Smidigare tömning och påfyllning av akvariet

#1 - 31 juli 2013 07:41
Som det nu är så tömmer och fyller jag med slang som de flesta andra. Men håller i slangen vid båda lägena. Det jag söker är att kunna sätta fast slang vid tömning utan att fisk sugs in och kunna lämna karet kortare stunder men även att kunna göra samma sak vid påfyllning. Tidigare har det ju gått fort men med 450 så tar det ju ett tag. Finns prylar på marknaden som fixar detta? Nåt man lätt kan fixa själv? Har testat olika lösningar varav en (som inte kommer att beskrivas) gjorde att ett visst torkningsarbete behövdes ;)
Några bra idéer som du vill dela med dig av?
#2 - 31 juli 2013 07:49
Så här har jag:)
#3 - 31 juli 2013 07:54
Jag har testat ett antal lösningar Bluewing och det jag tycker funkar bäst är antingen - en aquaclear quickfilterbehållare på slangen eller ett insugssil, i mitt fall från ett fluval 305 som jag tagit ur den sk. stoppkulan. Det fina med quickfilterbehållaren är att du kan blåsa på fullt när du fyller utan att ett sandkorn rör sig:) Jag sätter fast slangen med en limklämma och sätter slangen i den nivå jag vill tömma karet och kan sen göra annat under tiden, slangen kan falla ner lite mer än tänkt när vattennivån sjunker så det får man tänka på, så man sätter slangen ganska rakt ner...
#4 - 31 juli 2013 07:56

Vad är det för rör du använt?
#5 - 31 juli 2013 08:02
Bluewing skrev:
Vad är det för rör du använt?
Det är ett quickfilter. Jag tog bort snabbkopplingen på slangen, satte dit låslocket från quickfiltret på slangen, satte dit snabbkolpplingen igen och sen kan jag skruva fast behållaren över snabbkopplingen. Aquaclear quickfilter finns i 2 storlekar och dem lilla är smidigast att använda.
#6 - 31 juli 2013 08:57
Ett böjt insugsrör med sil från Eheim fyller en bra funktion där, enda gången jag gillar Eheims fula färg på deras grejer:p...
#7 - 31 juli 2013 09:19
Jag brukar klämma fast slangen med en "limklämma" i den nivå jag vill tömma till och låter andra änden ligga i duschen , när det är dags att fylla på kopplar jag bara på utlopps änden på dusch kopplingen och vrider på vattnet
#8 - 31 juli 2013 09:23
jag sätter dit slangen med en vanlig lim-klämma.
anledningen till att jag inte kör med en böj av rör etc. är att jag har flera kar med olika höjd. jag sätter slangen så långt ner som jag vill byta vatten. sen går jag o dricker kaffe eller så. det slutar ju rinna när ytan kommit ner till slangänden.

har inget extra på slangen för att fiskar inte ska sugas in. men det har aldrig nånsin hänt att ens en tetra åkt med ut.
#9 - 31 juli 2013 09:23
gör precis som woodlund med andra ord :P
#10 - 31 juli 2013 09:29
Samma här :)
#11 - 31 juli 2013 09:35
Sv: Smidigare tömning och påfyllning av akvariet

Jag sätter klämmer ner slangen där hörnet är avskuret på täckglaset. När jag har tömt så kopplar jag på slangen i duschen och fyller på. Slangen rör sig inte en mm.
Jag har dock varit med om att jag har hittat fiskar vid golvbrunnen. Kanske 5st sammanlagt genom åren så det är ju ingen hög dödssiffra :p
#12 - 31 juli 2013 10:13
När jag byter vatten i 450 och 240 karet använder jag en dränkbar pump från claes ohlson. Funkar snabbt och enkelt. När jag tömt kopplar jag loss pumpen och kopplar på sprutmunstycke som används till trädgården. I andra ändan av slangen har jag snabbkoppling som kopplas på kranen. Finns billigt att köpa på trädgårdsavdelningen som passar till kranar.

På de mindre kör jag likadant fast utan pump.

