Snäckor - små och parningsglada

#1 - 12 februari 2009 17:03
Jag ska fixa ett akvarium med dvärgkulfiskar och tänkte ha lite snäckor där i. Helst små snäckor, för när de blir stora (över 1 cm) så blir de bara fula :(

Dom får också gärna vara parningsglada, så att man får nya hela tiden :)
Könsmogna vid låg ålder, och lägga mycket ägg ^^

Kan man odla dom i samma akvarium, eller ska man odla separat? Fiskarna kanske hinner käka upp alla annars?
#2 - 12 februari 2009 17:22
äppelsnäckor är fina fast de blir stora men man får massor av dom å jag tycker dom är vackra när de kommer "ut" ur skalet,nästan som en blomma som vecklar ut sig,lite av en orchideè nästan,har blåa,gula,rosa å randiga, tycker inte alls stora snäckor är fula,men smaken är ju baken-delad
#3 - 12 februari 2009 17:25
Eftersom de blir stora - måste man låta de växa länge innan de börjar föröka sig?

Posthornssnäckor är väl ganska små?
Hur är det med deras parning?
#4 - 12 februari 2009 17:33
nja,nåra månader om de köps små men man kan ju köpa stora åxo, har posthorn åxo men dom tycker inte jag är nåt vackra att titta på precis men så stora blir de ju inte, de lägger sina ägg i vattnet till skillnad från äppelsnäckan som lägger ovan vattenytan,mycket häftigt om man råkar se hur äggen kommer ut ett å ett å läggs till en korv,man kan följa ägget genom snäckans kropp där det går i nåt "rör/ledare"
#5 - 12 februari 2009 17:53
Vilka är snabbast i förökningen då? :p

Behöver inte vara snabbast utav posthorn och äppel. Snabbast av alla! ^^
#6 - 12 februari 2009 18:06
ingen aning
#7 - 12 februari 2009 18:21
Vanliga physasnäckor brukar ju vara riktiga baddare på att föröka sig. Likaså malaysiska sandsnäckor, har läst att de inte ens behöver para sig med en annan för att kunna lägga ägg... (kloning?) Vet inte om just det stämmer, men de blir många snabbt i alla fall.
#8 - 12 februari 2009 18:51
Men malaysiska sandsnäckor är inte bra för kulfiskar har jag för mig?
För vassa, eller nått sånt..

Vilken physa menar du?
Fontinalis, Acuta, marmorata..? Eller är alla i stort sett lika bra på att föröka sig?
#9 - 12 februari 2009 19:26
iknor skrev:
Men malaysiska sandsnäckor är inte bra för kulfiskar har jag för mig?

För vassa, eller nått sånt..

Vilken physa menar du?

Fontinalis, Acuta, marmorata..? Eller är alla i stort sett lika bra på att föröka sig?

Vuxna sandsnäckor verkar ju ha mycket tjockare kraftigare skal än andra småsnäckor, kanske det som inte är bra? I så fall kanske bebisarna funkar? Inte vet jag, men jag vet att de är jäkliga på att skaffa barn i alla fall!

Har sett bilder på physor som sett likadana ut som mina som kallats både acuta och marmorata. Vet inte vad det är för skillnad på de olika physorna, och inte heller vilka det är jag har här hemma. Men de är de vanliga skräpsnäckorna du vet, sådana man får med växter och inte vill ha men rätt som det är har man många flera![:o] Eftersom man ser så många trådar av folk som undrar hur de ska bli av med alla snäckor verkar det ju inte bara vara mina som är bra på förökningen...:p

Dessutom är ju physor gratis, så det är ju bara att skaffa några, mata ordentligt och testa!
#10 - 13 februari 2009 19:26
Började fundera lite på vad snäckorna (physa) kräver :P

Botten: Har köpt Julas blästersand (0,2-0,7 mm) som jag ska ha till mina dvärgkulfiskar. Men jag köpte en 25-kilossäck, så det kommer bli en hel del sand över. Tänkte då att man kanske kunde ha samma sand i snäckakvariumet. Fungerar den sanden för snäckorna, eller måste de ha något större att ta fäste på när de slemmar sig fram? :P
Salthalt: Jag tänkte ha bräckt vatten till kulisarna, och då skulle det ju vara bäst med bräckt vatten till snäckorna också, annars får de väl krupp när man slänger över dem till kul-akvariumet. Orkar ju inte hålla på och koppa in maten hela tiden. Så, klarar snäckorna bräckt vatten, eller ska jag överväga att ha sötvatten hos kulorna (för dvärgkulorna klarar det va)?

EDIT
Det är Carinotetraodon Travancoricus jag ska ha :)

Annons