Nubi skrev:1. Ger de sig på andra individer så som t.ex. räkor, fiskar?
2. Hur stora blir dessa snäckor??
3. När de inte äter upp andra snäkor, jobbar de då som vanliga snäckor?
4. Är de lika lätt att "yngla" av sig som vanliga snäckor?
5. Vart kan man köpa sånna snäckor?
GOONI skrev:förökar sig som bara f-n. själv började jag med en nu har jag nog ca 50 st, ändå var jag iväg med ca 100 st till zoo handlarn för några helger sen..
linda.n skrev:Just! och till strängnäs...... ;)
Nubi skrev:Hahaha!
Inte ångrat en sekund av det =)
Tar mig 40min till Stocholm härifrån, jämfört med vad det tog när jag bodde i stockholm. då tog det mig 40 min från Tyresö till universitetet där jag jobbade.
Nu tar det MAX 20 min till jobbet (med bil) eller om jag jobbar extra 7 min! (annat ställe) sååå skönt!!!
linda.n skrev:jag förstår dig! jag pendlade till strängnäs från tyresö en kort period och det var däremot INTE kul! (kommunalt)
hur som helst får vi våra helenor på onsdag, ska bli kul att se dem in action!
Nubi skrev:Ursh! sitta och pendla (över 40 min) har jag gjort och aldrig mer :)
Vad kul att du får hem dina helenor :) Lägg upp bild sen när du har fått hem de :)
Tror du att helenorna är känsliga mot olika värden i vattnet eller temperaturen?
Har man tre akvarium ska man då ha helenorna i tre akvarium eller kan man pendla helenorna från ett till ett annat...*hmmm funderar*
linda.n skrev:Jag tänkte köra ett race i varje till att börja med. I ena akvariet har jag dessutom äppelsnäcklingar som jag vill ha kvar. Jag tror på effektivare rensning med större patrull. Jag vet faktiskt inte hur känsliga de är men jag har ganska standardiserade akvarier, inge extremer.
Nina82 skrev:Nja.. Att helenor är duktiga på att föröka sig är nog bara slump. Här har jag då inte sett en enda snäckling än iaf [:o]
Nubi skrev:Är inte räkorna pytte pytte när de kläcks??
Tänk om en liten räkbebis sitter och mumsar på något och så komer en Helena och glups så var räkbebisen borta hajen melodin dyker upp igen.:D
drd skrev:Jag har 2 st stora anetoma snäckor i min räkkub och det är helt klart så att dom äter räklingar.
Har hela tiden 6-7 stora cr honor med ägg/yngel som turas om att släppa räklingar men inte blir det så många för det.
Svaret måster helt enkelt vara att aneteomorna käkar såna oxå, dom e dock nersläppta för att käka snäckor och det gör dom så klart oxå.
Hitta för övrigt flera halvsmå anetomasnäckor i mitt zebraplecoakvarie häromdan där jag tills för 14 dagar sen hade en sån oxå.
Visste inte att dom kunde föröka sig ensamma.