Har aldrig haft problem att fiskar åker med utan märker att fiskarna uppskattar när man fyller på med duschstråle.
#13 - 31 juli 2013 10:21
ja vanlig gardena-koppling har man till kranen. full spruta sen :)
#14 - 31 juli 2013 10:33
Jag gör som Hannesc, fäster med limklämma.
Däremot fäster jag ett slags nät över insuget, eftersom en del firrar är väldigt nyfikna.
Hellre det än hittar dem halvdöda i badkaret.
#15 - 31 juli 2013 11:32

Det kallar jag respons på frågan! :) Jag har kopplingar typ Nito till vattenblandaren och tror med min mix av kar att er limklämmeteknik kommer att sitta som en smäck hos mig. Åker strax till Bauhaus och inhandlar.
Sedan blir det insugskorg eller snabbfiltret. I 450 så har jag ju finkornigt sand (Biltemas) och är jag bara lite ouppmärksam vid påfyllning blir det lätt en remake av inredningen. Men ska experimentera vidare.
Stort tack för tipsen folks!
#16 - 31 juli 2013 12:29
Jag har en bit filtermatta trädd över änden på slangen för att slippa fundera på om någon småfisk ska åka med.
#17 - 31 juli 2013 16:33
Rambo skrev:
Jag har en bit filtermatta trädd över änden på slangen för att slippa fundera på om någon småfisk ska åka med.
Ja det är så enkelt att skydda sin fisk:) Jag förstår mig faktiskt inte på dem i tråden som inte använder skydd på insuget, liksom varför inte, inte på filterinsug heller då antar jag om de nu ändå följer nån egen logik... ;) Mina fiskar är väldigt intresserade av vad jag stoppar ner i vattnet och finns det inget skydd på insuget så är kraften för stark för dem om de kommer lite för nära.
#18 - 31 juli 2013 16:46

Bluewing skrev:
Det kallar jag respons på frågan! :) Jag har kopplingar typ Nito till vattenblandaren och tror med min mix av kar att er limklämmeteknik kommer att sitta som en smäck hos mig. Åker strax till Bauhaus och inhandlar.

Sedan blir det insugskorg eller snabbfiltret. I 450 så har jag ju finkornigt sand (Biltemas) och är jag bara lite ouppmärksam vid påfyllning blir det lätt en remake av inredningen. Men ska experimentera vidare.

Stort tack för tipsen folks!

Det där med att fylla utan att "möblera om" är ju intressant
Nu har jag inte tömt nått ur mitt 900l men när man ska fylla på det igen vill man ju ha lite ös på annars hinner ju mossa och annat torka ut
Så en smart lösning för just påfyllningen igen vore tacksamt att få lite idéer om :)
#19 - 31 juli 2013 16:56

jkb skrev:

Nu har jag inte tömt nått ur mitt 900l men när man ska fylla på det igen vill man ju ha lite ös på annars hinner ju mossa och annat torka ut

Så en smart lösning för just påfyllningen igen vore tacksamt att få lite idéer om :)

Om du läser i början av tråden om åheims idé så har du nog lösningen :)
#20 - 31 juli 2013 16:59

Bluewing skrev:
Om du läser i början av tråden om åheims idé så har du nog lösningen :)

Titta detta missade jag...
Ja det första man blir blind på..
Ska inhandla ett sådant där Quickfilter och testa
#21 - 31 juli 2013 17:26
Jag fyller och tömmer allt bakom bakgrunden så det är bara slang rakt ner i karet som gäller. Om det mot förmodan skulle slinka med någon fisk (för jag har fiskar bakom bakgrunden...) så blir det som en lite pool i slasken där vattnet måste rinna över en kant så jag tror inte några fiskar lyckas ta sig ut den vägen.
#22 - 31 juli 2013 17:49
åheim skrev:
Ja det är så enkelt att skydda sin fisk:) Jag förstår mig faktiskt inte på dem i tråden som inte använder skydd på insuget, liksom varför inte, inte på filterinsug heller då antar jag om de nu ändå följer nån egen logik... ;) Mina fiskar är väldigt intresserade av vad jag stoppar ner i vattnet och finns det inget skydd på insuget så är kraften för stark för dem om de kommer lite för nära.

lat antar jag. då måste jag ju ta bort den när jag fyller på. orkar inte. o som sagt. inte en endaste liten tetra har åkte med under alla år.
o nej ingen matta på insuget till filtrena heller.

jkb skrev:

jag sätter slangen så den sprutar direkt mot en rutan eller så. har alltid fullt ös på kranen men flyttar knappt några sandkorn
#23 - 31 juli 2013 18:20

hannesc skrev:
lat antar jag. då måste jag ju ta bort den när jag fyller på. orkar inte. o som sagt. inte en endaste liten tetra har åkte med under alla år.

o nej ingen matta på insuget till filtrena heller.

jag sätter slangen så den sprutar direkt mot en rutan eller så. har alltid fullt ös på kranen men flyttar knappt några sandkorn

