Står i startgroparna att skaffa Dvärgkulfisk, har redan Praktbotia... Nu behöver jag sniglar/snäckor!!
Hur odlar man sånna?? Kan man bara ta en stor 4-5 L burk göra ett "nanokar" å slänga i lite sniglar å mata?? Helt utan filter?
malawifisken skrev:vad pratar vi om för snäckor kan ju underlätta en hel del o veta
Nubi skrev:Ska du ha i det stora karet, eller köra odlingen försig?
Om det inte hade varit kallt ute hade jag skickat sandsnäckor åt dig. De förökar sig värre än skräpsnäckor :)
Annars Köp växter i nån djuraffär, där får du garanterat med skräpsnäckor, de kanske ger bort skräpsnäckor om de har gott av de.
OT: Morsan är duktig med sitt 60L kar. Hon har snigelinvasion. vilket är bra för min del, när man är där på besök får man hem minst 40 st som man kan ge till mina A. Helenor :)
Sultanen skrev:Mängder med mat och lite filtrering så alla snäckor inte kolar, där har du receptet för ett lyckat projekt :P
Ett par knippen Broccoli kan du lägga i så får snäckorna mängder med mat men du slipper förorena vattnet allt för mycket och kan plocka ut dem innan de ruttnar.
esoxlucius74 skrev:Mat är väl inte så svårt, (kokt broccoli, eller rå?)
Men däremot är jag inte så sugen på att fixa ett helt filtersystem bara för att få fram snäckor i en burk... Kan man inte byta lite vatten lite ofta?? :confused:
esoxlucius74 skrev:Mat är väl inte så svårt, (kokt broccoli, eller rå?)
Men däremot är jag inte så sugen på att fixa ett helt filtersystem bara för att få fram snäckor i en burk... Kan man inte byta lite vatten lite ofta?? :confused:
Nubi skrev:Inga alls!??! vad skumt...hoppas du hittar snäckor, *skratt* folk som gärna vill bli av med deras och du som gärna vill ha :) Ilands problem
Nubi skrev:Haha :) Inga problem säger hon. Hon har då maten på bordet och kaffe kannan varm så du har energi att cykla tillbaka *skratt* min lilla sköldis (mamma)
Nubi skrev:tänkte precis fråga dig hur det gick med snäckodlingen :)
Du har inte tänkt på att köpa en Samla plastbalja på IKEA för 25 kr, skaffa en liten fluval filter och så har du snäckorna där som odling :) Tar ingen stor plats heller :)
Nubi skrev:du gör inget speciellt :) du matar som vanligt och sköter skålet som vanligt. För mycket pyssel tror jag man får död på de :)
De kläcks efter någon dag bara, snabba små rackare :)
Kan du inte filma när du slänger ner en snäcka till kulisarna? :) Vore kul att se vad de gör.
Grottbert skrev:hehe, det blir lätt nya akvarium när man har ideér. Mitt rena räkkar håller på att bli ett odlingskar åt mina pakistanbotior med physa snäckor.
Fråga: fick 8st snäckor idag av lokala akvariebutiken. Nu sitter två av dom på varandra och det ser ut som den ena har stuckit in något i den ena. Befruktar dom varandra eller äter dom på varandra?
esoxlucius74 skrev:HOPPSAN!!! [:I]
Det råkade bli ett nytt akvarium idag.... Hade fått ett presentkort som växlades in mot ett 16L akvarium till mina sniglar [:-152]
Jag hade ju en "kruka" utan filter... den orkade jag byta vatten på 3 ggr på en vecka sedan tröttnade jag. [:o]
Bilder kommer....
Nubi skrev:BRA att du köpt en litet kar att ha din odling. Se nu till att mata lite extra så att de förökar sig snabbare :) Köpte du filter till eller ska du ha lyftpump?
