...

om man vill tänka ett steg längre, vilken borde vara hur man får ur vattnet ur karet så har jag själv funderingar på o köpa en dränkbar pump, finns små, smidiga o framförallt billiga....
#4 - 17 augusti 2005 19:14
Kranen i köket har gardena adaptor till, så att det blir "rätt" gänga för ett snabbfäste, brukar även medfölja till vattensängar och den tömning/fylningsutrustning som hör till där...

Själv använder jag dock inte något av era utpekade alternativ. Med ytterfilter som pump, pumpar jag helt enkelt ut vattnet ur akvariet för tömning, mycket praktiskt, en delbar dubbelkran extra får man förståss vara ägare till, och den obligatoriska slangen... Fyllning sker oxå via pumpen, helt enkelt genom att diska ur vasken ordentligt, i med pluggen till avloppet, och krana tempererat vatten i baljan tills det rinner över... och dra igång pumpen, denna gången så den suger lämpligen... Fördelen är, om man som jag, har varierande kloreringshalt av vattnet, så vädras det mesta ut när det skvätter i vasken.

Det är min metod, men det funkar ju bara om man har ett ytterfilter o pumpa med.
B!
#5 - 17 augusti 2005 19:20
Jag kanske skulle sagt att jag vill kunna fylla på med tempererat vatten, då går det väl alltså inte(?) att köra "tvättmaskinen" eller "diskmaskinen"...
Det viktigaste är att kunna fylla på akvariet med vatten smidigt. Det är ganska jobbigt hålla en 10-litershink ovanför akvariet samtidigt som man ska hålla i häverten :)
Till köket är det ungefär 6 meter och till badrummet ungefär 5 meter, så där det är smidigast att koppla in får väl avgöra...
Akvariet som ska inhandlas är på 270 liter. för tillfället har jag bara ett litet kar på drygt 100 liter. Har tänkt byta 50% av vattnet varje vecka sedan enligt instruktionerna för pmdd. det skulle ju innebära en 13-15 hinkar att tappa ur/i
#6 - 17 augusti 2005 19:22
[QUOTE=Chrilleus]Gängan till duschslangen brukar passa.
Annars kan du göra som mig och använda 3/4" slang, som passar perfekt att trä utanpå pipen på kranen.

Om du använder ballofixen på bild två kan du inte reglera temperaturen.[/QUOTE]
Hur menar du då? Det låter inte så tätt...
#7 - 17 augusti 2005 19:29
Om jag kör på kranen i köket o bara ska använda det till att fylla på akvarievattnet, räcket det då med en skruvkontakt en snabbkopling och en slang?
#8 - 17 augusti 2005 19:31
Det Chrilleus menar med 3/4 slang e att han också har en omvandlare från sin kran till slang, om han inte har så han koppla in direkt... Eller e jag ute och cyklar?

tempererat vatten, ja då måste du ju sätta en omkopplare direkt på blandaren.. jag har som sagt i "disk.mask.uttaget". Där kommer det 19*C. Men enligt mig så behöver man inte temp.vatten.... Även om du gör vatten byten på 30% så klarar resterande vatten att jämna ut temp. kanske sjunker 2 grader....

Om du ska fylla från scratch så får det helt enkelt stå med värmare tills du har rätt temp. gör som jag stoppa i 3 värmare o häll i 2 hinkar 40 gradigt vatten så har du snart rätt...
#9 - 17 augusti 2005 19:31
[QUOTE=androxe]
Hur menar du då? Det låter inte så tätt...[/QUOTE]

Det är tätt, trust me ;)
#10 - 17 augusti 2005 19:33
Biltema har en koppling som du skruvar fast runt kranen art.nr 36-209 . På den kan du koppla på vattenslang med snabbkoppling. Har en sån och kör med själv. Funkar kanon. Se bara till att ha en avstängning i andra änden typ art.nr 36-178 .
#11 - 17 augusti 2005 19:46
Eller kanske en sån här så är problemet löst...
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=819&iItemId=85445
Fredrik
#12 - 17 augusti 2005 19:51
[QUOTE=Tenkare]Biltema har en koppling som du skruvar fast runt kranen art.nr 36-209 . På den kan du koppla på vattenslang med snabbkoppling. Har en sån och kör med själv. Funkar kanon. Se bara till att ha en avstängning i andra änden typ art.nr 36-178 .[/QUOTE]

Intressant! Förstår inte riktigt hur den kopplingen är tänkt att kunna monteras på kranen dock, Skulle vara intressant se den kopplad på en kran.
Den där avstängningen, måste man stå o hålla in handtaget där hela tiden för att vattnet ska löpa igenom?
#13 - 17 augusti 2005 20:41
den spänns helt enkelt fast "ovanpå" kranen... mer avancerat än så är inte monteringen av den där... vad det gäller av o på i andra ändan, du skulle kunna använda ett bevatningshandtag av standard gardena skruvmodell... antar att huvudsyftet är att kunna stänga av vattnet så att det inte droppar överallt när slangen ska tas bort från akvariet.