Gör jag det så rensar jag duktigt testat den varianten det brukar sluta med att man står och spolar det på handen och det är trååååkigt ;)
Nä jag ska helt klart testa den där filter varianten den lät bra iaf
#24 - 31 juli 2013 18:22
lägg ett fat i karet som det får spruta på då?
#25 - 31 juli 2013 18:31
jkb skrev:
Gör jag det så rensar jag duktigt testat den varianten det brukar sluta med att man står och spolar det på handen och det är trååååkigt ;)

Nä jag ska helt klart testa den där filter varianten den lät bra iaf
Det funkar klockrent;) Quikfiltret har en bottenplatta och vattnet sprids perfekt ut genom sidorna. Jag drar på fullt blås och har finkornig sand.
#26 - 31 juli 2013 18:35

Samma ämne men ett litet sidospår 😃
Är d inte så att d är bra med en viss höjd på munstycket på slangen när man fyller på, eller att man fyller rätt på något hårt, vädras d inte ut lite klor och annat då....?
Eller är d bara att man syresätter vattnet mer om man har munstycket en bit ovanför akvariet....
#27 - 31 juli 2013 18:59
hannesc skrev:
lat antar jag. då måste jag ju ta bort den när jag fyller på. orkar inte
Varför ta bort den då, insugskorg eller quickfilter låter man sitta kvar och sprida vattnet.
#28 - 31 juli 2013 19:03

åheim skrev:
Varför ta bort den då, insugskorg eller quickfilter låter man sitta kvar och sprida vattnet.

De insugskorgar jag testat sätta på slangen har åkt av vid påfyllning. O då sprutar det ju överallt dessutom. Jag sätter slangen bara nån cm från kanten mot en ruta. Inte vinklad neråt.
Aja alla gör olika. Detta funkar utmärkt för mig. Testat med rör böj o insugskorgar men blivit bara sämre eller krångligare

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4 Beta
#29 - 1 augusti 2013 08:43
Biten med filtermatta jag använder sitter även på när jag fyller på och nej jag har inte haft några problem med att den åker av. Använder en ganska stor bit (ca7x7x15cm) med ett "snitt" i mitten för slangen och kan spola med full fart utan att det ger några problem alls. Använder den bara i det lilla karet eftersom jag i det stora trycker ner slangen bakom bakgrunden (som är tillräckligt tät för att inte få in några små fiskar)
#30 - 1 augusti 2013 10:34
Detta är intressant, Åheim vart köper man quickfiltret?
En guppyhona drogs med igår, tömde nanot med slang och hink(bra fart) Det var ingen trevlig syn. Hade aldrig hänt mig innan heller därför är man lite nochalant.

En till grejj som jag stör mig på. Jag kör med trädgårdsslangen ifrån Jula den gröna. Det far å knölar sig och då tappar jag flöde. Någon som kör med en slang som inte knölar? Jag tänker att de måste finna nå bra. :)

MVH Rikard
#31 - 1 augusti 2013 11:10
Ryskbompa skrev:
Detta är intressant, Åheim vart köper man quickfiltret?

En guppyhona drogs med igår, tömde nanot med slang och hink(bra fart) Det var ingen trevlig syn. Hade aldrig hänt mig innan heller därför är man lite nochalant.

En till grejj som jag stör mig på. Jag kör med trädgårdsslangen ifrån Jula den gröna. Det far å knölar sig och då tappar jag flöde. Någon som kör med en slang som inte knölar? Jag tänker att de måste finna nå bra. :)

MVH Rikard
Quickfilter säljs tex här: http://www.pwss.se/product.php?productid=1930&cat=768&page=1
Vill du ha slang som inte veckar sig så är det dem dyrare man får gå på. Jag har en gul varaint som är kanon.
#32 - 2 augusti 2013 17:45
Ok kung. Vart köper man slangen? :D typ jula? Plantagen? hojhoj
#33 - 2 augusti 2013 18:01
http://www.clasohlson.com/se/Slang-Hozelock-Flexi-Plus/31-4720

