Snäcklekare

#1 - 11 oktober 2004 14:31
hejsan jag har funderar på att byta ut mina malawi till en koloni snäcklekare i mitt 540kar... men hur många tror ni att man kan ha...
#2 - 11 oktober 2004 16:28
alltså ingen som vet kan jag ha ca 100st....
PatrikMalmo
#3 - 11 oktober 2004 17:41
Snäckskalslekare är änna olika. Finns ett helt gäng med olika arter. Väljer du callipterus kanske du kan ha två hannar och tio honor (om karet är väl avgränsat i mitten). Väljer du multisarna så är det bara att räkna på revir om ca 20x20 cm på bottenytan och därefter lura ut hur många du kan ha. Behövs ett jäkla gäng med snäckor, men det kunde bli häftigt. För övrigt finns säkerligen femton arter/varianter där emellan, om vi pratar snäckskalslekare generellt. Frågan är vilken sort du vill ha? Och om du har tänkt besätta ovandelen av karet med något?

Hilsen!!
#4 - 11 oktober 2004 17:48
köp ett stim lamrpologus multifaciatus dom är fredliga jag har 4 st i ett 112L dom la yngel fast mina blåneaon åt upp dom :P
#5 - 11 oktober 2004 18:06
jag hadde tänkt mig Lamprologus brevis, "Burundi" men hur får jag tag i dom...Eller vilken snäcklekare är lättast att få tag i ... och vad kostar en snäcka som dom leker i tex vinbärgssnäckor eller vad dom heter och vad ska man ha för botten material nu har jag engelsk sjösten 2-3mm
PatrikMalmo
#6 - 11 oktober 2004 18:14
brevis funkar utmärkt i en koloni, och du kan troligen ha ett 20-tal i ett 540, om det är tillräckligt med snäckor och lite annat som avgränsar reviren. Vinbergssnäckor kostar allt från gratis till 10 spänn styck, det är bara att leta. Jag "hittade" 400 snäckskal hos en snigelodlare för väldigt lite pengar, men oftast har man inte sådan tur.

Du bör ha betydligt fler snäckor än fisk. Engelsk sjösten på 2-3 mm borde funka, men vill du vara helt på den säkra sidan så blandar du ut det med ännu finare grus. De flesta snäckskalslekare gillar att gräva ner sin snäcka lite, och då är finare grus bra. Jag har både stappersi och speciosus i nuläget, och de fixar grövre grus (upp till ca 5 mm) - men de trivs bättre med finare.

Otroligt fascinerande att se deras grävbeteende. Har kollat på stappersi flera kvällar på raken när de verkligen lägger sig på sidan och kör "vallgraven" - skyfflar grus av alla storlekar framför sig samt puttar runt snäckan som de bestämt sig för. Förr eller senare har de en fin grop att välta ner snäckan i, och sedan gräver de över den så att bara ingången syns.

Hur man får fatt i olika varianter är en annan femma. Annonsera här, leta på internet och ring olika butiker som är duktiga på ciklider. Gå med i Ciklidsällskapet och lägg in en annons där. Bara några tips.

Hilsen!!
#7 - 11 oktober 2004 18:22
jag hadde tänkt kan man inte blanda det med vanlig sandlåda sand eller bad sand typ... men jag hadde tänkt och ha ca 70-80 snäckor men kommer firrarna inte få massa yngel och skit så då kommer det väll bli väldigt många fall endel från varje kull överlever...
#8 - 11 oktober 2004 18:25
just det glömde en sak jag bor ca 4 mil ifrån en affär som heter malawi center i örebro dom har typ 400-500 arter av malawi och tangaynika man kan väll fråga han fall han kan ta hem någon ??
PatrikMalmo
#9 - 11 oktober 2004 18:30
Tja, det går fint att blanda med all sand som inte innehåller något giftigt. Mycket enkelt. Jag har kört otroligt fin fågelsand i en del kar, men det är inget jag direkt rekommenderar - det går in i filtren och gör att de knastrar.

Det är ju en variant att beställa från en butik, om de nu kan få fatt i just "din" variant. Värt att prova, men det kan kosta en slant.

