Snäckor & salamandrar

#1 - 13 juni 2010 14:53
Var på djuraffären idag och kikade lite. Såg då att dom hade snäckor tillsammans med salamandrar. Dock vet jag inte vad det var för snäckor för jag har noll koll på de latinska namnen vilket det stog på skylten. Men tyckte dom påminde om randiga äppelsnäckor.

När jag fick skräpsnäckor i mitt salamanderkar en gång så krossade jag dom med fingrarna och salamandern glufsade glatt i sig geggan som blev. Så jag trodde inte att det gick ha snäckor tillsammans med dom.

Men nu när jag såg det här ser jag chansen att kanske kunna ha fler äppelsnäckor om jag kan ha några tillsammans med mina två salamandrar i deras kar.

Vad säger ni? Funkar det med äppelsnäckor tro?

Redigering: Salamandrarna har ca 20 cm till vattenytan, och sen en luftspalt på 15cm.
#2 - 13 juni 2010 14:57
Jag tycker att det borde fungera om snäckorna är tillräckligt stora så att salamandrarna inte ger sig på dem. Har haft mina i ett kallvattenskar utan att de blev mindre aktiva trots allt. Fick mina första äggkokonger där. *ler*
Men visst är amfibier rätt känsliga för vattenkvalitet? Var i så fall/därför extra försiktig med sjuka eller döda snäckor.

Annons