snäckätande snäckor

#1 - 31 mars 2009 19:28
några här som har anetome helena snäckor hemma och sett när de ger sig på andra sniglar?
#2 - 31 mars 2009 19:43
Japp :)

De klättrar upp på dem och suger ut innehållet med sin snabel :D
Snacka om brist på sysselsättning när man observerar snäckor :p
#3 - 31 mars 2009 19:57
Jag ser inte mina älskade malaysiska sandsnäckor sen jag skaffade två anentome helena :(
#4 - 31 mars 2009 19:57
1. Ger de sig på andra individer så som t.ex. räkor, fiskar?
2. Hur stora blir dessa snäckor??
3. När de inte äter upp andra snäkor, jobbar de då som vanliga snäckor?
4. Är de lika lätt att "yngla" av sig som vanliga snäckor?
5. Vart kan man köpa sånna snäckor?
#5 - 31 mars 2009 19:58
De kanske har hamnat i snäckhimlen?[:o]
Johanski skrev:
Jag ser inte mina älskade malaysiska sandsnäckor sen jag skaffade två anentome helena :(
#6 - 31 mars 2009 20:04
Nubi skrev:
1. Ger de sig på andra individer så som t.ex. räkor, fiskar?

2. Hur stora blir dessa snäckor??

3. När de inte äter upp andra snäkor, jobbar de då som vanliga snäckor?

4. Är de lika lätt att "yngla" av sig som vanliga snäckor?

5. Vart kan man köpa sånna snäckor?

1. Finns någon här i forumet som påstod att dennes A.helena tog räkor men har hört fler som sagt att de har dem ihop utan problem. Har svårt att tro att friska räkor inte kan simma ifrån dem.
2. ca. 3cm är våra största.
3. Vet ej.. Våra snäckor tar aldrig slut [:o]
4. De ynglar inte av sig som andra sbäckor eftersom det behövs en hona och en hane för att de ska kunna föröka sig.
5. Finns lite var stans. Ibland har inte affärerna namnat dem utan man får själv hitta dem [:o]
#7 - 31 mars 2009 20:23
Snäcka på jakt!
#8 - 31 mars 2009 20:29
Tamarind skrev:
Snäcka på jakt!

Riktigt bra bilder !
Kan ju inte bli tydligare än så :p
#9 - 31 mars 2009 20:34
Man måste nynna på signaturmelodin till "Hajen" när man tittar på bilderna!
#10 - 1 april 2009 08:23
wow, vilka riktigt bra och intressanta bilder! :) sugen på att skaffa dessa gynnare, men vill samtidigt inte slå ut min snäckpopulation helt... kommer de tillslut att göra det?
#11 - 1 april 2009 08:57
Jag köpte tre, två dog snabbt men en överlevde i mitt 95 liters. Där har den rensat bort väldigt många kanelbullesnäckor, men inte utrotat dem. Jag tror att det krävs fler än en mördarsnäcka för att göra det. De faller tydligen i dvala då och då när de inte orkar äta mer.. och då kläcks det nya kanelisar...
#12 - 1 april 2009 10:28
Låter som en "trevlig" dammsugar snäcka ;-)
Någon på Z-pet som säljer sådana snäckor?
#13 - 1 april 2009 10:29
Tänkte genast på signaturmelodin till "Hajen" [:-152][:-152][:-152][:-152]

Tamarind skrev:
Snäcka på jakt!
#14 - 1 april 2009 10:30
Vilka fina bilder! Vi har just beställt tre stycken pga snäckinvadering i samtliga akvarier.
#15 - 1 april 2009 10:58
Vart har du best. de??
linda.n skrev:
Vilka fina bilder! Vi har just beställt tre stycken pga snäckinvadering i samtliga akvarier.
#16 - 1 april 2009 11:07
Nubi skrev:
Vart har du best. de??

Djurmagazinet i tyresö (utanför stockholm). tar en vecka att få in. det går säkert att beställa i de flesta större djuraffärer.
#17 - 2 april 2009 15:23
förökar sig som bara f-n. själv började jag med en nu har jag nog ca 50 st, ändå var jag iväg med ca 100 st till zoo handlarn för några helger sen..
#18 - 2 april 2009 21:11
GOONI skrev:
förökar sig som bara f-n. själv började jag med en nu har jag nog ca 50 st, ändå var jag iväg med ca 100 st till zoo handlarn för några helger sen..

