Snäckodling

#1 - 3 januari 2010 19:26
Står i startgroparna att skaffa Dvärgkulfisk, har redan Praktbotia... Nu behöver jag sniglar/snäckor!!

Hur odlar man sånna?? Kan man bara ta en stor 4-5 L burk göra ett "nanokar" å slänga i lite sniglar å mata?? Helt utan filter?
#2 - 3 januari 2010 21:10
botior äter ju snäckor!!! de rensar duktigt så räkna inte med att ha snäckor i det karet iallafall men prova går ju
#3 - 3 januari 2010 21:26
Han kanske menade som mat åt praktbotian?
#4 - 3 januari 2010 21:30
ja just det, så kan det kanske vara,då är ju odling ypperligt:d
#5 - 3 januari 2010 21:41
Sådär ja nu är vi på rätt spår.... :D

Snäckodling, någon??
#6 - 3 januari 2010 23:06
vad pratar vi om för snäckor kan ju underlätta en hel del o veta
#7 - 4 januari 2010 07:26
vad pratar vi om för snäckor kan ju underlätta en hel del o veta

Sådana som botior och Dvärgkulfiskar äter...:p

De vanligaste "skräp" snäckorna, sådana som andra akvarister har problem med. De borde väl vara enklast att få tag på??
#8 - 4 januari 2010 11:31
Ska du ha i det stora karet, eller köra odlingen försig?
Om det inte hade varit kallt ute hade jag skickat sandsnäckor åt dig. De förökar sig värre än skräpsnäckor :)
Annars Köp växter i nån djuraffär, där får du garanterat med skräpsnäckor, de kanske ger bort skräpsnäckor om de har gott av de.

OT: Morsan är duktig med sitt 60L kar. Hon har snigelinvasion. vilket är bra för min del, när man är där på besök får man hem minst 40 st som man kan ge till mina A. Helenor :)
#9 - 4 januari 2010 11:54
Mängder med mat och lite filtrering så alla snäckor inte kolar, där har du receptet för ett lyckat projekt :P

Ett par knippen Broccoli kan du lägga i så får snäckorna mängder med mat men du slipper förorena vattnet allt för mycket och kan plocka ut dem innan de ruttnar.
Bilagor:
#10 - 4 januari 2010 11:57
Nubi skrev:
Ska du ha i det stora karet, eller köra odlingen försig?

Om det inte hade varit kallt ute hade jag skickat sandsnäckor åt dig. De förökar sig värre än skräpsnäckor :)

Annars Köp växter i nån djuraffär, där får du garanterat med skräpsnäckor, de kanske ger bort skräpsnäckor om de har gott av de.

OT: Morsan är duktig med sitt 60L kar. Hon har snigelinvasion. vilket är bra för min del, när man är där på besök får man hem minst 40 st som man kan ge till mina A. Helenor :)

Haha!! Då hoppas jag på en snar värmebölja...:d

Ska förbi den pyttelilla zoobutiken nu i eftermiddag ska höra med dom om jag får några snäckor billigt (gratis?)

Jag gjorde en liten snigelfarm i en stooor glas-vas på ca 8L. Sand, vatten å lite Hornsäv som jag fick över från storstädningen i 360 akvariet idag.
Ska testa om jag kan få dem att bli flera där.. sen blir de mat till Praktbotiorna..;)
#11 - 4 januari 2010 12:00
Sultanen skrev:
Mängder med mat och lite filtrering så alla snäckor inte kolar, där har du receptet för ett lyckat projekt :P

Ett par knippen Broccoli kan du lägga i så får snäckorna mängder med mat men du slipper förorena vattnet allt för mycket och kan plocka ut dem innan de ruttnar.

Mat är väl inte så svårt, (kokt broccoli, eller rå?)
Men däremot är jag inte så sugen på att fixa ett helt filtersystem bara för att få fram snäckor i en burk... Kan man inte byta lite vatten lite ofta?? :confused:
#12 - 4 januari 2010 12:03

Men däremot är jag inte så sugen på att fixa ett helt filtersystem bara för att få fram snäckor i en burk... Kan man inte byta lite vatten lite ofta?? :confused:

Jo det kan man göra, gör VB en eller två ggr om dagen.
Koka grönsakerna, de sjunker som stenar.
#13 - 4 januari 2010 12:06

Klart du kan byta vatten några gånger i veckan, börjar snäckorna krypa upp mot ytan är det dags för ett stort vattenbyte :D

