snäcklekare 100l funderar

#1 - 5 oktober 2006 18:19
Jag funderar på att ha snäcklekare i mitt 100l akvarie. Jag ska flytta de jag har där till mitt ev. nya 275l.
Problemet är mitt låga ph och kh. Kan man ordna det med kalk, marmorkross osv. Något i filtret? Jag vill inte köra med bikarbonat och ph-höjare.
ph är 6,5 kh ca 2 (tror jag) Ruskigt lågt med andra ord. Jag har länge tyckt att det verkar häftigt med de fiskar som får yngel i snäckor.
#2 - 5 oktober 2006 18:31
Ursäkta att jag är så nyfiken men varför vill du inte köra med bikarbonat?
#3 - 5 oktober 2006 19:58
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vi har pH runt 7 och Kh på 3. Vi tillsätter några teskedar bikarbonat vid våra vattenbyten. Våra snäcklekare har fullt med yngel nu. Inte minsta meck med att hålla vattenförhållandena konstanta... Instämmer med Långås... varför inte bikarbonat? :confused:[/COLOR][/FONT]
#4 - 5 oktober 2006 21:47
Är det inte svårt att hålla rätt ph? Tänkte om man hade något typ kalksten, marmor eller annat och man bara bytte lite vatten ca 10% så kanske ph höll konstant högre? Kanske bikarbonat är lättast.
#5 - 6 oktober 2006 06:48
Vi hade en pool i somras och den hade jag ph-plus till. På burken står det att den innehåller bikarbonat, skulle det gå att ha i ett akvarium också? Det var en ganska stor burk som jag bara använde lite av för vi använde inte poolen utan åkte till utebad eller havet i somras.
#6 - 6 oktober 2006 10:11
solbacka skrev:
Är det inte svårt att hålla rätt ph? Tänkte om man hade något typ kalksten, marmor eller annat och man bara bytte lite vatten ca 10% så kanske ph höll konstant högre? Kanske bikarbonat är lättast.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nä det är inga problem alls. PH:t når bara en övre gräns om jag inte är felinformerad. Tropfrog har svarat jättebra på detta i en tråd för kanske en månad sedan. Testa att söka på gamla trådar.[/COLOR][/FONT]
#7 - 6 oktober 2006 13:26
Du kan inte få för högt ph till snäcklekarna med bikarbonat dom vill ha upp till ph 9 och du kan max få drygt ph 8.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117
Guest
#8 - 6 oktober 2006 14:36
kommunalt vatten brukar väl ha rätt högt ph 7,5-8,5 brukar det ju ligga på.

kalksten går ju och engelsk sjösten har ju högt ph fast då går du miste om beteendet
#9 - 6 oktober 2006 14:44
Jag har egen brunn ph 6,5
Bilagor:
#10 - 6 oktober 2006 14:48
Jag bara funderar på dessa fiskar! Ska först få igång mitt nya 275l till skalarerna:) Det ser bra ut nu i mitt 100l men då blir det 3 sydamerikakar! Hade varit kul med något annorlunda:) Kanske jag ska hålla mig till fiskar som passar mitt ph! Asien i stället? Fast då är jag i fel tråd och skriver...
Lenmar har du bilder på ditt snäcklekare kar? På zoonen kanske? Eller vill du lägga in ditt akvarie här på zoopet?

Annons