Snabb hjälp

#1 - 4 februari 2009 21:04
hej jag har för högt nitrit värde i akvariumet och har hett nitrivec i vattnet och dom sa på fiskaffärn att jag inte fick ha fiskarna i akvariumet på 24 timmar medans medlet var i, men nu till det stora problemet jag har 3 påfågelciklider (oskar) som är mellan 20-30cm, och enda stället jag kan förvara dom på under natten är en 10 liters hink. den största av dom simmar, men dom andra 2 vill bara ligga på sidan efter botten, kan dom klara sig i hinken 24h eller ska jag helt enkelt släppa ner dom i karet ?
#2 - 4 februari 2009 21:10
Du kan ha fiskar i karet samtidigt som du använder nitrivec. Har aldrig hört talas om att man inte skulle kunna det :( Tror butikspersonalen drog en rövare för dig där ;)
#3 - 4 februari 2009 21:22
klart du ska stoppa i dem i akvariet, (man kan ju inte föredra en hink framför ett akvarie) jag menar det är ju 100 000 000ggr bättre än att ha dem i en hink! det du ska tänka på är att nästan inte mata! nitrivec är inte giftigt och du ska fortsätta att ha i det varje dag i minst 2 veckor!
#4 - 4 februari 2009 21:29
okej tack för snabba svar, då ska jag släppa ner firrarna direkt =)
#5 - 4 februari 2009 21:31
såg dock nu åxå att det stod på nitrivec flaskan "introducera" fiskarna först efter 24h :S verkar ju skumt.
#6 - 4 februari 2009 21:37
såg dock nu åxå att det stod på nitrivec flaskan "introducera" fiskarna först efter 24h :S verkar ju skumt.

Det för att de goda bakterierna som nitrivec är ska ha hunnit sätta lite fart och fäst sig typ.. Men utan fiskar har ju inte bakterierna mycket att bryta ner och utan något att bryta ner dör bakterierna igen.
Om du förstår vad jag menar [:o]
#7 - 4 februari 2009 21:38
Nu är ju skadan skedd så att säga i ditt kar så det finns inget att vänta på utan kör på med fisk i..
#8 - 4 februari 2009 22:21
Jag tror att "introducera" menar på ett nystartat kar. Att efter du har haft i nitrivec i ett nytt kar så kan du ha i de första fiskarna efter 24 timmar. Det står det iaf på min Bactozym-förpackning. Tycker det låter tidigt?!?
#9 - 4 februari 2009 22:53
jag har då släppt ner alla firrar nu, dom verkar då överleva =) tack för hjälpen då !

Annons