Snäckor finns vars?

#1 - 2 mars 2006 12:24
Hej! ska starta ett tanganyika-kar och ska då ha snäcklekare,
och då jag tycker att snäckskal från akvariebutiken är typ, jättedyra så undrar jag vart man kan fixa lite billigare?;)
Har hör att man kan köpa på mataffärer?
vad heter dom skalen/snäckorna man kan köpa isf?
MVH Linus!
#2 - 2 mars 2006 15:48
Hej, har hittat lite snäckor här hemma! Men vet inte om dom är så bra/funktionella.. så någon som vet kan väl tipsa om vilka som funkar?:)

Här finns bilder på dom olika:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=470676&gid=713704
#3 - 2 mars 2006 15:55
[quote=Bulaan]Hej! ska starta ett tanganyika-kar och ska då ha snäcklekare,
och då jag tycker att snäckskal från akvariebutiken är typ, jättedyra så undrar jag vart man kan fixa lite billigare?;)
Har hör att man kan köpa på mataffärer?
vad heter dom skalen/snäckorna man kan köpa isf?
MVH Linus![/quote]

Det är väl såna snäckor/sniglar man köper för att äta, du får köpa dem och pilla ur sniglarna ur skalen. :)
#4 - 2 mars 2006 15:57
Tack:) Finns det olika sorter eller är det bara en som gäller i affärerna?
isf, någon som lämpar sig bättre än någon annan? MVH Linus
#5 - 2 mars 2006 17:26
Större ICA affärer brukar ha snigelskal, iblan är dom fyllda med nått grönt smet :p
Annars kan inrednings affärer ha snäckor, själv hittade jag snäckskal i en affär här hemma som heter Nordiska Kompaniet, typ som en Rusta butik, så kolla på sånna ställen också
#6 - 2 mars 2006 20:44
jag har snäckor från typ öland men jag har hört att vinärssnäckor är bra. det är ju sånna som man hittar utomhus och då är det ju helt gratis :D
brukar hitta dom i typ endel diken o så...

mvh christoffer
#7 - 2 mars 2006 21:38
En blomsteraffär här i GBG har snäckor.. Även om det är lite långt för dig att handla här så kanske din blomsteraffär också har det... :)
#8 - 2 mars 2006 22:50
haha jo det är ju en bit, typ 150 mil:) men ska kolla runt lite och se om jag hittar några!

Annars, nån som vet om några av dom snäckorna/skalen jag länkade till funkar? för dom har jag ju hemma..:)
#9 - 3 mars 2006 00:43
[QUOTE=Bulaan]... Annars, nån som vet om några av dom snäckorna/skalen jag länkade till funkar? för dom har jag ju hemma..:)[/QUOTE] Några de funkar säkert. Bara de likna mer ett hus än ett öppet skal typ mussla. Snäcklekaren själv bryr sig nog inte mycket. Men det blir snyggare och mer biotopenligt om du väljer bara en sort och ta massor av de istället.

Hejhopp och Lycka till. Ralf

p.s.: Bifogar bildar från mitt gamalt kar.
#10 - 3 mars 2006 06:10
Hur stora ska snäckorna vara i diameter ungefär?
Dom som du, Ralp, hade i ditt kar ser ju mkt större ut än sånna som jag tänker på som man kan hitta utomhus.
Dom är kanske 1,5cm i diameter, eller nåt, räcker det verkligen för snäckalekare?
#11 - 3 mars 2006 08:22
Jag plockade först vinbergssnäckor ute i naturen men deras fina teckningar hade försvunnit om man jamför med vinbergssnäckor som finns i mataffären. Därför köpte jag två pack med 12 stycken och bjöd min sambo på en fin vitlök-snigel-middag. :D

Skillnaden i storleken mellan "natur" och "mat" sniglar är inte så stor. De på bilderna verkar bara vara så stor eftersom fiskarna är små Multisar (och ett yngel i andra bilden). Om jag minns rätt så är snäckskalen som finns i deras biotop mindre än "våra" vinbergssnäckor.

Hejhopp. Ralp
#12 - 3 mars 2006 09:37
Grymt snyggt måste jag ju få säga!:) Verkligen fint..
Jahapp då blir det ICA nästa!:D
#13 - 5 mars 2006 17:12
Nu har jag hittat mina sniglar, på ICA maxi..
And then what? peta ut innehållet och sen koka dom?[:o]
ska man vara försiktig så man inte petar sönder skalen eller tål dom lite?:confused:

MVH Linus!
#14 - 6 mars 2006 19:12
Tillaga de. Bjuda någon. Äta de. Koka av de. Koka av de. Skölja av de. Borsta av de. Kasta de i karet :)

De tål ganska mycket men luktar också jättemycket vitlök.

Hejhopp. Ralp
#15 - 6 mars 2006 22:32
Tack så mkt för hjälpen!:)
ehm, är nog inte så mkt för sniglar faktiskt..[:o] haha.

MVH Linus.
#16 - 6 mars 2006 22:40
När får vi se kort på det nya akvariet?
#17 - 8 mars 2006 08:13
Jadu, om en vecka blir det nog.
Startade igång karet igårkväll så det ska få stå nu ett tag utan fiskar.
så någon gång nästa vecka kommer det upp bilder:) /Linus
#18 - 8 mars 2006 08:22
Tänk på att all luft måste ur snäckskalet annars kan fisken fastna i snäckan! Du får ur luften genom att snurra snäckan under vattnet.

Lycka till!

Mvh Erik
#19 - 8 mars 2006 09:25
oj, Jag tänkte inte på att dom kunde fastna!
Men iofs, skalen flyter ju om det är luft kvar i dem.
men jag ska försöka så gott jag kan. Tack:)
#20 - 9 mars 2006 18:10
Nu har jag fixat lite inredning och bilder..
dock rätt så grumligt av kalkstenarna än..
Och skalen har jag inte hunnit ta itu med, ska nog göra det ikväll:)
#21 - 9 mars 2006 18:43
Okej, nu har jag t.o.m fixat snäckskalen! wow vad jag har vart duktig idag:p

Jag hoppade över att tillaga dom i ugnen så jag körde direkt på kokningen,
kokade dom tills det gröna(vitlöken m.m) och smöret hade åkt ut och fortsatte koka till skalen sjönk.
Sköljde av skalen och tog en tesked och petade ut sniglarna
med baksidan av skeden.
kokade dom igen och sköljde dom, och sen en gång till..
Var inte svårt alls och tog inte så länge.

Edit: glömde skriva att jag skrubbade skalen också eftersom dom blir rätt flottiga av smöret osv..
#22 - 11 mars 2006 15:23
Vad är snäcklekare för något djur?

Annons