Snäcklekare?

#1 - 8 januari 2004 08:04
Hej! Jag har en liten gul fisk på 3 cm ungefär (bild kommer)som jag inte vet vad det är för en rackare men kompisen säger att det kan vara en snäckletare. Är det någon som har ngt namn på en sådan?
Vh
C
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 8 januari 2004 08:13
Vad är en snäckletare för något - varför letar den efter snäckor?
#3 - 8 januari 2004 08:15
Han menade kanske snäcklekare....
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 8 januari 2004 08:29
OK alltså en snäckskalslekare, kanske är det en ocellatus http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=115

#5 - 8 januari 2004 08:42
Ja kanske men min är mer jämn gul/orange...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 8 januari 2004 10:13
Det finns lite olika populationer av denna art.
#7 - 8 januari 2004 12:31
Jag har själv en ocellatus på 3-4 cm. Som är än mer åt det guloranga hållet. Det låter iaf som det är en ocellatus du har.
#8 - 8 januari 2004 12:44
Tack!
Är det någon skillnad på Hona / Hane i färg eller stl?
Vh
Claes
#9 - 8 januari 2004 13:11
Hehe jag tror inte det iaf. Själv har jag en hona. Och den är väldigt färggrann. Har bara den eftersom jag fick den av killen jag köpte karet av. Ska försöka fixa fler sånna om jag hittar någonstans. Tror inte de blir större än 4 cm, hanen kanske är lite större. Riktigt skojig fisk att kolla på iaf. En tuffing!
#10 - 8 januari 2004 13:21
Hej,
Jag har nagra gula och min hane ar MYCKET storre an honorna, dubbelt sa stor faktiskt. Om den ar storre an en fullvuxen guppie (utan stjart sa ar det troligen en hane)
#11 - 8 januari 2004 13:25
haller verkligen med surfer! Toppen fisk! Men passa fingrarna for vad dom saknar i storlek tar dom igen i modighet o tander. En av mina sma honor bet ett hal i min hav. Jag har aven hort att andra har blivit bitna och aven om det inte direkt ar farligt sa gor det tydligen rejalt ont.
#12 - 8 januari 2004 14:49
Se upp för ocellatus![:O]
Dom som jag hade gick till angrepp mot algskrapan.
PANG[:-43], simmade med full fart mot skrapan.
Jag vågade aldrig sticka ner fingrarna.
Kom en frontosa för nära snäckorna så angrep den dom också[:O]
Snacka om attityd.
#13 - 8 januari 2004 21:16
Hahaha!

Ja dom är otroligt kaxiga! Skulle flytta lite på några stenar, helt plötsligt stack det till i handen. Jag blev skiträdd och vattnet flög över rummet.. Haha kanske lite fjantigt av mig :D Men jag har respekt för den! En 3½ cm stor fisk liksom. Hehe..

Annons