Den kör jag både ute och inne. Dock en äldre modell utan svart rand i, kostar en del men veckar sig inte.
#34 - 2 augusti 2013 19:05
229 kr är ju fikapengar :P förväntade mig 600-700 :P
#35 - 3 augusti 2013 08:07
slang på biltema är just nu ännu billigare. typ 79 spänn eller så
#36 - 3 augusti 2013 09:36
Jag kör som de flesta, fast använder ingen klämma, kör bara ner häverten, "runkar" igång så att vattnet kommer igång å sugas automatiskt, sen när jag känner att jag inte vill ta nått mer, så tar jag bara upp häverten så att det slutar att suga, blåser ut all vatten sen stoppar jag ner häverten tillbaka i karet, tar andra änden och kopplar det i kranen i köket med en snabbkoppling, sen är det full sprut med nytt vatten!
Tar kaffe både vid tömning och påfyllning. =)
Har en trädgårdsslang nu, men ska byta upp mig till lite större, till 1,5"-2" slang istället. Går betydligt mycket snabbare då!
#37 - 3 augusti 2013 09:48
Ja det är jå också en variant Karhunen, men fisk förvillar sig lätt in i en slamvävert och man bör inte lämna den utan uppsikt, om man är lite omtänksam om sin fisk;) Nä insuggaller är det som gäller om man ska lämna tömningen utan tillsyn.:)
#38 - 3 augusti 2013 12:58

Med limklämma och en uppklippt filtermattekub går det ju hur smidigt som helst att tömma karet. :)
[ATTACH]63075[/ATTACH]
Riktar slangen lite mot rutan vid påfyllning så blir det inga problem där heller.
#39 - 3 augusti 2013 13:07
Finns det bättre slangar än trädgårdsslang? De trasslar sig och viker sig, och är lite för tunna. Det känns som om det perfekta vore en 1" platt slang på rulle, med snabbkopplingar.
#40 - 3 augusti 2013 14:35
Azur skrev:
Finns det bättre slangar än trädgårdsslang? De trasslar sig och viker sig, och är lite för tunna. Det känns som om det perfekta vore en 1" platt slang på rulle, med snabbkopplingar.
Kör du med hozelock-slangen och kanske en vinda som jag så veckar eller trasslar sig inget:) asbra slang http://www.clasohlson.com/se/Slang-Hozelock-Flexi-Plus/31-4720
#41 - 3 augusti 2013 18:03
åheim skrev:
Ja det är jå också en variant Karhunen, men fisk förvillar sig lätt in i en slamvävert och man bör inte lämna den utan uppsikt, om man är lite omtänksam om sin fisk;) Nä insuggaller är det som gäller om man ska lämna tömningen utan tillsyn.:)

Ja, det är klart...! Jo man får ha ett öga, men det är ju bra då att jag tar en kaffe eller sitter här på zoopet i vardagsrummet när jag tömmer det stora. Har koll, oftast iaf! =) Men det har hänt 2 ggr. 1 gång, en ung påfågelciklid och sen 1 ung papegojciklid en annan gång, men annars har allt funkat hur bra som helst. De är vana min hävert! =)
Men nu blir det ingen hävert i mitt nya, 45L som jag satte precis igång. Räk & Endlers guppy. =) Har en väldigt snäll sambo! =)
#42 - 3 augusti 2013 19:28
Allt handlar om vilken fisk man har också. Jag kör tömning med pump i mitt stora kar och än har ingen av mina 4 stora hantelciklider eller 2 scalarer ens tänkt tanken på att simma in i det lilla insuget. De skulle inte ens komma in. Filter är bra för små fiskar och vid större fiskar kan man ha öppet insug. Alla gillar vi olika....
#43 - 3 augusti 2013 19:35
henrikl skrev:
än har ingen av mina 4 stora hantelciklider eller 2 scalarer ens tänkt tanken på att simma in i det lilla insuget. De skulle inte ens komma in. Filter är bra för små fiskar och vid större fiskar kan man ha öppet insug. Alla gillar vi olika....
Även om de inte får plats i insuget så kan den skadas rejält! Skyddat insug är väl bra för alla storlekar på fisk! Det handla väl inte ett dugg om vad man gillar utan hur mycket sunt fönuft man har, och vad är det jobbiga eller överhuvudtaget problematiska med att skydda ett insug? Mycket märklig inställning.
#44 - 3 augusti 2013 19:44
Min inställning var inte att man ska köra utan skydd, det står det inte i texten. jag har skydd så mina fiskar kan inte skadas. Jag anser mer att alla borde få tömma hur de vill. Alla tycker vi olika om vad som är rätt och fel eller vad som är skadligt för fisk och annat.
#45 - 3 augusti 2013 20:07
henrikl skrev:
Alla tycker vi olika om vad som är rätt och fel eller vad som är skadligt för fisk och annat.
I det här fallet håller jag inte alls med dig. Det handlar inte om tycke eller smak eller rätt eller fel. Insug är en farlig plats för en fisk och ska skyddas. Man nonchalant om man struntar i det.
#46 - 3 augusti 2013 20:11
åheim skrev:
I det här fallet håller jag inte alls med dig. Det handlar inte om tycke eller smak eller rätt eller fel. Insug är en farlig plats för en fisk och ska skyddas. Är man sen nonchalant och struntar i det så uppfattar jag det som ett dåligt karaktärsdrag.

