Snäcklekare +.... vad?

#1 - 17 juli 2006 12:31
Jag har ett 60 liters stående hemma som jag tänkte ta med mig till jobb och däri vill jag ha Lamprologus multifasciatus och min tanke är att jag skulle vilja ha någon annan fisk också som simmar lite mer i övre delen av akvariet.

Vilken/vilka fiskar skulle passa? Om någon?

Hur många kan man ha? 5 (3+2)? Iofs skall jag inte ha akvariet till odling så man kanske inte behöver bry sig så mycket om vilket kön det är på dom?

MAH Magnus
#2 - 17 juli 2006 14:12
Egentligen behöver du ingen annan art till ett multiskar, multisarna kommer att ge dig underhållning nog. Det är svårt att hitta någon biotopriktig fisk som simmar i den övre delen och fungerar i små kar. Om du vill att multisarna ska ha något att avreagera sig på kan du alltid slänga i någon levandefödare, men jag skulle inte ha gjort det (är lite för fanatisk vad det gäller biotopriktiga akvarier).

/Jocke
#3 - 17 juli 2006 17:58
Jag har ingenting annat med mina (105 l), jag köpte 3 st och de var sist jag räknade drygt 40...så du kommer att fylla karet snabbt nog ändå:D
Skaffar du yngel blir det ju svårt att se könen, och jag skulle nog inte skaffa fler än en hona till ett så litet kar.... de är ju som sagt överproduktiva:)
#4 - 18 juli 2006 04:07
Då kanske jag struntar i att ha fler sorter än multisarna då. Jag tror att jag köper en 5 st så får vi se vad det blir av det.
Räcker det med 10 snäckskal till dessa 5?
Några andra bra tips så släng in dom också.
Akvariet är som sagt på 60 liter, innerfilter, biltema sand, snäckor, lite stenar, kanske någon växt för att hålla algerna i schakt. Belysning har jag och jag tror inte jag behöver någon värmare isf har jag nog någon liggandes hemma. Något mera?
#5 - 18 juli 2006 04:28
Skall bara lägga till att jag förmodligen lägger till en Ancistrus också det har jag haft tidigare tillsammans med ciklider och dom lekte som bara den!!

Om jag har en ancistrus kan jag då strunta i växt? Under förusättning att jag sköter vattenbytena och inte matar för mycket.
#6 - 18 juli 2006 07:54
Man brukar säga minst dubbelt så många snäckskal som fiskar, så 10 snäckskal på 5 fiskar låter bra. Beroende på vilket pH du har i vattnet kanske du behöver höja med exempelvis bikarbonat. Annars får jag gratulera till ett bra fiskval, du kommer att få många trevliga stunder framför akvariet.

Du behöver inga växter. Multisar är små effektiva grävmaskiner, så fint grus är bra. Med växter är det lätt att multisarna gräver upp dem (men det kan gå).

/Jocke
#7 - 18 juli 2006 10:50
pH-värdet tror jag inte jag behöver oroa mig över jag hade några ciklider innan och då behövde jag inte göra någonting för att ha ett pH på 8-8,5, då hade jag några plockade stenar från stranden, jag bor i södraste Sverige.

Med en Ancistrus behöver man kanske inga växter då med tanke på algerna? Jag tyckte iofs att dom Ancistrusarna jag hade innan inte var något speciellt bra på att äta alger? Men jag kan ha fel
#8 - 18 juli 2006 11:36
Ancistrusar är jättebra på att äta vissa alger, andra äter de inte alls. Låt det nystartade karet gå någon vecka innan du stoppar i fiskarna, sedan är det bara att avvakta och se hur mycket alger det blir. Om det blir mycket brunalger kan du alltid köpa en ancistrus. Lite alger är oftast bara snyggt (enligt min åsikt i alla fall).

/Jocke
#9 - 18 juli 2006 13:30
Jag vet att multisrana kan gå väldigt hårt åt malarna.
Knappt så de törs komma fram alls.
Jag har fö för få snäckor men många stenar, så mina multisar har helt sonika grävt grottor bland stenarna.
Rek ngn typ av skydd på bottenglaset.
#10 - 18 juli 2006 14:09
Om du har stenar så bör du nog ha liggunderlag eller frigolit längst botten, annars finns alltid risken att en sten sabbar bottenrutan (eller ett gruskorn som trycks av stenen).

/Jocke
#11 - 18 juli 2006 15:48
Jag hittade detta råd i en gammal tråd. Skrivet av Larry Nilsson:

Ett litet tips är att skaffa lite kalksten som du slår sönder till 2-6 cm bitar.
Placera stenarna tätt ihop men i ett lager. Fyll mellanrummet med sand (helst kalksand) och placera snäckorna över denna bädd. Det som händer sen är att snäcklekarna gräver ur sanden mellan stenarna och snäckorna och bygger perfekta hålrum för yngel som följd. Skalen blir stående ett par centimeter över bottenglaset. Istället för att du får en massa skal som är fyllda med sand så fixar du med denna lilla finess mycket bättre förutsättningar för lek och överlevande yngel.

Jag funderade själv på snäckskalslekare just då så jag tyckte detta verkade som en bra idè!

Annons