Snäckätande fisk i litet kar.

#1 - 5 april 2004 20:38
Har ett litet 19 l kar som jag fått snäckor i som jag inte vill ha där. Karet är nu tomt men ska användas som yngelkar,sjukstuga, karantän vid behov av min småfisk.

Jag har praktbotior men skulle absolut inte kunna tänka mig att lägga dom i det lilla karet ens för ett par dagar.

Vet ni någon lämplig snäckätare som man kan ha där i för ett kortare tag som sen kan bo i mitt 375 l kar? Har kollat på botior och samtliga behöver betydligt större kar. Vill ju inte gärna att de ska må dåligt. Har ej testat medel för detta heller men är rädd för att det ska bli någon förgiftning i karet som skadar ev kommande yngel eller sjuklingar.

Tacksam för förslag.
#2 - 5 april 2004 21:10
Jag har läst att mässingsbarb/guldbarb ska käka snäckor. Jag vet inte säkert om det stämmer men det kanska kan vara värt att testa. De blir inte så jättestora heller och kanske kan funka i det lilla karet om det bara är för en kort tid.

Jag ska se om jag kan hitta texten där jag läste det.
#3 - 5 april 2004 21:13
Det var i kommentarerna till artbeskrivningen här som det står.
#4 - 5 april 2004 21:22
Det var en intressant art! Tack för rådet. Finns det någon mer art som lämpar sig till mitt ändamål?
#5 - 5 april 2004 21:31
Glömde säga att jag hade vad jag trodde var guldbarber innan. När jag köpte mitt nya kar så följde det med några som var blekare i färgen. Det visade sig att jag hade mässingsbarber. De är mycket vackrare i färgerna. De som jag har skimrar lite i grönt också. Otroligt färggranna jämfört med den betydligt blekare guldbarben. Nu har jag inte sett mässingsbarber på evigheter i affärerna. Lite synd om den försvinner. Om du bestämmer dig för att testa så hade jag satsat på mässing om du kan hitta det där du bor.
#6 - 5 april 2004 21:34
Hm, nu blir jag fundersam om jag missuppfattat något - du skriver att det är tomt - hur kan du då ha snäckor i det? Bara att tvätta ur det ordentligt med varmt vatten, salt och en svamp så är du av med snäckorna.

Jag säger samma sak som tidigare - jag har aldrig sett mina guldbarber äta snäckor eller ens intressera sig för dem. Guldbarber blir för stora för ett så litet kar, de är otroligt simglada och blir faktiskt så stora som 7-8 cm och det snabbt. Blir det snäckor så är det nog snäckfälla eller plocka för hand som gäller.
Edit: och om jag inte är helt felinformerad så blir mässingbarben som guldbarben härstammar ifrån ännu större.
#7 - 5 april 2004 21:42
Ursprungligen skickat av klara

Hm, nu blir jag fundersam om jag missuppfattat något - du skriver att det är tomt - hur kan du då ha snäckor i det? Bara att tvätta ur det ordentligt med varmt vatten, salt och en svamp så är du av med snäckorna.

Jag säger samma sak som tidigare - jag har aldrig sett mina guldbarber äta snäckor eller ens intressera sig för dem. Guldbarber blir för stora för ett så litet kar, de är otroligt simglada och blir faktiskt så stora som 7-8 cm och det snabbt. Blir det snäckor så är det nog snäckfälla eller plocka för hand som gäller.

Edit: och om jag inte är helt felinformerad så blir mässingbarben som guldbarben härstammar ifrån ännu större.

Det lilla karet är igång men det finns inga fiskar i, alltså sand pump, växter rötter...

Som du kan läsa där ovan så är det bara meningen att de ska vara där ett kort tag och käka upp eländena sen ska de i mitt 375 l kar och där är det inte för litet för dom.

Hade varit käckt med firrar som man kunde stoppa dit några dagr om det skulle bli sniglar där....
#8 - 5 april 2004 21:49
Annars kan du ju köra med snäckmedel om du inte har några fiskar i...
#9 - 5 april 2004 21:52
Du har rätt i att det är för litet men det funkar för kortare perioder. Det kan vara värt att prova om man inte vill släppa i en botia där. Botian hade i och för sig rensat det lilla karet på nolltid så jag hade nog satsat på det om det hade varit mitt kar. Är det bara tillfälligt så skulle det funka.

Jag har för mig att guldbarben är en odlingsform av mässingsbarben. Mina är uppvuxna i ett 375 liters kar. De börjar bli gamla och lite skabbiga nu. De är som du säger ca 8 cm stora.
#10 - 5 april 2004 21:53
Finns det inte risk att det ligger kvar medel som kan skada känsliga små yngel eller sjuklingar då?
#11 - 5 april 2004 23:01
Ursprungligen skickat av Nicke Lilltroll

...