Jag matar alltid med vanlig fryst broccoli, håller sig "fräch" längre, kokt blir en sörja rätt fort. Det du vill är ju att hålla uppe vattenkvaliteten förhållandevis bra och då är det bra om inte maten finfördelar sig allt för fort.
#14 - 4 januari 2010 12:10
Syftade på Rå. Rå flyter bara. De djurpfrysta har en gång varit kokt.
Kör djupfryst broccolin någon min i micron (har ingen micro så jag brukar slänga ner broccolin när vattnet kokar i ca 20 sekunder) de släpper inte ifrån sig mkt.
Mina Broccoli äts upp av malar och snäckor och under två nätter finns inget kvar av broccolin.
#15 - 4 januari 2010 12:13
Det jag syftade på var att broccolin han lägger i karet inte kommer att bli uppäten på 2 nätter, micrar eller kokar aldrig den frysta broccolin, ser verkligen ingen anledning till ett extra arbetsmoment samt att mjuka upp den ytterligare =)
#16 - 4 januari 2010 12:51
sultanen sjunker dina broccoli när de är djupfrysta?
Mina broccoli sjunker inte om jag tar de direkt från frysen. Däremot sjunker de som stenar när jag har slängt ner de i en kastrull där vattnet kokar och låtit de ligga i det kokande vattnet i 20sekunder.

Men man kanske ska tänka på att mina Broccoli inte är åt bara snäckor, det är åt Mårten och alla andra invånare i karet (måren 13cm ancistrus)
#17 - 4 januari 2010 13:34
De sjunker fint, om inte direkt så efter ett litet tag =) Vanligen sjunker de dock direkt.
Klart att du kan koka dem för att mjuka upp dem för utfodring till vanlig fisk, har inte sagt annat, men detta var till en snäckodling utan filter;)
#18 - 4 januari 2010 13:40
mmm yes, och storleken av broccolin som man utfodrar till snäckorna blir 10 ggr mindre än de jag dimper ner till mian fiskar /malar :)

ärtor da? funkar inte det bättre än broccolin och det brukar ta max 1 natt när jag utfodrar mina A. helenor med de :)
#19 - 4 januari 2010 15:29
De hade inte en enda snäck-snigel på den lilla butiken... :( Får hålla mig till senare i veckan å se om det finns på Akvarielagret när jag köper Dvärgkulorna...
#20 - 4 januari 2010 17:07
Inga alls!??! vad skumt...hoppas du hittar snäckor, *skratt* folk som gärna vill bli av med deras och du som gärna vill ha :) Ilands problem
#21 - 4 januari 2010 17:13
Nubi skrev:
Inga alls!??! vad skumt...hoppas du hittar snäckor, *skratt* folk som gärna vill bli av med deras och du som gärna vill ha :) Ilands problem

Japp ett I-lands problem, verkligen..:D
#22 - 4 januari 2010 17:18
Vart bor du? misstänker, ngnstans i Stockholm, morsan kanske kan ge dig hennes skräpsnäckor, hon mosar de mot rutorna nu för de är FÖR många.
(hon är dock inte hemma, kom precis innanför min dörr :O!?)
#23 - 4 januari 2010 17:52
Jag bor på Lidingö/Stockholm....
#24 - 4 januari 2010 18:03
aha, hon bor i Tyresö. en bit bort.
#25 - 4 januari 2010 18:11
Får jag inte tag på snäckor så får jag väl cykla dit å hjälpa henne... ;)
#26 - 4 januari 2010 19:21
Haha :) Inga problem säger hon. Hon har då maten på bordet och kaffe kannan varm så du har energi att cykla tillbaka *skratt* min lilla sköldis (mamma)
#27 - 4 januari 2010 22:15
Nubi skrev:
Haha :) Inga problem säger hon. Hon har då maten på bordet och kaffe kannan varm så du har energi att cykla tillbaka *skratt* min lilla sköldis (mamma)

:d
#28 - 10 januari 2010 20:08
Fick en näve olika snäckor med mig hem.. de bor här, i väntan på att bli Botia & Kulfiskmat.
#29 - 10 januari 2010 21:42
tänkte precis fråga dig hur det gick med snäckodlingen :)
Du har inte tänkt på att köpa en Samla plastbalja på IKEA för 25 kr, skaffa en liten fluval filter och så har du snäckorna där som odling :) Tar ingen stor plats heller :)
#30 - 10 januari 2010 22:10
Nubi skrev:
tänkte precis fråga dig hur det gick med snäckodlingen :)

