Smutsigt vatten

#1 - 5 oktober 2004 20:36
Har ett 240liters akvarium med 12 ung diskusar o 40 kardinal samt med lite malar.
Vatten värderna e bra o ingen nitrit i vattnet men! vattnet e inte klart.Massa skitpartiklar som åker runt o smutsar ner hela akvariumet.Tror jag satte in a för mycke fiskar på 1 gång.Har rikligt med växter.Testade att inte mata på 5 dar med det blev inte bättte för det.Har floradepot i akvariumet.Tror ni det det kan va för mycke näring i ?

Vet inte vad jag skall göra.Vill ju inte svälta mina fina/dyra fiskar till döds... =/
#2 - 5 oktober 2004 20:41
Vad har du för filter? En trolig orsak kan vara dålig filterkapacitet

Mvh Simon
#3 - 5 oktober 2004 20:43
grumligt vatten har oftats ingenting att göra med bra/dåligt vatten.

den biologiska filtreringen ser till att vattnet är bra/friskt
den mekaniska filteringen ser till att vattnet blir klart MEN den är inte alls lika viktig för fiskarnas hälsa, dom flesta fiskarna lever ju inte i kristallklart vatten.
#4 - 5 oktober 2004 20:55
<font color="red"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft lite av samma dilemma.....bra vattenvärden men diverse skitpartiklar flygande omkring i vattnet.
Blev trött på det och stoppa in riktigt fint filtermaterial överst, typ eheims specialvadd i ytterfilterna så löste det sig.
Har oxå massor diskus och dom skitar ju ner en del själva och sen blir det massor av skit av all mat dom ska ha så det är jättesvårt att få vattnet superkristallklart !!

// Matte</font id="Comic Sans MS"></font id="red">
#5 - 5 oktober 2004 20:56
jadu det är ett rio akvarium med en permanent juwel pump som är ett biologiskt 2-stegs filtersystem. pumpar 650 liter timman.Mer än så vet jag inte...
#6 - 5 oktober 2004 20:57
Slamsuger du på botten vid vattenbyte?
#7 - 5 oktober 2004 20:57
Kanske skall sätta in en xtra pump då ha som backup.
#8 - 5 oktober 2004 20:58
slamsuger gör jag varje gång men bara översta lagret av sand. byter ½ av vattnet var 4:e dag
#9 - 5 oktober 2004 21:06
testa byt mindre vatten...typ 25 % var 4:e dag istället så rubbas inte vattenbalansen så mycket som om man kör 50% som jag tycker låter alldeles för mycket.
Risken är stor att dina diskus kanske får värsta ph chocken.

// Matte
#10 - 5 oktober 2004 21:10
Ok.Kollar värderna efter varje gång o det håller sig runt 6,5-7.0.Kanske har haft tur dessa gånger då =).kollade förut på det det översta filtret(vita)O det är hutr skitet som helst.Ändå så så slamsög jag o gjorde rent karet igår.Tycker ni att jag skall löåta det vara så att jag inte tar bort bakteriefloran ?
#11 - 5 oktober 2004 21:39
*bump*
#12 - 13 oktober 2004 23:00
defdac sa :
Diana Walstad tipsade mig om Hagens "Quickfilter" som hon numera kör rakt igenom alla sina burkar med AquaClear 301-pumphuvuden. Quickfilter är en svart behållare med en speciell vit vaddpatron som enligt utsaga ska klara ner till 1 mikrometer stora partiklar.

det kanske kan vara intressant
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27110
#13 - 14 oktober 2004 05:52
Kan det inte vara infusorier?
#14 - 14 oktober 2004 06:48
...
Har också lite problem med partiklar i vattnet, men eftersom jag matar mkt med frysfoder så är det väl smällen man får ta, eller hur?
Har annars tillräckligt med filtervolym, dvs. ett eheim ytterfilter 2224, samt ett hemmabyggt filter på 5-6 liter...
Ändå är det alltid lite partiklar i vattnet, men jag antar att det är likadant i Malawisjön;P

Mvh Malawi´n

Annons