[quote=defdac]Så tror jag också.
Good enough förmodligen.[/quote]
Kan väl jämföras med att många fortfarande envisas med QE ljuskällor ;)
Jag menar att växterna skuggar sig själva mycket mer med en punktljuskälla jämfört med en lång utdragen ljuskälla. Med bra reflektorer blir lysrörets självskuggning i princip obefintlig.
Jaha.. hehe. Jag pysslar ju mycket med reflektorer i mitt jobb, så säger man självskuggning så tänker jag direkt på ljuskällan ;)
Givetvis kan man göra reflektorer till lysrör där de inte suggar sig själva knappt nånting. Men det är ju lättare att göra det med en liten intensiv ljuskälla. Men för "konsumenterna" så spelar det väl ingen roll vad som är lättast att tillverka direkt ;)
Dedac, du som är en fena på ljus för växter.. I mitt 540L kar så kör jag 4x36W Philips Aquarelle, vilket verkar räcka gott och väl till de flesta växter. Men vad det gäller marktäckare så är det godnatt... De sorter jag har försökt med har bara fått en hop alger på sig och sedan tynat bort. Misstänker väldigt starkt att det är pga ljuset?! Tänkte först att det var brist på co2, men jag har inte sett någon förbättring nu med co2.
Tror du att ett koppel med bra reflektorer kan göra ljuset "ok"? Eller blir det för lite ändå? Idag har jag vitlackerat armaturen invändigt.. Misstänker att skillnaden inte blir så grymmt stor, men med reflektorer som minskar självskuggning så kan det ju hjälpa till en del kanske?
Funderar förvisso på att göra om det karet till malawi och skaffa ett nytt kar till växtakvarium, har dock en flickvän i vägen för det projektet ;)