Snäcka

#1 - 3 oktober 2006 21:44
Jag vill skaffa mig en snäcka som är bra på att äta alger och som är lite större så att inte de inneboende praktbotiorna sätter tänderna i den :O
#2 - 4 oktober 2006 17:15
Såg några urläckra bilder på en snäcka som heter äppelsnäcka. Jag undrar, kan de "yngla" av sig eller kan man ha 2 stycken? Hur stor blir de och var får man tag i dem?
#3 - 4 oktober 2006 17:39
De ynglar av sig men du måste ha en hona och en hane. Kolla annonserna här på zoopet om du vill ha äpplesnäckor... ;) Fast jag vet inte om man kan ha dem med praktbotia, hoppas någon annan kan svara på det!

Mer info om äpplesnäcka/ ampullaria: www.applesnail.net
#4 - 4 oktober 2006 17:44
Okej, hur lätt är det att de rymmer då? Har ju en heltäckande ramp på akvariet och "där bak" är det 2 större hål. Fast å andra sidan kan man lätt tejpa för dem. Om jag köper sniglar som är runt 1 cm stora så borde inte botiorna käka upp dem eftersom de inte äter amonoräkorna som finns i min mors kar.

Det var ju en bra idé :D

Och tack för sidan! :)
#5 - 4 oktober 2006 18:01
Det finns en viss risk att de "rymmer", de går upp ovanför ytan för att lägga sin rom.
Räkor är ju väldigt snabba på att sprätta iväg när någon blir för närgången, det är INTE snäckor...Iofs drar de igen "dörren" om sig men risken finns att botiorna blir för närgångna och stressar ihjäl snäckorna eller skadar dem....Jag vet faktiskt inte, jag hade iofs några snäckor med mina dvärgbotior och det har gått bra, så det kanske bara är att prova?
(Du får gärna höra av dig om du bestämmer dig för några snäckor...! ;) )
#6 - 4 oktober 2006 18:05
Okej, men om man bara har en så riskerar man väl inte att de går upp och lägger rom iaf. Jag vill inte ha 2 stycken för jag hade inte tänkt odla, så det får nog bli bara en. Fast det kanske är plågeri mot den?
#7 - 5 oktober 2006 08:09
gickan_87 skrev:
Okej, men om man bara har en så riskerar man väl inte att de går upp och lägger rom iaf. Jag vill inte ha 2 stycken för jag hade inte tänkt odla, så det får nog bli bara en. Fast det kanske är plågeri mot den?

Du kan lugnt ha en snäcka, den bryr sig nog inte...
#8 - 5 oktober 2006 08:20
gickan_87 skrev:
Om jag köper sniglar som är runt 1 cm stora så borde inte botiorna käka upp dem eftersom de inte äter amonoräkorna som finns i min mors kar.

Fast praktbotior är ju snäckätare inte räkätare. Jag tror tyvärr inte att det kommer att funka. Tror att botiorna kommer att tracka/skada den stackars snigeln så snart h*n försöker sticka ut huvudet ur sin snäcka.

Varför skaffar du inte räkor istället?
#9 - 5 oktober 2006 08:20
Jag lånar tråden lite för en fråga.
Vet någon om det går bra att ha sebrasnäcka och äppelsnäcka tillsamans ?
#10 - 5 oktober 2006 08:23
Jag kan inte heller tänka mig att snäckor går bra med praktbotia! Jag tror att de blir mumsiga mellanmål. Även stora=mer mat!
#11 - 5 oktober 2006 08:23
Jag tror inte det funkar med snäckor och praktbotior.
#12 - 5 oktober 2006 17:22
Tack alla för svar!

Pratade med en annan som var på zoot idag och h*n hade provat att ha äppelsnäckor ihop med mycket små praktbotior (4 cm) och snäckorna hade försvunnit efter 4 dagar :p Så nej, jag tror jag hoppar över snäckorna. Hur många räkor kan man ha i ett 54 liters kar då? (Botiorna ska bara bo där tills kusinens nya kar kommer hem)
#13 - 5 oktober 2006 17:29
Ganska många ^^ Men du kan ju börja med ca 10. Dom förökar sig :)
#14 - 5 oktober 2006 17:58
OJ! Min mamma har 3 Amonoräkor i sitt 54 liters kar och de har inte förökat sig en enda gång :o

Har funderat på körsbärsräkor... hur ser de ut och hur stora blir de?
#15 - 5 oktober 2006 18:28
gickan_87 skrev:
OJ! Min mamma har 3 Amonoräkor i sitt 54 liters kar och de har inte förökat sig en enda gång :o

Amanoräkor behöver saltvatten för att föröka sig.
#16 - 5 oktober 2006 18:33
Okej, inte så konstigt att det inte händer något då! Men de kan väl leva i sötvatten ändå?
#17 - 5 oktober 2006 18:51
Yep! Det är en del räkor som kan leva i sötvatten men som vandrar ner till saltvattnet för att para sig och få ungar.
#18 - 5 oktober 2006 18:55
Okej, då förstår jag! :)
#19 - 5 oktober 2006 21:25
Red cherry/körsbärsräka

gickan_87 skrev:

Har funderat på körsbärsräkor... hur ser de ut och hur stora blir de?

Så här ser en körsbärsräkshona som bär rom ut, och hon är fullvuxen ca 2.5-3.0 cm.
#20 - 6 oktober 2006 17:53
Verkligen läcker! :)
#21 - 6 oktober 2006 18:30
Oj så fin!

Körsbärsräkor skulle säkert bli ett vackert inslag i ditt akvarium gickan_87!

Jag har aldrig ens funderat på en räka men nu är jag också intresserad! Får se om det kan bli nåt efter jag har rott iland med barberna och mina "förvandlade tetror" (neonregnbågar)....
#22 - 6 oktober 2006 19:48
[B)] :D [:o] ;) [:(!] :) :( :mad: :confused: :p

fett nice räka föresten om man har ett 300 liters kan kan man ha en kess gurami däri då?
#23 - 7 oktober 2006 01:33
[B)] :D [:o] ;) [:(!] :) :( :mad: :confused: :p

fett nice räka föresten om man har ett 300 liters kan kan man ha en kess gurami däri då?

Tack så mycket :)
Om du vill fråga om kyssgurami så får du nog lättare svar om du frågar i den avdelningen som heter 03 Labyrintfiskar. Men när jag kollar vad dom vill ha så är det 200 cm långt kar och 700 liter. Så 300 är alleles för litet.
#24 - 7 oktober 2006 17:51
Piccola skrev:
Oj så fin!

Körsbärsräkor skulle säkert bli ett vackert inslag i ditt akvarium gickan_87!

Jag har aldrig ens funderat på en räka men nu är jag också intresserad! Får se om det kan bli nåt efter jag har rott iland med barberna och mina "förvandlade tetror" (neonregnbågar)....

Tack!
#25 - 7 oktober 2006 19:22
Sen är det så med körsbärsräkor att det är de vuxna honorna som är rödast, fast dom kan ha olika nyanser också. Mina kan vara både ljusare nästan gammalrosa och mycket mörkare vinröda än den på bilden. Hanarna är ganska gråa.
#26 - 7 oktober 2006 19:52
ja supersnygg.
Sonja, kommer färgen med åldern? Mina körsbärisar är inte i närheten lika röda som den på bilden. De är mer lagom rosa.
#27 - 8 oktober 2006 10:41
Nej dom får olika nyanser. En del är kanonröda och en del kan vara rosa eller mörkt vinröda. Men färgen blir mer intensiv med åldern.

Annons