B!
#14 - 17 augusti 2005 20:54
aha ok då förstår jag hur den monteras. Tack så mycket alla för era engagemang!
MVH Andreas
#15 - 18 augusti 2005 13:03
Man kan använda min gamla metod också. Tömmer ur slangen ordentligt sätter igång vattnet och ett sjuhelsikes sprinterlopp in till akvariet.
#16 - 18 augusti 2005 13:45
När man ska tömma ur akvariet borde det väl fungera att ha en jättelång hävertslang med ena änden fastsatt i akvariet och andra änden vid golvbrunnen i badrummet, sen är det bara suga fram vattnet i badrummet tills det börjar rinna självt?
#17 - 18 augusti 2005 13:45
Vet inte om det nämnts tidigare, men man tar ju bort silen där vattnet kommer ut på pipen och sedan köper man en övergång från de gängerna till gardena (finns på typ alla byggvaruhus)

Finns en guide här :

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=297&Itemid=143

Notera att på guidens vattenkran är det yttergänger, på de flesta kranarna är det innergängor när man tar bort silen...
#18 - 18 augusti 2005 13:46
[QUOTE=Tenkare]Man kan använda min gamla metod också. Tömmer ur slangen ordentligt sätter igång vattnet och ett sjuhelsikes sprinterlopp in till akvariet.[/QUOTE] hehe ja om det är lättare tömma ur slangen än sättas fast den på något vis i akvariet så :)
#19 - 18 augusti 2005 14:01
Själv kör jag enbart med metallkopplingar typ NITO el. motsvarande sedan flera år tillbaka. Tycker att Gardenas plastkopplingar är för klena och de börjar alltid förr eller senare att läcka vatten även om man byter packningar i dem. I akvarieändan har jag ett plaströr som jag hänger över kanten på karet. På slangsidan av röret sitter en kran så jag enkelt kan stänga av och på vattnet vid akvariet. På akvariesidan av röret brukar jag trycka på ett grövre rör som är fyllt med filterskum som fördelar vattenströmmen så jag inte spolar undan sanden när jag fyller på vattnet. Det skyddar också mindre fiskar från att sugas med när jag tömmer karet. Kan ta några bilder nån gång om det är intressant.
#20 - 18 augusti 2005 14:38
Som redan nämnts, det finns övergångar i metall, med inbyggd sil, till både ut och invändiga gängor. Denna övergång har i andra änden en utvändig gänga som passar tex Gardenas snabbkoppling i plast.
Man hittar dessa "adaptersilar" där man hittar tex Gardenas övriga sortiment.
#21 - 20 augusti 2005 10:07
[QUOTE=androxe]När man ska tömma ur akvariet borde det väl fungera att ha en jättelång hävertslang med ena änden fastsatt i akvariet och andra änden vid golvbrunnen i badrummet, sen är det bara suga fram vattnet i badrummet tills det börjar rinna självt?[/QUOTE]
eller kommer det gå så trögt att vattnet slutar rinna?
#22 - 20 augusti 2005 15:47
Hävertprincipen fungerar alldeles utmärkt så länge som vattenytan i akvariet är högre än golvbrunnen. Enklast är om du fyller vatten i slangen från t.ex. duschblandaren och sedan lägger ner slangen i brunnen. Kan bli liiite jobbigt att suga igång ern hävert om slangen är lång. Det blir mycket luft i en lång slang man måste suga bort.
#23 - 20 augusti 2005 15:59
[QUOTE=Hasse H]Hävertprincipen fungerar alldeles utmärkt så länge som vattenytan i akvariet är högre än golvbrunnen. Enklast är om du fyller vatten i slangen från t.ex. duschblandaren och sedan lägger ner slangen i brunnen. Kan bli liiite jobbigt att suga igång ern hävert om slangen är lång. Det blir mycket luft i en lång slang man måste suga bort.[/QUOTE]

Uh, va? Jag kör iofs via pump numera, men jag vill minnas att sug till ordentligt, så vattnet "rinner över kanten på akvariet" och sen kan du lägga slangen där du vill vattnet ska rinna ut... du kan ha en gardena slangvinda med hjul, och 100 meter slang, det tar tid för vattnet o rina hela vägen, och det kommer rinna lite långsammare pga slangens längd, men det tömmer baljan sakta men säkert.

Iofs, när man kommer upp i sånna längder blir antalet kubikcm i slangen högre, och sugkraften minskar proportionelt, kanske var så hasse mena nu när jag tänker lite... så långa slanngar att det borde påverka i nån större utsträkning använder väll ingen?