Du har inte tänkt på att köpa en Samla plastbalja på IKEA för 25 kr, skaffa en liten fluval filter och så har du snäckorna där som odling :) Tar ingen stor plats heller :)

tycker att esos lösning är mkt häftigare :D blev ju faktiskt riktigt snyggt, tillräckligt snyggt för att få mig att försöka lista ut ett snyggt sätt samt plats att ha en räkvas på :)
#31 - 11 januari 2010 10:23
Testa då med att köpa en skål :) och ha räkorna i. såg att Mique hade djupa höga vas. Vasen var 50cm hög :) Det skulle vara coolt med att ha räkor i.
#32 - 15 januari 2010 09:40
HURRA!!
Nu har jag hittat flera (ca 8) ägg-gele-bollar i min odling...
Hur lång tid tar det för dem att kläckas? Hur gör man nu då??
#33 - 15 januari 2010 14:14
du gör inget speciellt :) du matar som vanligt och sköter skålet som vanligt. För mycket pyssel tror jag man får död på de :)
De kläcks efter någon dag bara, snabba små rackare :)
Kan du inte filma när du slänger ner en snäcka till kulisarna? :) Vore kul att se vad de gör.
#34 - 15 januari 2010 15:44
Nubi skrev:
du gör inget speciellt :) du matar som vanligt och sköter skålet som vanligt. För mycket pyssel tror jag man får död på de :)

De kläcks efter någon dag bara, snabba små rackare :)

Kan du inte filma när du slänger ner en snäcka till kulisarna? :) Vore kul att se vad de gör.

Jo det kan jag fixa!:)
#35 - 16 januari 2010 18:19
HOPPSAN!!! [:I]

Det råkade bli ett nytt akvarium idag.... Hade fått ett presentkort som växlades in mot ett 16L akvarium till mina sniglar [:-152]

Jag hade ju en "kruka" utan filter... den orkade jag byta vatten på 3 ggr på en vecka sedan tröttnade jag. [:o]

Bilder kommer....
#36 - 16 januari 2010 18:44
hehe, det blir lätt nya akvarium när man har ideér. Mitt rena räkkar håller på att bli ett odlingskar åt mina pakistanbotior med physa snäckor.

Fråga: fick 8st snäckor idag av lokala akvariebutiken. Nu sitter två av dom på varandra och det ser ut som den ena har stuckit in något i den ena. Befruktar dom varandra eller äter dom på varandra?
#37 - 16 januari 2010 23:45
Grottbert skrev:
hehe, det blir lätt nya akvarium när man har ideér. Mitt rena räkkar håller på att bli ett odlingskar åt mina pakistanbotior med physa snäckor.

Fråga: fick 8st snäckor idag av lokala akvariebutiken. Nu sitter två av dom på varandra och det ser ut som den ena har stuckit in något i den ena. Befruktar dom varandra eller äter dom på varandra?

Njeea...det beror på hur snäckorna ser ut. "Är det skärpsnäckor" så ja. Är de Gula med ränder så är det kanske A. Helenor och det är mördarsnäckor. De sticker de in sin snabel i en annan snigel är det för att äta upp de.
Kanske kan lägga in en bild så man får se :)
#38 - 16 januari 2010 23:49
HOPPSAN!!! [:I]

Det råkade bli ett nytt akvarium idag.... Hade fått ett presentkort som växlades in mot ett 16L akvarium till mina sniglar [:-152]

Jag hade ju en "kruka" utan filter... den orkade jag byta vatten på 3 ggr på en vecka sedan tröttnade jag. [:o]

Bilder kommer....

BRA att du köpt en litet kar att ha din odling. Se nu till att mata lite extra så att de förökar sig snabbare :) Köpte du filter till eller ska du ha lyftpump?
Vid Vb se till att ha lite kallare vatten. Då triggar du igång de :)

Jag sa ju det :P Visst är det super trist att byta vatten mer än en gång i veckan ;) Jag försöker hålla mig till akvarium som är minst 70l just för att de pytte pytte akvarierna behöver man göra vb rätt ofta :)
#39 - 17 januari 2010 01:10
Nubi skrev:
BRA att du köpt en litet kar att ha din odling. Se nu till att mata lite extra så att de förökar sig snabbare :) Köpte du filter till eller ska du ha lyftpump?

