snabb hjälp någon..

#1 - 4 augusti 2008 18:28
har ett malawikar på 500L , massvis med stengrottor med mera.. nu till problemet.. har en msobo magunga och en aulunocara ( blå med ett gult sträck) kommer ej ihåg namnet.. men magungan har snart käkat upp aulunocaran.. vad kan man göra åt det.. något förslag?
#2 - 4 augusti 2008 18:48
Har hört at man kan prova att ta bort den störiga fisken någon vecka så dom andra får tuffa till sig sen pröva och släppa tillbaks bråkstaken, vet ej om det funkar men kan vara värt ett försök
#3 - 4 augusti 2008 18:51
står att msobo är en fredlig fisk osv. men ja, det kan jag testa. problemet är bara att jag har ett 220L med yngel och ett runt 80L med nyfödda yngel(kanske 2 dar gamla) isf skulle jag tagit de nya ynglerna och lägga dom i 220L yngelkaret.. men klarar sig fisken helt ensam i ett 80L ? .. tack för svar! :)
#4 - 4 augusti 2008 18:55
Under 1 vecka bör den klara sig, men är absolut inte säker. Är ganska nybörjare själv
#5 - 4 augusti 2008 19:07
prova att möblera om, se till att aulonocaran har många gömställen och så att msobon har andra den kan hacka på hanar och andra mbuna-honor tex.
#6 - 4 augusti 2008 19:15
okej ska testa möblera om lite! om inte det funkar så tar jag upp han och lägger han i 80L ett tag.. tack för svar!!
#7 - 4 augusti 2008 20:46
det hjälpte en halvtimme att bygga om... nu är han på honom igen.. aulonocara maulana heter den utsatta arten.. han blir bara biten, biten och gör inget åt det. finns massvis med ställen han kan gömma sig på men han väljer bara att sitta och uggla ovanför pumpen precis..där vilar han ett par minuter sen är det dags igen.. ingen som har lite erfarenhet utav dessa galenskaperna, går dom helt enkelt inte ihop?
#8 - 4 augusti 2008 21:41
Det är många som har erfarit samma sak, och tyvärr är det nog ofta som du säger, de går helt enkelt inte ihop. Det gäller aggressiva mbunas och veka aulonocaror generellt. Ibland funkar det finfint, ibland funkar det "ok" och ibland funkar det inte alls.
#9 - 4 augusti 2008 21:53
så det är bara att gå me dom till fiskaffären igen? =/
jag hade ett par utav fire fish och hanen jagade honan hela tiden, precis som detta exemplet nu, han ville inte leka, utan försökete bita ihjäl henne, hon saknade nästan hela stjärtfenan en dag när jag kom hem..(3st red top chilumba hjälpte hanen att bita henne) gjorde mig av med chilumban till en kompis och la fire fish honan i mitt 80L kar så fenan kunde växa till sig lite.. efter kanske 1-1/2 vecka lade jag i henne igen tillsammans med ett yngra par fire fish och nu har han inte jagat henne alls. dock inte leksugen nu heller. chilumban hämtade jag igen och nu är det ok me dessa arter tillsammans iaf. förstår inte varför de håller på som de gör.. tråkigt. man vill ju inte göra sig av med fisken man köpt..

Annons