Snabb hjälp, strömavbrott.

#1 - 16 mars 2014 21:30
Hela regionen blev nu strömlöst i stormen. Vad gör vi? Ta ut allt filtermateral och tvätta ur?
#2 - 16 mars 2014 21:32
Trist! Vänta lite och se hur länge det varar...
#3 - 16 mars 2014 21:36
Man vill ju gå och sova och då räkna med att det blir hela natten
#4 - 16 mars 2014 21:46
Då bör du kanske se till att pumparna inte går igång när strömmen kommer. Sedan, om det blir länge så har du väl att börja springa omkring och byta vatten mellan karen så du får lite "cirkulation". Då menar jag att du skall hälla vattnet från lite höjd så att det skvalar för att få in lite syre.
Det är ju sådant här som får en att fundera på en kraftig batteridriven luftpump, och hundratolv meter slang...
#5 - 16 mars 2014 21:47
Behöver man göra det i natt eller räcker det med imorgon när det är ljust?
#6 - 16 mars 2014 21:50
Det beror på lite hur tätbefolkat och vilka marginaler du har.
Varar det hela natten så skulle jag tömma ytterflitrena, bakterierna behöver syre och klarar sig bättre i fuktigt filtermaterial än helt nedsänkta i vatten där syret tar slut.
#7 - 16 mars 2014 22:33
lånar din tråd HWH lite om det går bra?

Så precis nyligen att mitt ytterfilter har stått stilla och då gissningsvis i 1-2 dygn. Undrar nu vad jag sja göra? Har tagit ur och rengjort(sköljt ur allt med vatten) och har nu låtit allting stå öppet i badrummet då jag inte vet vad nästa steg borde vara.
Räcker det med en genom sköljning? och hur nogran måste man vara? Är det bara för mig att starta igång den nu igen eller vad göra?
(Alla delar kommer förmodligen ligga öppet nu och torka under natten beroeende på när svar trillar in.)

Hoppas du fått strömmen tillbaka HWH!
#8 - 16 mars 2014 22:46
Genomsköljning räcker. Kör igång filtret så ska det vara lugnt.
#9 - 16 mars 2014 22:50
Kanon! tackar :)
#10 - 17 mars 2014 07:34
Hur går det för dig Helena?

Annons