Vid Vb se till att ha lite kallare vatten. Då triggar du igång de :)

Jag sa ju det :P Visst är det super trist att byta vatten mer än en gång i veckan ;) Jag försöker hålla mig till akvarium som är minst 70l just för att de pytte pytte akvarierna behöver man göra vb rätt ofta :)

Det blev filter...:)
#40 - 17 januari 2010 01:13
hahaha :) ja men bara för att du har filter så bör du göra en vb i veckan ialf :P :)
Det triggar igång snäckorna till att leka oxå (samt fiskar)
När kommer bilderna :)
#41 - 17 januari 2010 01:18
Kan faktiskt inte riktigt hålla med om att man behöver byta vatten så otroligt ofta i små kar. Det gäller bara att anpassa belastningen och matningen till karet samt att ha mycket växter för att jämna ut svängningar. Mitt 7L räkkar byter jag vatten i varannan vecka och däri går ändå CR som trivs mycket bra.

Skall man odla skräpsnäckor så är det klart att man kan överbelasta det en del och mata för mycket men de är ju inte vidare känsliga heller så vattenbyte varannan vecka skulle nog fungera även där med ett korrekt dimentionerat filter som är väl inkört:)
#42 - 17 januari 2010 01:22
ahaaa :) skönt att det funkar för dig!
Gjorde du så från dag ett med ditt 7l när det var nystartad?

Har hört att det är jobbigare med ett mindre kar och därför har jag hållit mig borta från de :)
#43 - 17 januari 2010 01:35
Startade det väldigt långsamt, min filosofi är att mycket växter ger dig väldigt mycket större spelrum och felmarginal än om du kör med lite eller utan dem.
#44 - 17 januari 2010 01:38
Men växter tycker jag är en självklarhet och har man ett litet kar ska man ha bra tåliga växter så som t.ex. "dill" växter eller vattenpest :)
#45 - 17 januari 2010 08:59
Ja, allt som växer fort som tusan är perfekt! En del mossor är riktigt trevliga också faktiskt:)
Får nog starta en tråd om mitt minikar, världens "tråkigaste" inredning med svart "shrimpsoil" och lite weeping mossa islängd samt ett par CR. Är helt ärligt mitt favoritkar att kika i trots att det egentligen inte är någonting intressant med det förutom vackra räkor :D
#46 - 17 januari 2010 10:03
Jo jag byter vatten en gång i veckan i 360 akvariet, så en liter i det lilla går ju lätt... det var ju grejjen att byta varje och varannan dag som var surt.. men nu med filter å sånt så borde det räcka att byta lite mer sällan.

Står i valet å kvalet att göra en tripp för att köpa räkor idag...
#47 - 17 januari 2010 10:23
Jo jag byter vatten en gång i veckan i 360 akvariet, så en liter i det lilla går ju lätt... det var ju grejjen att byta varje och varannan dag som var surt.. men nu med filter å sånt så borde det räcka att byta lite mer sällan.

Tror det stämmer som du säger att det gäller att får man bara in en rutin så funkar det säkert med färre byten.

Jag bytte två gånger i veckan i mitt överbefolkade lilla 12-liters guppykar (gissa varför det blev överbefolkat!) med ett Fluval 1. Detta funkade utan problem tills alla fiskarna flyttade till mitt nya 310 L kar. Därefter havererade hela balansen på ett par veckor och karet är nu fullt med trådalger.
#48 - 18 januari 2010 17:33
Såhär blev resultatet (Här efter 2 dygn...)
#49 - 18 januari 2010 20:30
Kanoners!! =) Ser jätte fint ut!
Är det vattenpest du har i karet?
När du fått upp temp i karet, lär du inte behöva doppvärmaren på :)
#50 - 21 januari 2010 11:52
Nu är man ganska glad. Lyckades precis få tag på 20st malaysiska sandsnäckor efter att ha sökt efter dom i en måndag. zoobutiken verkade mest glad att bli av med dom och kollade lite konstigt på mig när jag frågade om jag kunde få några :)
Nu gräver dom så fint och håller på och rensar småstenar från alger :)
(blev många smileys :) )
#51 - 21 januari 2010 18:49
Nubi skrev:
Kanoners!! =) Ser jätte fint ut!

Är det vattenpest du har i karet?

När du fått upp temp i karet, lär du inte behöva doppvärmaren på :)

Det är Hornsärv & Valisneria...

