Jag har ett litet corydoras-kar specialinrett för dessa malar där några corydoras växer till sig i väntan på ett senare större kar. Eftersom jag inte vill ha någon annan sorts mal i karet breder algerna ut sig allt mer hela tiden. Jag har dessutom på grund av detta fått en invasion av sådana där små små snäckor med runda skal.
Jag tänkte nu försöka konkurrera ut dessa snäckor, samt få bort en del alger, genom att köpa en algätande snäcka av lite större sort. Jag kan inget om snäckor..
Jag har hört namn som malaysia-snäcka (det är väl de som har spetsigt skal och är cirka 1-2 cm långa?), posthornssnäcka, med mera... Det enda krav jag har är att snäckans skal ska vara 1,5-4 cm i diameter och att den ska vara fredlig... Helst ska den inte "stänga ihop sig med en smäll" om en fisk nuddar den, dvs, det är bra om den inte har ett sånt där "lock" som smäller igen...
Som sagt, mina kunskaper är begränsade just när det gäller vattensnäckor. Trädgårdssnäckor har jag däremot fött upp när jag var liten och de lade ägg i min burk :)
Några tips? Gärna någon länk där man kan se utseende och storlek på snäckorna....