Vid Vb se till att ha lite kallare vatten. Då triggar du igång de :)
Jag sa ju det :P Visst är det super trist att byta vatten mer än en gång i veckan ;) Jag försöker hålla mig till akvarium som är minst 70l just för att de pytte pytte akvarierna behöver man göra vb rätt ofta :)
esoxlucius74 skrev:Jo jag byter vatten en gång i veckan i 360 akvariet, så en liter i det lilla går ju lätt... det var ju grejjen att byta varje och varannan dag som var surt.. men nu med filter å sånt så borde det räcka att byta lite mer sällan.
Nubi skrev:Kanoners!! =) Ser jätte fint ut!
Är det vattenpest du har i karet?
När du fått upp temp i karet, lär du inte behöva doppvärmaren på :)
esoxlucius74 skrev:Nu fick de lite mer sällskap.. Köpte 6 st till ännu finare i teckningen till ett väldigt bra pris av ett par i Hässelby.
Tyvärr har en vikt in antennerna och dött. Men de övriga ser fin fina ut!
Nubi skrev:VAD TRIST!!!
Du hade lite f ö r bråttom med att köpa räkor till ett nystartad kar. Lätt hänt.
Gör VB 10% varje dag i en veckas tid.
Jag gjorde samma misstag när jag hade mina första räkor. Hoppas det ordnar sig!!
(om du vågar dimpa ner dina räkor i ditt stora kar för säkerhetens sskull)
Nubi skrev:Teori!!!!!!!!
Töm karet, gör rent sanden, sen släng ner gojset i filtermassan från det stora karet i det lilla och häll över 80% av vattnet från det stora till det lilla.
Släng tillbaka all inredning och räkor. Man borde bli av med nitriten och så matar du sparsamt och håller koll på nitriten. Inga fler vattenlevande djur i det karet på lääääääänge.
Tror du det skulle funka??
Nubi skrev:bild på hur karet ser ut vill jag se :D
har du matat dina kulisar???
Nubi skrev:har du inte matat kuliarna ännu ??
Ja bilder vore inte helt fel :)
Hämtade ca 40 kanelbulle snäckor från mamma, ska försöka odla på skärpsnäckor själv :)
Nubi skrev:Kan de ha nallat sånt ??
esoxlucius74 skrev:Fråga inte mig.. jag har inte en aning!! [:o]
Nubi skrev:tittar du inte när du matar fiskarna :confused:
Jag kan sitta i flera timmar :D och bara spana *ler*
esoxlucius74 skrev:Hahaaa!! (Säger jag triumferande) :D
Idag hittade jag snäck-ägg på listen över vattenytan i det stora akvariet som jag odlar till i ett separat akvarium :confused:
Tji fick jag som har fixat ett "special akvarium" [:o]
Men det är väl förklaringen till att Dvärgkulfiskarna mår så bra!? Det finns bevisligen någon snäcka som lägger ägg!! Det betyder väl att det finns snäcklingar någonstans också!? :)
esoxlucius74 skrev:Jahapp...:(
Nu har jag fått Nitrit, det var därför en räka lämnade in.. sedan var det ytterligare en som dukade under. De andra såg lite vissna ut men åt å var fina i färgen...
Jag testade med mina stickor som för första gången visade utslag!!
Snabbt 50-60% vattenbyte å en extra dos med Easy Life... någon som har något annat tips!??
Ska jag krama ur en filtersvamp från stora akvariet rätt ner i det lilla akvariet? Där har jag ALDRIG sett spår av nitrit....
Jag är lite ledsen över att mina fina räkor mår dåligt...[:(]
esoxlucius74 skrev:Jag blir glad att det går att ändra på dåliga förhållanden..
Nu ska jag plötsligt bli "Räk-farfar" mina räkor är gravida 2 st!! :)
wowilolmoma skrev:du kan trä över en strumpa på insuget :) ... GRATTIS!
esoxlucius74 skrev:Jag var lite inne på det också..
Kan man köpa bara en, med motiveringen: "Jag ska bara ha en för att hindra mina Räkbäbisar från att sugas in i filtret!"
Eller tror ni att flickorna i damunderklädes affären kommer att ringa på väktare...:D