snäckor i ytterfilter

#1 - 30 mars 2008 21:12
[COLOR=black]Ja, jag var tvungen att byta vatten i ytterfiltern.[/COLOR]

[COLOR=black]Efter vattenbyte kom det många stora äckliga bitar av nåt från röret. :confused:[/COLOR]
[COLOR=black]Jag fattade inget men sen kom jag på att det måste var den brysselkål som jag har inte hittat för ett par veckor sedan. Jag har matat mina fiskar med den och hälften har jag inte hittat, trodde att fiskarna har ätit upp allt.[/COLOR]

[COLOR=black]Men jag öppnade filter och upptäckte mängder av små snäckor. De var i olika storlekar, de flesta var väl de som kallas kanelbullar men där fanns även några med lång skruvformad hus.[/COLOR]
[COLOR=black]Att inte nämna rester av brysselkålen. [:o][/COLOR]

[COLOR=black]Min fråga är om det är farligt att ha snäckorna inne i filter. Dör de inte där? Blir det skadligt för fiskarna? Har lite panik, då efter första missöden med sjukdomar, går allt fint med mitt akvarium.[/COLOR]

Anna
#2 - 30 mars 2008 21:19
miljön i filtret är tydligen bra för de har tydligen förökat sig men vill du bli av med dem är det bara att skölja bort dem! de funkar ju som en städpatrull i filtret så jag skulle låta dem vara! jag har sniglar i ett av mina innerfilter och de verkar trivas ypperligt där:p
#3 - 30 mars 2008 21:27
Okej, låter bra. Jag var bara oroligt att det är mörk där inne och de kanske behöver ljus? :confused: :D

Men om de vill och kan lever där så är det väl inga problem.
Jag har inte upptäckt några i akvariet än så de kanske håller sig till filter ;)
#4 - 31 mars 2008 02:26
knappast att dom håller sig bara till filtret du ;) haha...

men iaf. det é snarare brysselkålen som kan ta kål på dina fiskar, då den förrutnar och tar MKT syre i processen...
#5 - 31 mars 2008 12:37
Alltså bra med extra städpatrull :p

Brysselkål kan ta kål...:D
ja, det är därför filtret gjordes rent från den och allt (mycket i alla fall) som fanns i slangen.
Maken fick stå med tillbringaren vid utblåsten och fånga äckliga saker. Det tog tid men sedan kom det bar rent vatten :)

Snäckorna får väl komma ut om de vill. Blir de för många, får jag tänka på botiorna då.;)

Annons