Ja jag är lite osäker på värmaren.. men å andra sidan så var det på den den första äggklumpen kläcktes på..:D
#52 - 21 januari 2010 22:36
värmaren? menar du Doppvärmare?
#53 - 22 januari 2010 07:07
Japp...
#54 - 22 januari 2010 15:23
Nu har det flyttat in lite Crystal Red räkor i snäckodlings akvariet.....

(Av den lite mindre fina sorten.. Blir de många ska de ju bli mat.. )
#55 - 22 januari 2010 16:13
:)
Jag misstänker att du skämmer bort dina kulisar ;)

Doppvärmaren kan du testa och se om du behöver, tror inte man behöver till ett mindre kar, men jag kan ha fel.
Testa med att stänga av den efter natten och låta den gå på bara lyset när den går igång ¨på morgonen, vad händer??
Sjunker temp?
#56 - 22 januari 2010 21:48
Jag har likadana värmare som du. Tror dock det finns olika styrkor. I vilket fall så går det ju inte att reglera värmen så om omgivande temp. sjunker eller ökar (i rummet alltså) gäller det att ha koll på vattentempen.

Vet inte hur noga det är för dina snäckor men om du tex köper räkor kan det vara värt att tänka på.

Edit: eller var det att de slog av vid 25 grader? I så fall är det bara vid kyla som man kan "tappa" kontrollen över tempen. Fast tror inte det blir nåt problem. Räkor gillar ju lite svalare temperaturer.
#57 - 24 januari 2010 11:09
Nu har det flyttat in 4 sånnahär i snäckodlingen....
Bilagor:
#58 - 24 januari 2010 20:55
jätte fina :) om de förökar sig lätt kan du ge dina kulisar lite räkor :D
#59 - 31 januari 2010 16:13
Nu fick de lite mer sällskap.. Köpte 6 st till ännu finare i teckningen till ett väldigt bra pris av ett par i Hässelby.

Tyvärr har en vikt in antennerna och dött. Men de övriga ser fin fina ut!
Bilagor:
#60 - 1 februari 2010 11:09
Nu fick de lite mer sällskap.. Köpte 6 st till ännu finare i teckningen till ett väldigt bra pris av ett par i Hässelby.

Tyvärr har en vikt in antennerna och dött. Men de övriga ser fin fina ut!

Jahapp...:(

Nu har jag fått Nitrit, det var därför en räka lämnade in.. sedan var det ytterligare en som dukade under. De andra såg lite vissna ut men åt å var fina i färgen...

Jag testade med mina stickor som för första gången visade utslag!!

Snabbt 50-60% vattenbyte å en extra dos med Easy Life... någon som har något annat tips!??
Ska jag krama ur en filtersvamp från stora akvariet rätt ner i det lilla akvariet? Där har jag ALDRIG sett spår av nitrit....

Jag är lite ledsen över att mina fina räkor mår dåligt...[:(]
#61 - 1 februari 2010 11:47
VAD TRIST!!!
Du hade lite f ö r bråttom med att köpa räkor till ett nystartad kar. Lätt hänt.
Gör VB 10% varje dag i en veckas tid.
Jag gjorde samma misstag när jag hade mina första räkor. Hoppas det ordnar sig!!
(om du vågar dimpa ner dina räkor i ditt stora kar för säkerhetens sskull)
#62 - 1 februari 2010 12:01
Nubi skrev:
VAD TRIST!!!

Du hade lite f ö r bråttom med att köpa räkor till ett nystartad kar. Lätt hänt.

Gör VB 10% varje dag i en veckas tid.

Jag gjorde samma misstag när jag hade mina första räkor. Hoppas det ordnar sig!!

(om du vågar dimpa ner dina räkor i ditt stora kar för säkerhetens sskull)

Jag veeeeeeeet....:(

Gissa om de som bor i stora akvariet blir glada då!? :d
Mätta å belåtna....
#63 - 1 februari 2010 12:06
Teori!!!!!!!!

Töm karet, gör rent sanden, sen släng ner gojset i filtermassan från det stora karet i det lilla och häll över 80% av vattnet från det stora till det lilla.
Släng tillbaka all inredning och räkor. Man borde bli av med nitriten och så matar du sparsamt och håller koll på nitriten. Inga fler vattenlevande djur i det karet på lääääääänge.