Jag har för mig att guldbarben är en odlingsform av mässingsbarben.

Precis vad jag också läst mig till och sa här ovanför.

...Botian hade i och för sig rensat det lilla karet på nolltid så jag hade nog satsat på det om det hade varit mitt kar. Är det bara tillfälligt så skulle det funka.

Hade också hellre satt i en liten praktbotia där för snäckrensning. De är betydligt lugnare till sättet än guldbarber, även om praktisar minsann kan de också.

Mina är uppvuxna i ett 375 liters kar. De börjar bli gamla och lite skabbiga nu. De är som du säger ca 8 cm stora.

Mina är också uppvuxna i mitt 375-liters... förresten så har jag precis hittat ett yngel i filterkammaren efter senaste veckans toklek. :) Mitt allra första... i vanliga fall blir all rom uppäten av guld- och tigerbarberna. Har aldrig odlat seriöst på dem, har du? Kanske är läge för det, verkar inte vara svårt att få ynglen att överleva.
#12 - 5 april 2004 23:09
Ursprungligen skickat av Marie J

Det lilla karet är igång men det finns inga fiskar i, alltså sand pump, växter rötter...

Som du kan läsa där ovan så är det bara meningen att de ska vara där ett kort tag och käka upp eländena sen ska de i mitt 375 l kar och där är det inte för litet för dom.

Hade varit käckt med firrar som man kunde stoppa dit några dagr om det skulle bli sniglar där....

Om du ska ha det som yngelkar är det bättre att det står tomt. Ynglen mår bättre i vattnet där de föddes, så starta upp det när de fötts och fyll det med 2/3 av födelsekarets vatten, resten nytt.
Filtret kan du ha i ett av dina kar så att bakteriefloran är igång hela tiden.
En sjukstuga ska inte ha grus, växter mm eftersom den ska vara lättstädad mellan medicineringar.
Ska du ha nyinköpt fisk i karantän så ska de ändå vänjas in vid vattnet från karet där de är tänkta att simma senare. Så, töm det helt enkelt är mitt råd.
Annars håller jag med Nicke - sätt i en liten praktbotia tillfälligt.
#13 - 5 april 2004 23:10
Om det står tomt så är det väl bara att tömma och göra rent och sen starta upp igen. Inga konstigheter alls. Skulle du ha i medel för snäckorna och sen har i yngel så dör de säkerligen. Bättre att göra rent så är du av med sk.... sen.
#14 - 5 april 2004 23:16
Jo,ville bara säga en sak till om förslag med nåt som äter snäckor , köp "polka dot botia", grym på snäckor.Om det nu gäller för ett par dagar så tycker jag den är suverän.
#15 - 5 april 2004 23:21
Jag har kört snäckmedel... fyrdubbel dos och en kopparbunke (koppar är det som dödar snäckorna även i medicinen) i ett akvarium... Växterna klarade det ganska bra... Sedan gjorde jag fem 100% vattenbyten... körde runt med slangen i sanden och körde ganska varmt vatten... Efter det släppte jag ner Ancistrusyngel och de har inte dött på kuppen.
Jag förstår din tanke Marie... det är fint att ha ett litet växtakvarium stående, istället för en tom burk... Det man kan göra är att rätt ofta hälla över en skvätt vatten från ett annat akvarium... för att hålla bakterier och växter i trim. När det är dax att medicinera eller flytta dit yngel, så tömmer man bara karet och fyller på vatten från det kar som man ska flytta fisk ifrån...
#16 - 6 april 2004 05:46
Hur vore det med en kampfisk?

Jag vill minnas att jag hade en hanne en gång som "tog hand om" alla posthornssnäckor jag försökte tillföra akvariet. Han väntade tills de stäckte ut huvudet och då slog han blixtsnabbt till. Men jag vet inte om alla kampfiskar tar snäckor eller om det här var en personlig skicklighet för just denna kampfiskhannen.
/Erik
#17 - 6 april 2004 07:08
Pakistan botia då?
Det står visserligen att de vill ha 100L men för ett litet tag borde det väl gå..
Har för mig att dom äter mindre snäckor men inte större..

Mvh//Mage
#18 - 6 april 2004 07:14
Skunkbotia rekomenderar jag och köp snäckmedel nästa gång du köper växter lägg växterna i en hink med medlet i över natten duscha sedan av växterna och ner i burken.
#19 - 6 april 2004 08:38
<b>Nicke Lilltroll;</b>Jag ska kolla runt på zooaffärena nästa helg och se o´hur de ser ut i verkligheten.

<b>Klara;</b> Jag Hade i och för sig kunnat köpa nya praktbotior som är mindre än de jag har nu. Nackdelen är att dom också blir stora så då har jag samma problem igen. När det gäller det lilla karet så tackar jag för ditt råd men jag känner det att jag gärna vill ha det inrett. I det karet så tog jag vatten från det stora när det startades upp igen för en vecka sen.

