snabbaste sättet att li av med "prickalger"

#1 - 25 april 2009 08:02
Hej!

i mitt 150l akvarium har nu blivit med "prickalger"
Det jag har läst på forumet är att prickalger är ett tecken på att det är bra i akvariet och allt mår fint.
Kul att allt mår fint osv, men jag vill veta hur får man bort det?
Delvattenbytet ska jag minska på, istället för 1gång i veckan får det bli 1 gång varannan vecka, för att se om de försvinner. Göder mina växter med PMDD som jag fått av ansjo. Ska jag skrapa rutan vid vattenbyte för att få bort algerna eller försvinner de av sig själva?

Tips på hur ni har gjort (och lyckats få bort algerna)

Fiskarna för övrigt mår fint :D
#2 - 25 april 2009 14:01
Rakblad, tejpa baksidan..
#3 - 25 april 2009 18:45
Prickalger brukar slås ut av andra alger när man ökar fosfathalten med PMDD, men det tar tid. Man får som alltid med alger hjälpa dom på traven att ge upp med lite knogfett.. Rakblad är smidigt. Dra uppifrån och ner så du inte riskerar att få upp sandkorn mellan bladet och rutan.
#4 - 26 april 2009 08:22
Gaffel skrev:
Rakblad, tejpa baksidan..

Vad menar du med det :confused:
#5 - 26 april 2009 22:17
Nubi skrev:
Vad menar du med det :confused:

Rakblad som är vassa åt båda hållen kan man skära sig på om man inte tejpar sidan man håller i, särskilt om man är klantig eller kör in i repa.
#6 - 27 april 2009 01:49
Tejpa baksidan eller tryck fast dom i en blomsterpinne av bambu om du är rädd för knogfett och fisktuberkulos..
#7 - 27 april 2009 05:35
Fisktuberkulos. Komiskt sätt att intala sig själv att slippa påta runt i rabatten =)

Typ: Det är farligt att leva, man kan dö *lol*
#8 - 27 april 2009 06:01
Ahaaaa, Okej. nu förstod jag, rakbladen, trodde gaffel menade baksidan av akvariet! döööh
Får ta och handla rakblad idag :)
#9 - 27 april 2009 06:05
defdac skrev:
Fisktuberkulos. Komiskt sätt att intala sig själv att slippa påta runt i rabatten =)

Jag försökte va ironisk, åheims fel!
Nubi skrev:
Ahaaaa, Okej. nu förstod jag, rakbladen, trodde gaffel menade baksidan av akvariet! döööh

Mmm, bättre då att tejpa framsidan av akvariet så slipper man se algerna..

Tror det är pubertetsgräns på rakblad :d
#10 - 27 april 2009 06:08
defdac skrev:

Jag försökte va ironisk, åheims fel!
Nubi skrev:

Mmm, bättre då att tejpa framsidan av akvariet så slipper man se algerna..

Tror det är pubertetsgräns på rakblad :d
#11 - 27 april 2009 06:08
Ahhaha!
Det vore rätt så fint, grönt solfilmsduk på framsidan och sen så är allt fixat =)

Brukar prickalgerna försvinna efter att man varit envis och skrapat samt bytt vattnet ett par ggr??
#12 - 27 april 2009 06:10
Vet inte, har bara haft 2 små prickar en gång för ett par år sedan och dom var så söta att jag lät dom sitta kvar i 6 månader tills jag tröttnade..
#13 - 27 april 2009 06:14
6 månader...du måste vara en lat en ;-)
Jag har mer än 2 små prickar....tror det ligger unt 10-tals närmare 20 tals små runda prickar, inget man ser när man står en bit ifrån...man måste gå ganska nära och då ser man de. Tre-fem st har blivit större såg jag nu =(

Äter inte malar sånna alger?

Gaffel skrev:
Vet inte, har bara haft 2 små prickar en gång för ett par år sedan och dom var så söta att jag lät dom sitta kvar i 6 månader tills jag tröttnade..
#14 - 28 april 2009 11:15
Köpt rakbland idag :) Inga Emo fasoner här inte ;-) i djuraffären hade de en mkt praktisk algskrapar mojäng. rakblad mes skaft, skaften är 40cm lång och på ena änden ser det ut som ett V så man kan plocka upp växter med utan att stoppa ner hela armen i det :D Mkt praktiskt sak. för 19 kr
#15 - 28 april 2009 14:00
Är den grön/vit och spricker så vet du vad du får för 19:-

Bättre att göra det i samband med ordinarie delvattenbyte..
#16 - 28 april 2009 14:44
annars är det bara att hälla i någon bra gift, typ bensin eller koncentrerad svavelsyra.

det tar död på de flesta alger......och fiskar, blommor, bakterier och allat annat.

lite svinn får man räkna med......

.
#17 - 28 april 2009 19:37
Fotoggen borde funka lika bra...tror jag hittat lösningen till mina endlers. ;-)
#18 - 28 april 2009 19:38
inget grön/vitt Var extra pris på mackapären :D

Gaffel skrev:
Är den grön/vit och spricker så vet du vad du får för 19:-

Bättre att göra det i samband med ordinarie delvattenbyte..
#19 - 28 april 2009 23:23
Är du rädd för lite vatten? ;)
#20 - 29 april 2009 06:26
Jag gillar inte att bada ;-)

Annons