Tror du det skulle funka??
#64 - 1 februari 2010 12:27
Det enda du behöver göra är att ta filtergojs från ditt stora kar, sluta mata och vänta. Byt det du brukar göra (rek. 30% i veckan, beroende på fisklast osv)

Rengöra sand och tömma hela karet förvärrar bara situationen.
#65 - 1 februari 2010 12:29
Nubi skrev:
Teori!!!!!!!!

Töm karet, gör rent sanden, sen släng ner gojset i filtermassan från det stora karet i det lilla och häll över 80% av vattnet från det stora till det lilla.

Släng tillbaka all inredning och räkor. Man borde bli av med nitriten och så matar du sparsamt och håller koll på nitriten. Inga fler vattenlevande djur i det karet på lääääääänge.

Tror du det skulle funka??

Det skulle vara en lätt match rent tekniskt... ska man röra runt lite i sanden med filtergojset?
#66 - 1 februari 2010 19:05
Så... [:-96]

Nu har jag bytt vatten, geggat runt med filtergojs (Det ser ju ut som en lerpöl i Botzwana!!)
Men det är gjort... Det klarnar för varje minut, å 7 räkor är kvar... [:-5]
Så får vi se hur många snäcklingar som klarade av den här omilda behandlingen.....:(
#67 - 1 februari 2010 19:30
Får hoppas på att det fixar sig, skönt att du ialf har ett annat kar att hämta filtergojs ifrån :D
#68 - 2 februari 2010 17:40
Nu ser det riktigt bra ut igen!! Räkorna har fått tillbaka färgen, vattnet är klart å fint, snäcklingarna som klarade "tvätten" smyger runt.

När vågar man testa lite mat??
#69 - 2 februari 2010 17:46
jag skulle mata pytte pytte liitet.
#70 - 2 februari 2010 18:42
Vänta med maten.
#71 - 2 februari 2010 18:50
Käkar räkor å snäckor filtergojs??
#72 - 2 februari 2010 19:15
tror mina malayer sitter och suger i sig filtergojs i brist på bättre grejer.
#73 - 2 februari 2010 19:53
Vet att räkor gärna sitter och pillar om man har ett "öppet" innerfilter i karet, så något gott får de nog ut ur det.
Bilagor:
#74 - 3 februari 2010 07:35
Då får de städa lite ett tag på "mattan" som blivit av allt gojs..... :)
#75 - 3 februari 2010 15:37
bild på hur karet ser ut vill jag se :D
har du matat dina kulisar???
#76 - 3 februari 2010 18:43
Nubi skrev:
bild på hur karet ser ut vill jag se :D

har du matat dina kulisar???

En bild på snäckodlingen kan jag fixa!!

Men själva snäcklingarna är ju så små att de knappt går att flytta, än mindre att ge som mat ännu... :(
#77 - 3 februari 2010 19:18
har du inte matat kuliarna ännu ??
Ja bilder vore inte helt fel :)
Hämtade ca 40 kanelbulle snäckor från mamma, ska försöka odla på skärpsnäckor själv :)
#78 - 3 februari 2010 19:56
Nubi skrev:
har du inte matat kuliarna ännu ??

Ja bilder vore inte helt fel :)

Hämtade ca 40 kanelbulle snäckor från mamma, ska försöka odla på skärpsnäckor själv :)

På något magiskt vis är de trinda å goa utan att jag matat de med en enda snäcka?! Vetif*n hur det går till!!:d
#79 - 3 februari 2010 21:06
Konstigt, tur att de trivs :)
#80 - 4 februari 2010 07:39
Någon som har en kvalificerad gissning om vad Dvärgkulfiskarna lever på om man inte matar dom med snäckor?
#81 - 4 februari 2010 09:19
Vad matar du det karet med??
Kan det bli så som på däggdjur att de får en svullen mage när de inte får ngt att äta på länge??
Bilagor:
#82 - 4 februari 2010 09:40
De andra fiskarna får flingor och sjunkande "piller" som ex. Botiorna älskar...
#83 - 4 februari 2010 10:38
Kan de ha nallat sånt ??
#84 - 4 februari 2010 12:04
Nubi skrev:
Kan de ha nallat sånt ??