<b>smulan29;</b> Vill inte gärna ta ur allt igen då jag gärna vill ha det som det är och även om jag skulle göra det så skulle det säkert komma nya snäckor om ett tag.

<b>Nanc;</b> Då det säkert står tomt för det mesta så hade jag i och för sig kunnat slänga i medel och sen göra dagliga vattenbytten tills medlet var ute.

<b>erikthur;</b> Kampfiskar har jag redan. Visste inte att de var snäckätare. Finns det någon mer som har den erfarenheten?

<b>Mage, mats41;</b> Jag har tittat efter sådana men har tyvärr inte hittat någon som säljer de. Vill gärna se hur de ser ut innan jag köper dom med.

<b>Tack alla ni som har svarat och vissat en sådan god kunskap.</b>
#20 - 6 april 2004 09:20
Gör snäckor någon skada eller är det bara för att det inte ser fint ut
#21 - 6 april 2004 09:24
De ser inte fint ut i det lilla karet.... Därför vill jag ha väck dom.
#22 - 6 april 2004 10:54
Ja om din tanke är att hela tiden ha det igång och fint så förstår jag fullständigt att du inte vill ha det överfullt av snäckor. Önskar dig god jaktlycka hur du än väljer att göra. ;O)
#23 - 6 april 2004 11:40
varför är det ingen som föreslår dvärgbotia? de äter snigelägg så sniglarna dör ut rätt fort. de är duktiga på det med.
#24 - 6 april 2004 13:19
Dvärgbotior kan vi kolla Marie.. såna är jag sugen på...
#25 - 6 april 2004 13:47
Grymm kampisk du måste ha haft!..önskar att det var så med min me=)
#26 - 6 april 2004 14:06
Dvärgbotian är så gott som omöjlig att få tag på här i sydöstra Småland, trodde det var lika svårt på andra håll. Har letat med ljus och lykta i snart tre år - vill också ha! Både Botia sidthimunki och Botia nigrolineata kan jag tänka mig...
#27 - 6 april 2004 14:40
<b>Klara;</b> Tack för lyckönskningarna.

<b>Daniel Odell, klara;</b> Ja här runt omkring är det väldigt svårt att få tag på botior förrutom praktbotia.

<b>Nanc;</b>Ja vi får gå på botiajakt =)!

#28 - 6 april 2004 14:47
Jag har hört att molly äter dem, alltså 'blackmolly'..
fast det kanske bara är skitsnack.
#29 - 9 april 2004 12:06
Marie: om du har möjlighet att ha en liten kulfisk så är den troligen bäst på att äta sniglarna, den lever av det i naturen.

//Marcus
#30 - 9 april 2004 12:19
Ni som säger att det inte går att få tag i vissa fiskar hos er... frågar ni era handlare om de kan ta hem då??? I Östersund är utbudet rätt tunt om man inte vill ha de vanligaste fiskarna,,, men handlarna kan nästan alltid ta hem andra fiskar från sin leverantör...
#31 - 9 april 2004 16:04
Ursprungligen skickat av Dr. Strange

Marie: om du har möjlighet att ha en liten kulfisk så är den troligen bäst på att äta sniglarna, den lever av det i naturen.

//Marcus

Min svärson hade en sådan och han åt alla yngel han såg med den rackarn. För tanken är ju inte att fisken ska bo i det ölilla karet jämt. Vill ha mina små gullyngel ifred. Men tack ändå!
#32 - 11 april 2004 18:43
Har ar en som kommer att funka bra! Kan dock inte blandas med fiskar med langa fenor eftersom dom killar att tugga pa dom.

http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?siteid=21&pCatId=971
#33 - 11 april 2004 19:17
Ursprungligen skickat av nynick

Har ar en som kommer att funka bra! Kan dock inte blandas med fiskar med langa fenor eftersom dom killar att tugga pa dom.

http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?siteid=21&pCatId=971

Ja det är en kulfisk och jag har bla kampfiskar. Dessutom så smaskar dom i sig alla små yngel... Men tack ändå!
#34 - 12 april 2004 11:53
det ar en dvarg kulfisk...blir nog for liten o langsam for att smaska i sig sa mycket yngel. Dom ar verkligen pyttesma (mindre an en Guppy!!) men kakar sniglar sa det visslar om det o behover inte salt i vattnet som andra kulfiskar. Men kampfisk.....hmmmmmm..ja det vete katten hur det kommer att ga. Jag har en Dvarg Kulfisk i varje akvarium och dom ar i perfekt balans, inga snigel explosioner med mass svalt dod och nitrit chocker som foljd. Den enda fisk jag hade problem med att ha i hop med dom var Skalarer som fick sina fenor latt bitna men inget allvarligt.

Annons