Snäckor

#1 - 5 december 2006 18:26
Hejsan
Snäckor?!
Vad ska man göra åt dom?
Jag är dock inte så kunnig osv,
Men mitt akvarium e på 64l, och det är för litet för dom hära botia, som är oranga o svarta dom blir ju 30cm stora liksom... vad kan jag göra? Vad finns det föra andra fiskar som kan käka upp dessa snäckor?
Jag har nu:
2 x pansarmalar
2 x mollys honor
3 x guppys, 2 honor o en hane, (Jag hittade nyss en liten liten bebis)
5 x tetra hmmm har glömt vad dom heter inte neon i alla fall, dom gråa/svarta/genomskinliga som blir ca 6cm..

Det e vad som finns där i, plus en massa växter, pump, värme, syrepump/slang, 2 gömställen osv.. så plats e det inte så gott om.. Vad ska jag göra åt dessa snäckor.. dom blir fler sen jag vart av med min snäckätare, han vart för stor då da, vad finns det för andra alternativ?
#2 - 5 december 2006 18:40
sluta mata så mycket.
eller så kan du prova att plocka ur dom du ser.
man kan annars lägga ett salladsblad eller nåt i akvariumet. dom brukar samlas där, sen är det bara att ta bort salladen.
#3 - 5 december 2006 18:49
snäckor

en fisk som heter praktbotia är en grym snäckätare:)
har sådna själv för att slippa snäckor
#4 - 5 december 2006 18:50
oj va dumm jag va ser jag sorry
#5 - 6 december 2006 12:45
Kan det beror på att dom får för mycket mat?
Jag håvar ju bort dom såklart, det gör jag ju, men jag tänkte om det fanns något mera effektivt?
#6 - 6 december 2006 13:24
det finns snäckdödande medel, men det lär inte vara jättenyttigt vare sig för växter eller fiskar...

annars får du helt enkelt plockade du se, alternativt krossa dem (om de sitter på glaset)
#7 - 6 december 2006 20:19
En dvärgbotia kanske? Jag har för mig att jag läste att dom käkar snäckornas rom.
#8 - 6 december 2006 20:32
dvärgbotia är för stor för det karet de också
#9 - 7 december 2006 12:10
hejsan
Tack allihopa för hjälpen, jag tror att den bästa lösningen är ju att köpa större akvarie o dvärgbotia :)
om inte något annat kommer upp då da..
Tack
#10 - 7 december 2006 12:20
handplockning och förlika sig med tanken på att snäckorna är ganska bra ändå...
#11 - 7 december 2006 22:04
Tack

Ännu en gång tack för rådet..
#12 - 7 december 2006 23:05
håller med smurfmats...

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95400

Hejhopp. Ralp
#13 - 8 december 2006 14:00
Hjälp

Nu har jag ett till problem, och det är att jag vill rensa hela akvariet, tömma den totalt, koka stenarna osv, o börja om, men grejen e att jag gjorde det en gång förr då dog några av mina fiskar, men dom va gamla också... men i alla fall det ska inte behöva blir så :confused:

Kan nån skriva ner exakt hur jag ska göra?
alltså en komplett lista, så slipper jag döda alla fiskar?
:D
Tack allihopa
#14 - 8 december 2006 14:18
det finns en mycket enkel lista:

1. låt bli!

varför vill du göra det? är det mycket alger? eller mycket skit på botten? eller vill du möblera om? vad det än är, såp finns det mycket skonsammare sätt än total omstart.
och varför ska du koka stenarna?

Vill du ändå göra det, häll över en del av vattnet i en spann, och kör filtret i den spannen medan du fixar med akvariet, så dör iaf inte bakteriekulturen där. Tillsätt sedan Nitrivec eller liknande i akvariet den första tiden, och mät nitriten och håll koll på fiskarna.

men som sagt, det är inge vidare bra ide med en sån omstart, och sällan nödvändigt.
#15 - 8 december 2006 14:19
Med största sannolikhet dog INTE fiskarna av att de var gammla, utan av nitritförgiftning pga att du städade bort alla nyttobakterier som tar hand om skiten i vattnet.
#16 - 9 december 2006 11:27
Tack för rådet, men då vet jag, jag har fått råd av nån att koka allting, för att alger samt snäckoprt ska gå bort, men i för sig jag har ju knappt alger då da, det e mestedels snäckorna, och plus jag vill veta att det är rent..
men då vet jag.. tack
#17 - 9 december 2006 11:55
snäckor kommer du rmodligen få förr eller senare iaf, även om du kokar allt. de brukar följa med nya växter hem. men som någon sagt tidigare, mata lite mindre, det kan hjälpa.
#18 - 9 december 2006 21:40
Varför inte bara mata lite mindre? Snäckorna gör ju uppenbarligen nytta i ditt akvarium, de skulle aldrig kunna bli så många om du inte matade för mycket!! De kanske redan har räddat livet på dina fiskar...

/Matsvin.

Annons