Självklart ska man inte vara nonchalant eller vara oaktsam så fisken skadas, det anser jag också är fel.
#47 - 3 augusti 2013 20:13
henrikl skrev:
Självklart ska man inte vara nonchalant eller vara oaktsam så fisken skadas, det anser jag också är fel.
Då är vi på samma planet iallafall;)
#48 - 3 augusti 2013 20:50
Dåligt karaktärsdrag, det var hårda ord åheim. =)
#49 - 3 augusti 2013 22:29
Karhunen skrev:
Dåligt karaktärsdrag, det var hårda ord åheim. =)
Tack för påpekningen;) Ja det var lite väl hårt kanske så jag strök den raden:p
#50 - 4 augusti 2013 06:53
åheim skrev:
Tack för påpekningen;) Ja det var lite väl hårt kanske så jag strök den raden:p

;) haha, så bra då! För så dålig karaktärsdrag har jag inte tycker jag iaf. ;)
#51 - 6 augusti 2013 12:01
Har någon tips på hur man kan öka flödet när man tömmer? För mig just nu kan det ta upp till 45 min att tömma säg 25% i mitt 450l. Jag är hellre lite lat och slösar lite el på att få det att gå lite fortare.

Jag vet att en del har pump inne i karet som kör ut vatten, men kan man ha något i andra änden som inte behöver stå under/i vatten, men som kan pumpa ut det?
#52 - 6 augusti 2013 14:10
Likan skrev:
Har någon tips på hur man kan öka flödet när man tömmer? För mig just nu kan det ta upp till 45 min att tömma säg 25% i mitt 450l. Jag är hellre lite lat och slösar lite el på att få det att gå lite fortare.

Jag vet att en del har pump inne i karet som kör ut vatten, men kan man ha något i andra änden som inte behöver stå under/i vatten, men som kan pumpa ut det?

jag använder 3/4 tums armerad vattenslang och det tar inte mer än kanske 15 minuter för att tömma ur 30% av mitt 720 liters kar. Se till så att inte slangen kläms ihop där den går över akvariekanten för det stryper flödet markant.
#53 - 6 augusti 2013 15:13
vargon skrev:
jag använder 3/4 tums armerad vattenslang och det tar inte mer än kanske 15 minuter för att tömma ur 30% av mitt 720 liters kar. Se till så att inte slangen kläms ihop där den går över akvariekanten för det stryper flödet markant.

Slangen är rak men tyvärr är det nivåskillnader pga att jag vill ha ut vattnet i handfatet, inte i golvbrunnen, av diverse skäl. Så tror mycket att det är därför det är så trögt. Därav skulle jag behöva lite mer kraft i ena änden. :)
#54 - 6 augusti 2013 15:16
Kan inte mer än att hålla med vargon, ta en större slang, och då med skydd för insuget, eller var det inte så åheim?! ;)
#55 - 6 augusti 2013 15:20
Har du en ute pool, typ en sådan man köper till sina barn. De större har en pump, min mor var ganska klyftig när hon använde den för att tömma samt fylla karet med, då mitt 540L. Men vet ej hur lång tid det tog.
#56 - 6 augusti 2013 19:55
Om du är rädd för att få sand i golvbrunnen så får det att lägga filtervadd i filtret som ämns tidigare i tråden, då måste man dock suga botten separat i en hink eller nåt liknande.

sen tror jag att du får stora problem med vattennivån i handfatet om du sätter på en stor pump, översvämning?
#57 - 7 augusti 2013 12:03
Likan skrev:
Slangen är rak men tyvärr är det nivåskillnader pga att jag vill ha ut vattnet i handfatet, inte i golvbrunnen, av diverse skäl. Så tror mycket att det är därför det är så trögt. Därav skulle jag behöva lite mer kraft i ena änden. :)
Ja det är alldeles för dåligt fall så då behöver du en pump. Bara på med en (insugsskyddad;)) cirkulationspump på slangen och ner med den i akvariet! Finns inget annat hokus pokus om du inte vill använda golvbrunnen.
#58 - 7 augusti 2013 12:30

