Snäckmördare sökes.

#1 - 3 november 2010 21:54
Dagens! var för 2 veckor sedan iväg och köpte 6 nya växter då jag kände för lite mer grönska, dock gav det mig en uppsjö av ultrasnabbväxande snäckor -.-
så...
Nån som har tips på snäckätare (och snäckäggsätare) som kan funka i en lass than 100 liters tank? känner att jag verkligen måste ta tag i detta nu, dom driver mig till vansinne.

Har ni förslag så skriv även gärna hur många av denna sort man borde ha för deras trivsel och om ni har egna erfarenheter med denna sort gällande snäckätande :)
#2 - 3 november 2010 22:08
A. Helena.(kannibalsnäcka) Verkar vara rätt bra på att käka sniglar. Såg senast idag hur min Helena körde över en mindre snäcka och som de såg ut slet han ur snigeln ur skalet, för det var tomt efteråt. :p
Köp ett par stycken du.
#3 - 3 november 2010 22:47
aha :) nu tänker jag passa på att fråga dig om du vet vad det är för snäckor/sniglar jag har i mitt då :P antagligen ägg när jag fick med dom för typ 10 dar sen, är nu snart en centimeter. Svart/guld genomskinliga med beige kroppar :P snygga, men för många :<
Bilagor:
#4 - 4 november 2010 07:54
Mina pakistanbotior utrotade alla snäckor på 3 dagar. Är dessutom en riktigt rolig och livlig fisk. Mina är uppe hela dagarna och skygga är dom verkligen inte. Fast ditt akvarium är ju på gränsen till för litet. Botia striata? Har aldrig haft dom själv men de blir iaf lite mindre=)
Bilagor:
#5 - 4 november 2010 12:24
ah =D är faktiskt väldigt sugen på dvärgbotia ^^ Dock inte sett dom i nån djuraffär här i stan :< hade pakistanier i mitt gamla kar, så sköna lirare!
#6 - 4 november 2010 12:41
ah såg inte ditt tips där ^^ zebrabotia, älskar dom. Är faktiskt dom (tsm med dvärgbotia) som är huvudalternativen ^^ dock har jag INGEN erfarenhet av dessa :P
#7 - 8 november 2010 10:49
Praktbotior funkade för mig, efter en vecka fanns där inte en snigel och har inte haft en enda sedan dess. Satte även in dem i mitt nystartade coryakvarium för att plocka snäckor, ännu syns inte några nya till. :)
#8 - 8 november 2010 10:53
Pakistanbotior är suveräna snäckmördare, men även lite oväntat guldbarber (tar dock bara mindre snäckor) rensade alla snäckor de första månaderna innan jag skaffade botiorna.
Bilagor:

Annons