smittar via vattenbyte?

#1 - 10 december 2002 18:03
vilka sjukdomar smittar via vattnet?

dvs, låt säga jag tar en växt från ett akvarium till ett annat, kan sjukdomarna följa med?

.-.-.-.-.-Peter...
#2 - 11 december 2002 00:07
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>vilka sjukdomar smittar via vattnet?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>De flesta fisksjukdomar kan göra det.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>dvs, låt säga jag tar en växt från ett akvarium till ett annat, kan sjukdomarna följa med?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Ja.

~~~ Max Photo ~~~
#3 - 11 december 2002 17:09
jag har råkat flytta en växt från ett sjukdomsakvarium till ett annat, där mina yngel går. Dessa är förmodligen rätt känsliga av sig. Kan jag göra något för att förhindra att sjukdomen tar sig?

Skulle vara väldigt tråkigt ifall de dör.

Medicin jag har hemma är Protozin.

Den fisk som gick i sjukdomsakvariet hade bukvattensot tror jag, eftersom fjällen stack ut på den. De andra sebrorna i sjukdomsakvariet har inte smittats än verkar det som. Jag hoppas att sebran som dog var den enda som smittades.

.-.-.-.-.-Peter...
#4 - 11 december 2002 18:42
Det kan hjälpa att salta vattnet lite, men jag vet inte hur det påverkar ynglen.

MSP
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 12 december 2002 12:56
Hej,
Bukvattensot kan knappast sprida sig mellan akvarier med hjälp av växt. Det vill nog rätt mycket till för att någon sjukdom skall sprida sig pga av flytt av en växt, men visst kan t.ex. vita prick göra detta. Man bör därför t.ex. inte använda samma håv i flera akvarier.
Det finns faktiskt en del mycket ovanliga fisksjukdomar som t.o.m. kan sprida sig genom luften och här räcker det med att akvarierna står i samma rum. Men som sagt dessa sjukdomar är mycket ovanliga och inget att oroa sig över.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#6 - 10 november 2007 14:43
Hej,

Bukvattensot kan knappast sprida sig mellan akvarier med hjälp av växt. Det vill nog rätt mycket till för att någon sjukdom skall sprida sig pga av flytt av en växt, men visst kan t.ex. vita prick göra detta. Man bör därför t.ex. inte använda samma håv i flera akvarier.

Hur länge kan en "vit prick" leva på en håv, som förvaras utanför akvariet?

Annons