Snäcklekare i 30 liters?

#1 - 1 december 2005 13:21
Hej!

Är det någon/några som har provat att ha Lamprologus Brevis eller likande snäcklekare i ett sådant här litet akvarie?

Isf hur många? 1 hane 2-3 honor?

Filter, funkar Aquael minsta storlek?

Vad kan man ha för belysning till ett sådant litet?

Behövs värmare?

Jag hittade ett litet på Djurmagasinet på ca 40x25x30 för 212 kronor billigt?

MAH
Magnus
#2 - 1 december 2005 13:42
Jo då det funkar men multifasciatus är nog bäst i ett sånt litet kar.Du ska nog bara ha en hane och en hona.

Ett filter på 300 l/h ungefär blir nog bra.
Värmare behövs inte.

Det finns ett jättehäftigt lysrör som heter hmm..Grolux nått.. har glömmt det för tillfället.Som lyser liksom lite mörkt :)

212 kr är ett bra pris.

/Salladen :)
#3 - 1 december 2005 13:44
[QUOTE=Huggew]Hej!

Är det någon/några som har provat att ha Lamprologus Brevis eller likande snäcklekare i ett sådant här litet akvarie?

Isf hur många? 1 hane 2-3 honor?

Filter, funkar Aquael minsta storlek?

Vad kan man ha för belysning till ett sådant litet?

Behövs värmare?

Jag hittade ett litet på Djurmagasinet på ca 40x25x30 för 212 kronor billigt?

MAH
Magnus[/QUOTE]
Det funkar!Men ett par räcker!
Värmare ja!
Belysning Glödlampsramp!
Har odlat brevis och ocellatus i kar med den storleken!
#4 - 1 december 2005 14:11
ok, 1 par får det bli är det svårt att skilja könen åt?

Ja det finns kanske lysrörsramper som är så små?

Nej jag tror inte heller att värmare behövs så det är ju bra då slipper man det.

Ang. filtret så har jag ett sådant litet skall kolla vilket flöde det pumpar

MAH
Magnus
#5 - 1 december 2005 14:38
Nej jag har ett 310 L kar med temp 23C utan värmare och 23C är perfekt till tanganyikaciklider.Rumstemp ligger på 21C

Hanen är större som vuxen men det är svårt att se könet om fiskarna är små.

hmm om jag tänker efter finns det nog inga så små ramper ?? ;)

Lycka till !

/Salladen :)
#6 - 2 december 2005 05:47
Finns det verkligen inga sådana små ramper? Jag har för mig att jag har sett ett lysrör som var ca 36 cm och det borde ju funka isf.

Jag har tänkt lite och undrar om det är någon som tycker det är rent för mycket med 1 hane + 2 honor i ett sådant?

MAH
Magnus
#7 - 2 december 2005 08:00
1 hanne och 2 honor funkar säkert bra... jag har haft 2+4 i ett 54 liters och det var gränspuck till att reviret räckte till två hannar. Jag använder inte värmare till mina snäckisar, i så små kar blir det varmt av lysrören och tempen räcker fullgott till dem. Det är svårt att se könsskillnad på dem innan de är fullvuxna, men när de börjar visa lekbeteende kan man gissa ganska bra. Honorna brukar vara lite mera "hemma kära", de simmar inte så långt från sin snäcka... hannarna fladdrar runt lite mera i karet.
#8 - 2 december 2005 08:14
Tack Nancy!

Mina funderingar över ett 30 liters är för jag hittade ett billigt, men om jag för plats så har jag ett 60 liters hemma, jag tänkte ha något av dessa akvarier på mitt nya kontor efter nyår

Om det blir 60 liters så blir det 2+4, så får man bara hoppas att man hittar rätt kön!

MAH
Magnus
#9 - 2 december 2005 12:47
Det finns lysrörsramper som är 40 cm, jag har en hemma. Ang värmare så håller jag med föregående skribenter, jag har inte haft ngn värmare till mina heller och de har mått bra och lekt hela tiden.
#10 - 2 december 2005 13:00
[QUOTE=Huggew]
Om det blir 60 liters så blir det 2+4, så får man bara hoppas att man hittar rätt kön!

MAH
Magnus[/QUOTE]

Det bästa vore väl att kasta in en annons här på Zoopet, alla som har snäckisar svämmar förmodligen över av dem! Tror det är lättare att få rätt kön om man handlar privat...
#11 - 2 december 2005 13:24
Tack för tipset! skall göra det när det blir aktuellt

Trevlig helg!

MAH
Magnus

Annons