Synd att du inte bor här i Uppsala. Jag hade gärna köpt ett näve! Jag har ju bara en kvar!
#19 - 4 april 2009 18:12
Köper gärna av dig om du har :)
Sambon ska på tjänsteresa till Karlstad framöver, Ni kanske kunde träffas när han är på väg hem från tjänsteresan :)
Vore skönt att bli av med snäckj*vlarna de försökar sig för fort!

GOONI skrev:
#20 - 4 april 2009 18:13
ALLT finns ju i Tyresö! VARFÖR flyttade jag därifrån!?

linda.n skrev:
Djurmagazinet i tyresö (utanför stockholm). tar en vecka att få in. det går säkert att beställa i de flesta större djuraffärer.
#21 - 5 april 2009 18:24
Nubi skrev:
ALLT finns ju i Tyresö! VARFÖR flyttade jag därifrån!?

Just! och till strängnäs...... ;)
#22 - 5 april 2009 18:59
Hahaha!
Inte ångrat en sekund av det =)
Tar mig 40min till Stocholm härifrån, jämfört med vad det tog när jag bodde i stockholm. då tog det mig 40 min från Tyresö till universitetet där jag jobbade.
Nu tar det MAX 20 min till jobbet (med bil) eller om jag jobbar extra 7 min! (annat ställe) sååå skönt!!!

linda.n skrev:
Just! och till strängnäs...... ;)
#23 - 6 april 2009 18:17
Nubi skrev:
Hahaha!

Inte ångrat en sekund av det =)

Tar mig 40min till Stocholm härifrån, jämfört med vad det tog när jag bodde i stockholm. då tog det mig 40 min från Tyresö till universitetet där jag jobbade.

Nu tar det MAX 20 min till jobbet (med bil) eller om jag jobbar extra 7 min! (annat ställe) sååå skönt!!!

jag förstår dig! jag pendlade till strängnäs från tyresö en kort period och det var däremot INTE kul! (kommunalt)

hur som helst får vi våra helenor på onsdag, ska bli kul att se dem in action!
#24 - 7 april 2009 09:47
Ursh! sitta och pendla (över 40 min) har jag gjort och aldrig mer :)
Vad kul att du får hem dina helenor :) Lägg upp bild sen när du har fått hem de :)

Tror du att helenorna är känsliga mot olika värden i vattnet eller temperaturen?
Har man tre akvarium ska man då ha helenorna i tre akvarium eller kan man pendla helenorna från ett till ett annat...*hmmm funderar*

linda.n skrev:
jag förstår dig! jag pendlade till strängnäs från tyresö en kort period och det var däremot INTE kul! (kommunalt)

hur som helst får vi våra helenor på onsdag, ska bli kul att se dem in action!
#25 - 7 april 2009 16:22
Nubi skrev:
Ursh! sitta och pendla (över 40 min) har jag gjort och aldrig mer :)

Vad kul att du får hem dina helenor :) Lägg upp bild sen när du har fått hem de :)

Tror du att helenorna är känsliga mot olika värden i vattnet eller temperaturen?

Har man tre akvarium ska man då ha helenorna i tre akvarium eller kan man pendla helenorna från ett till ett annat...*hmmm funderar*

Jag tänkte köra ett race i varje till att börja med. I ena akvariet har jag dessutom äppelsnäcklingar som jag vill ha kvar. Jag tror på effektivare rensning med större patrull. Jag vet faktiskt inte hur känsliga de är men jag har ganska standardiserade akvarier, inge extremer.
#26 - 11 april 2009 15:01
HAr läst och hört att de är duktiga på att föröka sig med och vill ha finkornigt sant, så de kan gräva ner sig.
Du får skicka bild på dina småttingar!

linda.n skrev:
Jag tänkte köra ett race i varje till att börja med. I ena akvariet har jag dessutom äppelsnäcklingar som jag vill ha kvar. Jag tror på effektivare rensning med större patrull. Jag vet faktiskt inte hur känsliga de är men jag har ganska standardiserade akvarier, inge extremer.
#27 - 11 april 2009 16:30
Nja.. Att helenor är duktiga på att föröka sig är nog bara slump. Här har jag då inte sett en enda snäckling än iaf [:o]
#28 - 11 april 2009 17:27
Inte lika BRA som vanliga "skräp"snäckor.
kanske beror det på vattnet och värden osv ska höra med han som jag frågade vad han har för värden i vattnet.

