Snäcka i kamp akvarie?

#1 - 8 juli 2007 09:56
Hej.
Köpte igår en crown tail hane samt ett par flytväxter till honom. Med flytväxterna följde det med en snäcka. Min fråga är nu om den kan/skall vara kvar eller om den omedelbart skall tas bort från karet.
#2 - 8 juli 2007 18:10
Jag tycker snäckor är bra men många ogillar dem. De äter matrester och alger, övermatar du blir de väldigt många och då kan du ta bort så många du ser.

Det är i alla fall ingenting farligt med snäckan, så det är helt upp till dig om den får vara kvar eller inte. :)
#3 - 8 juli 2007 18:30
Kan bara hålla med morrhoppa. Själv sprider jag faktiskt snäckor i mina akvarier just för att de renhåller.
#4 - 9 juli 2007 07:30
Ta bort snäckan, har du fått med en så kan du räkna med att de snabbt blir fler.
Köp hellre en äpplesnäcka till kampfisken om du vill ha "städare" till karet
#5 - 9 juli 2007 08:01
rödtoppen skrev:
Ta bort snäckan, har du fått med en så kan du räkna med att de snabbt blir fler.

Köp hellre en äpplesnäcka till kampfisken om du vill ha "städare" till karet

Jag håller verkligen inte med. Har i flera år haft såna snäckor (både physa och posthorn) som följt med växterna i mina akvarier och det har inte blivit nån snäckinvation för det. De hjälper alla hålla balansen i akvariet.
#6 - 9 juli 2007 14:14
batski skrev:
Jag håller verkligen inte med. Har i flera år haft såna snäckor (både physa och posthorn) som följt med växterna i mina akvarier och det har inte blivit nån snäckinvation för det. De hjälper alla hålla balansen i akvariet.

vet att många tycker det men de snäckorna som följer med växter är sk*tfula(smaksak), jag har mycket hellre ett gäng räkor och äpplesnäckor som sköter städningen än dessa fula småsnäckor ;)
#7 - 9 juli 2007 16:51
Jag tycker posthornssnäckor är väldigt fina när de är vuxna :p
#8 - 11 juli 2007 13:38
Om man matar lagom mycket ska det inte behöva bli snäckinvation :P

Annons