Fråga inte mig.. jag har inte en aning!! [:o]
#85 - 4 februari 2010 12:19
Fråga inte mig.. jag har inte en aning!! [:o]

tittar du inte när du matar fiskarna :confused:
Jag kan sitta i flera timmar :D och bara spana *ler*
#86 - 4 februari 2010 13:02
Nubi skrev:
tittar du inte när du matar fiskarna :confused:

Jag kan sitta i flera timmar :D och bara spana *ler*

Jo men de små rackarna har lite scenskräck... Jag har mycket luddiga växter som de kan gömma sig i.... ;)
#87 - 8 februari 2010 19:27
Hahaaa!! (Säger jag triumferande) :D

Idag hittade jag snäck-ägg på listen över vattenytan i det stora akvariet som jag odlar till i ett separat akvarium :confused:

Tji fick jag som har fixat ett "special akvarium" [:o]
Men det är väl förklaringen till att Dvärgkulfiskarna mår så bra!? Det finns bevisligen någon snäcka som lägger ägg!! Det betyder väl att det finns snäcklingar någonstans också!? :)
#88 - 10 februari 2010 15:02
Hahaaa!! (Säger jag triumferande) :D

Idag hittade jag snäck-ägg på listen över vattenytan i det stora akvariet som jag odlar till i ett separat akvarium :confused:

Tji fick jag som har fixat ett "special akvarium" [:o]

Men det är väl förklaringen till att Dvärgkulfiskarna mår så bra!? Det finns bevisligen någon snäcka som lägger ägg!! Det betyder väl att det finns snäcklingar någonstans också!? :)

Tjihooo! där ser man :) skönt att det var åt det håller och inte tvärtom, inga snäckor kulisarna dör.
#89 - 10 februari 2010 15:54
Kulfiskar dör inte utan snäckor :p
#90 - 2 mars 2010 19:31
Jahapp...:(

Nu har jag fått Nitrit, det var därför en räka lämnade in.. sedan var det ytterligare en som dukade under. De andra såg lite vissna ut men åt å var fina i färgen...

Jag testade med mina stickor som för första gången visade utslag!!

Snabbt 50-60% vattenbyte å en extra dos med Easy Life... någon som har något annat tips!??

Ska jag krama ur en filtersvamp från stora akvariet rätt ner i det lilla akvariet? Där har jag ALDRIG sett spår av nitrit....

Jag är lite ledsen över att mina fina räkor mår dåligt...[:(]

Jag blir glad att det går att ändra på dåliga förhållanden..

Nu ska jag plötsligt bli "Räk-farfar" mina räkor är gravida 2 st!! :)
#91 - 2 mars 2010 22:37
jag har för mig att snäckor gillar solljus. e inte riktigt helt säker. men en sån här tid på året finns det inte särsiklit mycket solljus.
#92 - 3 mars 2010 07:20
Jag blir glad att det går att ändra på dåliga förhållanden..

Nu ska jag plötsligt bli "Räk-farfar" mina räkor är gravida 2 st!! :)

[CENTER][SIZE=5] *PRESS STOPP*[/SIZE]
Nytt meddelande
Det är inte bara 2 st. Crystal Red som var på smällen.. Det är 3 av 7!! HURRA!! Hoppas att de små liven nu inte sugs in i filtret.. några tips på hur man undviker det??

Elller blir det ett "naturligt urval"?[/CENTER]
#93 - 3 mars 2010 07:24
Göttans:)
Skumpatron på insuget om du har ytterfilter.
#94 - 3 mars 2010 09:10
Grattis!!! :d
#95 - 6 mars 2010 08:09
du kan trä över en strumpa på insuget :) ... GRATTIS!
#96 - 6 mars 2010 09:23
du kan trä över en strumpa på insuget :) ... GRATTIS!

Jag var lite inne på det också..
Kan man köpa bara en, med motiveringen: "Jag ska bara ha en för att hindra mina Räkbäbisar från att sugas in i filtret!"

Eller tror ni att flickorna i damunderklädes affären kommer att ringa på väktare...:D
#97 - 6 mars 2010 17:55
Jag var lite inne på det också..

Kan man köpa bara en, med motiveringen: "Jag ska bara ha en för att hindra mina Räkbäbisar från att sugas in i filtret!"

Eller tror ni att flickorna i damunderklädes affären kommer att ringa på väktare...:D

Hahaha! Testa :) Och be ngn vän stå en bit bort och filma så lägger du upp det på youtube ;)
Annars kan du alltid fråga sambon eller morsan om de har ngn gammal strumpa som ligger i byrån :P
#98 - 6 mars 2010 18:06
Nu kan jag stålt ställa mig i den glada skaran utav snäckägare. Man tackar Nubi! :)

Annons