Kan tipsa om en borrmaskinspump från tex biltema och pumpa ut vattnet. Enkelt å smidigt :-)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
#59 - 7 augusti 2013 14:48
Har köpt en fluval fx6, Någon som har erfarenhet av att använda den för att tömma karet?
Verkar som man behöver köpa till ytterligare snabbkoppling enligt instruktionen.
#60 - 7 augusti 2013 15:22
Tänk på pumpens lyfthöjd om du ska köpa en circpump :)
#61 - 7 augusti 2013 19:33
Ryskbompa skrev:
Tänk på pumpens lyfthöjd om du ska köpa en circpump :)

Finns det någon pump som inte orkar lyfta vattnet 3-5 DM?
#62 - 7 augusti 2013 22:44
vargon skrev:
Finns det någon pump som inte orkar lyfta vattnet 3-5 DM?

du får ju räkna med rejält tryckfall från slangen med.
#63 - 7 augusti 2013 22:55
Förvisso, kapaciteten minskar givetvis med motståndet i slangen och tryckhöjden men att det skulle vara någon extrem reducering av kapaciteten i TS exempel har jag svårt att tro om man nu inte väljer en väldigt liten pump. Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig med mer konkret argumentation för din sak av dig ;)
#64 - 9 augusti 2013 10:34
Va säger ni om denna då...? Hitta den precis, och jag tror att man kan använda det till det, om jag inte läser fel så är det just till för detta...! =)

http://kpaquaria.123ehandel.se/product.html?product_id=287&category_id=49
#65 - 9 augusti 2013 12:22
Jag upptäckte att jag fått lite svar nu när jag varit bortrest. :)

Karhunen skrev:
Har du en ute pool, typ en sådan man köper till sina barn. De större har en pump, min mor var ganska klyftig när hon använde den för att tömma samt fylla karet med, då mitt 540L. Men vet ej hur lång tid det tog.

Det är kanske något sådant som jag har funderat på, dock något som fungerar i handfatet... Och nej, jag har ingen sådan pool.

vargon skrev:
Om du är rädd för att få sand i golvbrunnen så får det att lägga filtervadd i filtret som ämns tidigare i tråden, då måste man dock suga botten separat i en hink eller nåt liknande.

sen tror jag att du får stora problem med vattennivån i handfatet om du sätter på en stor pump, översvämning?

Nej nej är inte rädd för något sådant. Jag har en gammal äcklig golvbrunn som inte direkt blir fräschare om jag häller akvarievatten där i. Brunnen är i princip omöjlig att göra rent. I handfatet så åker det ner och "försvinner", i min brunn ligger det kvar. Så det blir inga problem med nivån i handfatet, det blir samma effekt som att kranen är på. Blir det en pump där så får den inte vara för bra helt enkelt. ;)

åheim skrev:
Ja det är alldeles för dåligt fall så då behöver du en pump. Bara på med en (insugsskyddad[;)]) cirkulationspump på slangen och ner med den i akvariet! Finns inget annat hokus pokus om du inte vill använda golvbrunnen.

Jag antar att det får bli något sådant.

timebandit skrev:
Kan tipsa om en borrmaskinspump från tex biltema och pumpa ut vattnet. Enkelt å smidigt :-)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Jag har faktiskt tittat på dem. Men måste inte borrmaskinen vara igång då? Känns lite halvstört (ursäkta) att sitta med borrmaskinen i badrummet och bara sitta där medan jag har annat att dona med i karen. :)
#66 - 9 augusti 2013 12:23
Karhunen skrev:
Va säger ni om denna då...? Hitta den precis, och jag tror att man kan använda det till det, om jag inte läser fel så är det just till för detta...! =)

http://kpaquaria.123ehandel.se/product.html?product_id=287&category_id=49

Ser användbar ut. :)
#67 - 9 augusti 2013 21:45
Likan skrev:
Ser användbar ut. :)

Jag tyckte också det... å inte så fasligt dyr heller..
#68 - 9 augusti 2013 22:41
Vilken pumpskalle som helst ger ju bättre flöde än gravitation. Jag förlitar mig på gravitation när jag byter vatten i mitt stora kar, men det är ju enorm skillnad mellan slang i badkar och slang i diskho.
Vill man göra det enkelt för sig och man normalt har filtret igång när man gör VB så kan man ju trycka in slangen i utloppet från pumpen, det ger ju kanske inga mängder men det ger garanterat något.

Annons