Vill du ha ett verkligt skojsigt kar så kompletterar du snäckskalslekar-kolonin med ett par Synodontis petricola. De kommer att klippa en hel del yngel, men inte alla - och brevisarna kommer ständigt att vara på "topp" för att försvara allting. Ett av de mest fascinerande kar jag någonsin sett hade just den uppsättningen (fast inte med brevis utan stappersi). Sådana kar kan man sitta mycket länge framför... ;) ...och det är väl lite det vi vill åt?!

Hilsen!!
#10 - 11 oktober 2004 18:46
japp. . . :D men finns det någon liknade den dära då så man kan få tag i snäcklekaren så är likadan men lättare :D den var fin
#11 - 11 oktober 2004 18:47
japp. . . :D men finns det någon liknade den dära då så man kan få tag i snäcklekaren så är likadan men lättare :D den var fin... men jag skulle helst inte vilja ha någon mal som käkar yngel utan någon fin tangaynika som är färglad och stor... som inte käkar dom vuxna utan bara yngel..
PatrikMalmo
#12 - 11 oktober 2004 18:56
petricolan blir kring ca 10-11 cm som fullvuxen, så den käkar inte de vuxna. Sök på nätet och kolla in den - vansinnigt grann enligt mig!! brevisen kommer annars att funka utmärkt istf stappersi.

Annars kan du ha ner nästan vilken som helst art av Lamprologus-ej-snäcklekare i karet, de kommer att klippa en del yngel de också. De kommer också att konkurrera om utrymmet och vara allmänt sura mot snäcklekarna, vilket du slipper med petricolan. Altolamprologus calvus/compressiceps fixar ynglen verkligt fint och är fascinerande fiskar - välj bara rätt variant som inte blir _för_ stor.

Hilsen!!
#13 - 11 oktober 2004 19:09
men du fall jag har några st Altolamprologus calvus "Cameron Bay" i mitten av akvariet för dom går väll inte nere på botten så kanske dom går ner och tar ett yngel eller 2 så borde det väll funka... men ajg har malawi nu :(
#14 - 11 oktober 2004 19:19
på den bilden var den väldigt fin... och jag har stora skiffer stenar i mitt akvarium...

http://www.africancichlids.net/Catfish/S_petricola/S_petricola1.jpg
PatrikMalmo
#15 - 11 oktober 2004 21:29
calvusen går mest nere mot botten, men kör du en _kanske_ den inte bråkar för mycket. Har dock bara kört compressiceps hittills, så jag ska inte säga för mycket om calvusen.

petricolan är enligt min mening bland de grannaste malar man kan ha - alla kategorier. Ofta står det att den är nattaktiv, men det är bullshit. Beror på hur mycket ljus man har över karet - många firrar i Tanganyikasjön lever hyfsat djupt, så har man inte overkill på ljuset över karet kommer man att se en hel del "annorlunda" beteenden. Har provat med mindre ljus = annorlunda beteende. Nu har jag skaffat ett blått lysrör för att simulera djupvattenljus - får se vad det ger för resultat. pettricolan funkar annars fint bara den har någonstans att krypa undan ljuset, om det är "för starkt" för den.

Hilsen!!
#16 - 12 oktober 2004 07:25
men du patrik passar den med den "typen" av fisk då ???
PatrikMalmo
#17 - 12 oktober 2004 17:56
Vilken av dem? calvus/compressiceps konkurrerar om utrymmet med snäcklekarna, och är snäcklekarna för små och calvusen/compressicepsen stor så är jag rätt övertygad om vem som blir mätt...

petricolan funkar fint med snäcklekare. Som sagt, den blir inte särskilt stor och har ingen glupsk malmun heller. Ett av de roligaste kar jag sett hade just den setupen, som jag nämnde ovan. 4 par stappersi, ett bra gäng med snäckor och två petricola. Karet var på ca 200 liter, och det var ett stenröse täckt med Anubias längst bak, annars var hela botten täckt med snäckor. Full fart och alerta fiskar!! Fanns en del yngel, men man märkte att de passade sig. petricolan gjorde raider bland snäckorna titt som tätt, och stappersin avbröt då sina interna stridigheter och gjorde gemensam front mot petricolan. Att det var fullvuxen och välväxt fisk gjorde inte saken sämre... ;)

Hilsen!!

Annons