Snäcka till 42-liters.

#1 - 5 oktober 2007 14:16
Jag har ett litet corydoras-kar specialinrett för dessa malar där några corydoras växer till sig i väntan på ett senare större kar. Eftersom jag inte vill ha någon annan sorts mal i karet breder algerna ut sig allt mer hela tiden. Jag har dessutom på grund av detta fått en invasion av sådana där små små snäckor med runda skal.

Jag tänkte nu försöka konkurrera ut dessa snäckor, samt få bort en del alger, genom att köpa en algätande snäcka av lite större sort. Jag kan inget om snäckor..

Jag har hört namn som malaysia-snäcka (det är väl de som har spetsigt skal och är cirka 1-2 cm långa?), posthornssnäcka, med mera... Det enda krav jag har är att snäckans skal ska vara 1,5-4 cm i diameter och att den ska vara fredlig... Helst ska den inte "stänga ihop sig med en smäll" om en fisk nuddar den, dvs, det är bra om den inte har ett sånt där "lock" som smäller igen...

Som sagt, mina kunskaper är begränsade just när det gäller vattensnäckor. Trädgårdssnäckor har jag däremot fött upp när jag var liten och de lade ägg i min burk :)

Några tips? Gärna någon länk där man kan se utseende och storlek på snäckorna....
#2 - 5 oktober 2007 14:23
Malaysiska sandsnäckor tror jag inte kommer att konkurrera ut några andra snäckor eftersom de mest rör sig i sanden.

Räkor eller posthornssnäckor kanske.
#3 - 5 oktober 2007 16:02
Men jag har mycket gröna alger, på alla blad samt på pumpen... Äter räkorna allt detta? Vore i och för sig roligt med något som rör sig lite mer upptill i karet...

Men växjös vatten är ju dåligt, med ammoniumsulfat istället för vanligt klor, vilket gör att mina fiskar inte mår så bra, generellt. Är räkorna extra känsliga för detta och hur känsliga är de överlag?

Hur stora blir posthornssnäckor? Har de en sån där "klaff" de kan stänga igen?
#4 - 5 oktober 2007 16:30
toccata skrev:
Men jag har mycket gröna alger, på alla blad samt på pumpen... Äter räkorna allt detta?

Tror faktiskt inte att det finns nån som äter stora grova alger.. Men visst är räkor duktiga på att äta alger.

toccata skrev:
Men växjös vatten är ju dåligt, med ammoniumsulfat istället för vanligt klor, vilket gör att mina fiskar inte mår så bra, generellt.

Då får du använda vattenberedningsmedel. Fast det kanske du redan gör?

toccata skrev:
Är räkorna extra känsliga för detta och hur känsliga är de överlag?

Jag låter nån annan svara på det eftersom jag fortfarande är nybörjare vad gäller räkor.

toccata skrev:
Hur stora blir posthornssnäckor? Har de en sån där "klaff" de kan stänga igen?

Mina största är ca 1 cm i diameter. Jaa det har väl alla snäckor? Men jag har aldrig sett de stänga den så där våldsamt.
#5 - 5 oktober 2007 16:33
Hmm för en gång för många år sedan hade jag en stor gul snäcka som hade en väldigt tjock sådan klaff som nästan klämde en fisk (den hann precis undan).

Räkor låter mycket roligare. Men jag vill helst inte att de ska föröka sig då ytan är begränsad, funkar det med endast en räka eller måste man ha massor?

Jovisst använder jag vattenberedningsmedel, det hjälper tyvärr inte. Mina platy har dött efter vattenbyte, har nu slutat med platy och har endast neontetror, sorgmanteltetror och ancistrus i det större karet. De äter och så, men tror inte de mår så jättebra generellt. Inget fel på vattenvärdena i övrigt. Men det är ju ett annat problem, nu undrade jag om räkorna :)
#6 - 5 oktober 2007 16:36
Red onion sniglar är mkt. effektiva, samt siamesisk algätare för trådalger.
#7 - 5 oktober 2007 16:38
toccata skrev:

Räkor låter mycket roligare. Men jag vill helst inte att de ska föröka sig då ytan är begränsad, funkar det med endast en räka eller måste man ha massor?

Räkor är ju flockdjur, så helst 5-10 att börja med. Vill du inte att de ska föröka sig kan du välja räkor som inte förökar sig i sötvatten istället, som Amanoräkor.
#8 - 5 oktober 2007 17:50
Drullputt skrev:
Red onion sniglar är mkt. effektiva, samt siamesisk algätare för trådalger.

Jag hoppas verkligen att du inte såg att akvariet är på 42 liter! För siamensis behöver mycket större utrymme. De kan ju bli upp mot 15 cm långa.
#9 - 5 oktober 2007 18:03
Aha, trodde amanoräkor förökade sig. Ska kolla upp mer om dem då, tack.
Men kan man ha 10 st i ett 42-liters? Kanske räcker med 5...

Drullputt: jag skrev att jag har 42 liter och ej vill ha fler malar, så siamesisk algätare funkar inte, även om den kanske iofs inte är en mal.
#10 - 5 oktober 2007 18:17
toccata skrev:
Aha, trodde amanoräkor förökade sig.

Det gör de ju också, fast inte i sötvatten :D Sorry! Kunde inte låta bli [:o]
#11 - 5 oktober 2007 20:04
Hehe :P

Det vet väl alla att amanoräkor uppstår ur intet! ;)
#12 - 5 oktober 2007 20:13
toccata skrev:
Hehe :P

Det vet väl alla att amanoräkor uppstår ur intet! ;)

:D [:D]

Annons