B!
#24 - 20 augusti 2005 23:14
[QUOTE=Mr B][QUOTE=Hasse H]Hävertprincipen fungerar alldeles utmärkt så länge som vattenytan i akvariet är högre än golvbrunnen. Enklast är om du fyller vatten i slangen från t.ex. duschblandaren och sedan lägger ner slangen i brunnen. Kan bli liiite jobbigt att suga igång ern hävert om slangen är lång. Det blir mycket luft i en lång slang man måste suga bort.[/QUOTE]

Uh, va? Jag kör iofs via pump numera, men jag vill minnas att sug till ordentligt, så vattnet "rinner över kanten på akvariet" och sen kan du lägga slangen där du vill vattnet ska rinna ut... du kan ha en gardena slangvinda med hjul, och 100 meter slang, det tar tid för vattnet o rina hela vägen, och det kommer rinna lite långsammare pga slangens längd, men det tömmer baljan sakta men säkert.

Iofs, när man kommer upp i sånna längder blir antalet kubikcm i slangen högre, och sugkraften minskar proportionelt, kanske var så hasse mena nu när jag tänker lite... så långa slanngar att det borde påverka i nån större utsträkning använder väll ingen?

B![/QUOTE]

I just mitt fall handlar det om ca 5 meter, så då antar jag att det kommer funka :)
#25 - 21 augusti 2005 09:01
Pump gör vattenbytena avsevärt snabbare... kör me en gammal cirkulations pump, nån sicce på 800L/h!:)
#26 - 21 augusti 2005 19:43
[QUOTE=androxe][QUOTE=Tenkare]Man kan använda min gamla metod också. Tömmer ur slangen ordentligt sätter igång vattnet och ett sjuhelsikes sprinterlopp in till akvariet.[/QUOTE] hehe ja om det är lättare tömma ur slangen än sättas fast den på något vis i akvariet så :)[/QUOTE]

Jo, men jag hade ingen lust att torka vatten om det skulle gå åt skogen.
Har man torkat 600 liter vatten en gång så är man inte sugen på att torka 20 liter ens en gång
#27 - 22 augusti 2005 06:12
Försök och få igång en sughävert genom att suga genom en 20 meter slang och jämför sedan med en 2 meter slang så förstår du vad jag menar.

[QUOTE=Mr B][QUOTE=Hasse H]Hävertprincipen fungerar alldeles utmärkt så länge som vattenytan i akvariet är högre än golvbrunnen. Enklast är om du fyller vatten i slangen från t.ex. duschblandaren och sedan lägger ner slangen i brunnen. Kan bli liiite jobbigt att suga igång ern hävert om slangen är lång. Det blir mycket luft i en lång slang man måste suga bort.[/QUOTE]

B![/QUOTE]
#28 - 22 augusti 2005 06:48
[QUOTE=androxe][QUOTE=Tenkare]Biltema har en koppling som du skruvar fast runt kranen art.nr 36-209 . På den kan du koppla på vattenslang med snabbkoppling. Har en sån och kör med själv. Funkar kanon. Se bara till att ha en avstängning i andra änden typ art.nr 36-178 .[/QUOTE]

Intressant! Förstår inte riktigt hur den kopplingen är tänkt att kunna monteras på kranen dock, Skulle vara intressant se den kopplad på en kran.
Den där avstängningen, måste man stå o hålla in handtaget där hela tiden för att vattnet ska löpa igenom?[/QUOTE]

Den fungerar bra! man skruvar bara ner den på så att en gummitpackning kläms in.. flummigt förklarat men jag har kört med det i ett par år och det har fungerat bra för mig...
#29 - 22 augusti 2005 08:29
[QUOTE=fredrikakesson]Eller kanske en sån här så är problemet löst...
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=819&iItemId=85445[/QUOTE]
Finns det någon som har erfarenheter av ovanstående koppling som kan säga om den är bra eller om man lätt får läckage på den?
#30 - 22 augusti 2005 10:37
[QUOTE=kentk]Vet inte om det nämnts tidigare, men man tar ju bort silen där vattnet kommer ut på pipen och sedan köper man en övergång från de gängerna till gardena (finns på typ alla byggvaruhus)

Finns en guide här :

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=297&Itemid=143

Notera att på guidens vattenkran är det yttergänger, på de flesta kranarna är det innergängor när man tar bort silen...[/QUOTE]

vart köper man "Tetratec GC 40" eller lik. slamsugen billigas på nätet? (sverige)
#31 - 22 augusti 2005 15:49
[QUOTE=petnym][QUOTE=fredrikakesson]Eller kanske en sån här så är problemet löst...
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=819&iItemId=85445[/QUOTE]
Finns det någon som har erfarenheter av ovanstående koppling som kan säga om den är bra eller om man lätt får läckage på den?[/QUOTE]

Om du tittar vad gugge skrev så har den fungerat ett bra tag för honom.
Jag har bara kört med en sådan i ca 6 månader men den fungerar bra.
Läcker ingenting.

Annons