Nina82 skrev:
Nja.. Att helenor är duktiga på att föröka sig är nog bara slump. Här har jag då inte sett en enda snäckling än iaf [:o]
#29 - 13 april 2009 17:04
Mina tre helenor har anpassat sig väl i sitt nya hem. De äter och äter och verkar stortrivas :D jag ska försöka ta lite bilder snart. Vi har tre stycken och vad jag förstår är de inte dubbelkönade utan behöver en annan snäcka av motsatt kön för förökning. Vi får se vad som händer. Än så länge är de bara intresserade av mat :p ganska häftig att se dem äta sig runt i akvariet!
#30 - 13 april 2009 17:14
De helenor som jag har i mitt största kar (som jag har blästersand i) har förökat sig rejält men de som jag lade ner i ett 70 liters med vanligt grus har inte förökat sig (kanske bara har snäckor av det ena könet däri)
#31 - 1 maj 2009 19:54
Imorgon får jag hem Helenor :) ska bli riktigt kul att se om de trivs i mitt 94l.
De har mkt snäckor att äta på :)
Någon som vet om helenor äter rom från räkor?
#32 - 1 maj 2009 19:57
Bär inte räkorna på romen tills de kläcks :confused:
#33 - 1 maj 2009 20:00
Hört att många säger att de inte förökar sig speciellt mycket. Kan vara SÅÅ fel, läs inlägg #14 i denna tråd på loaches. :p
#34 - 2 maj 2009 08:32
Är inte räkorna pytte pytte när de kläcks??
Tänk om en liten räkbebis sitter och mumsar på något och så komer en Helena och glups så var räkbebisen borta hajen melodin dyker upp igen.:D
Nina82 skrev:
Bär inte räkorna på romen tills de kläcks :confused:
#35 - 2 maj 2009 08:42
Nubi skrev:
Är inte räkorna pytte pytte när de kläcks??

Tänk om en liten räkbebis sitter och mumsar på något och så komer en Helena och glups så var räkbebisen borta hajen melodin dyker upp igen.:D

Räkor kan vara riktigt snabba och snäckor är inte precis kända för sin spurt så det tror jag absolut inte är några problem ;)

Testa någon stumfilmsmelodi ala Charley chaplin ist :d:p
#36 - 2 maj 2009 22:52
AHahah, stumfilms melodi, det var 1000 år sen man såg Charlie Chaplin på tv!
#37 - 3 maj 2009 06:44
Jag har 2 st stora anetoma snäckor i min räkkub och det är helt klart så att dom äter räklingar.
Har hela tiden 6-7 stora cr honor med ägg/yngel som turas om att släppa räklingar men inte blir det så många för det.
Svaret måster helt enkelt vara att aneteomorna käkar såna oxå, dom e dock nersläppta för att käka snäckor och det gör dom så klart oxå.
Hitta för övrigt flera halvsmå anetomasnäckor i mitt zebraplecoakvarie häromdan där jag tills för 14 dagar sen hade en sån oxå.
Visste inte att dom kunde föröka sig ensamma.
#38 - 3 maj 2009 08:03
drd skrev:
Jag har 2 st stora anetoma snäckor i min räkkub och det är helt klart så att dom äter räklingar.

Har hela tiden 6-7 stora cr honor med ägg/yngel som turas om att släppa räklingar men inte blir det så många för det.

Svaret måster helt enkelt vara att aneteomorna käkar såna oxå, dom e dock nersläppta för att käka snäckor och det gör dom så klart oxå.

Hitta för övrigt flera halvsmå anetomasnäckor i mitt zebraplecoakvarie häromdan där jag tills för 14 dagar sen hade en sån oxå.

Visste inte att dom kunde föröka sig ensamma.

Jag har inga helenor i mitt räkkar men får ändå nästan inga överlevande räklingar så det behöver inte bero på helenorna [:o]

Och helenor kan inte föröka sig ensamma, men kan det inte vara så att det var en hona som redan hade befruktade ägg eller nåt då :confused:

Annons