Snäckor för att luckra upp sand

#1 - 26 augusti 2005 23:17
Jag har blästersand i mina kar och för att undvika syrefria fickor är jag på jakt efter snäckor som gärna gräver ned sig i sanden och på så sätt luckrar upp den. Jag har hört om folk som har det, men kommer inte ihåg vilken sort. Tips någon?

edit: de ska helst vara från SA också :) Finns det inte några därifrån är jag dock öppen för förslag.
#2 - 27 augusti 2005 09:03
ingen annig om sånna snäckor vet om att musslor gräver och diverse ålar :P inte mkt hjälp men endå
#3 - 27 augusti 2005 12:06
Det är Malaysisk sandsnäcka, Melanoides Tuberculata, du är ute efter. Jag använder dom i mitt tanganyikakar på 80L med biltemas finaste blästersand. Funkar superbra. Jag ser dom nästan aldrig för de är mest uppe på nätterna. Resten av tiden rockar de omkring i sanbotten och äter skit och syresätter...superbra! Jag frågade efter dom på fyra tassar i linköping och fick då ett gäng gratis!

http://www.aquahobby.com/gallery/e_Melanoides_tuberculata.php
#4 - 20 november 2006 20:41
Har också "tiggt" till mig några malaysiska sandsnäckor. Ville ha dem som lite renhållare i ett litet kar jag har utan pump. Har bara räkor, och posthorns-snäckor i karet, men ville ha någon som höll ordning "under jord" också. Men tycker att det verkar som om de nya snäckorna har svårt att komma ner... Jag har vad jag tror heter engelsk sjösten, inte den stora varianten, utan stenarna är mindre en 5 mm, en del mycket mindre också... Är det ändå för grov sand för att de ska gräva ner sig? Eller har de bara inte aklimatiserat sig än?? Har hfat dem nästan en vecka nu..

/Robert

Annons