Hej.. här kommer en klassiker..
Jag har bytt upp mig till ett 80 liters och köpte då massa växter... trevligt..fint...
Problem med snäckor brukar då alltid dyka upp, och jag brukar vara lite snål på maten i början..
Men nu har jag slutat att räkna vid 400 snäckor i mitt akvarium, de är mellan 0,5 mm till 3 mm i storlek, och verkar stortrivas, garanterat på grund av att jag har gett malarna för mycket mat på kvällen i form av fodertabletter, flingorna brukar ja ha bättre kolla på och når nästan aldrig botten..
Jag har 50 neontetror och en pansarmal, sen har mitt andra mal par fått ungar, och jag har nu "hannen" och 5 av hans ungar kvar, kommer ej i håg rasen, den som fäller ut många "taggar" runt huvudet när det känner sig hotad..
Hur gör jag nu?
Vill inte ha in en praktbotia, de måste få det större än mitt 80 liters plus att det ska vara lite fler, jag gör gärna mig av med pansar malen men det blir för litet ändå.. är redan nu lite "över" gränsen i antal fisk..
Ska jag vänta tills de blir större sniglarna alltså så jag kan plocka de för hand? nu är det fan omöjligt, eftersom jag inte fixar att ta de med händerna.. jag är en mes.. ja vet..men de är så jävla äckliga LOL..
Ska jag sluta att mata all min fisk? under hur lång tid då?.. jag kan tyvärr inte mata min fisk mer än två gånger om dagen på grund av mitt arbete, så det kan bli svårt att mata typ små portioner 10 gånger om dagen...
Jag har växter för 700 kronor i akvariet, och de lär ju knappast överleva om jag låter 400+ snäckor får vara kvar i akvariet?
Gift är ju inte så kul det heller, men det är kanske den enda lösningen nu när det ser ut som det gör?
Finns det någon annan fisk jag kan lägga in? kanske en kulfisk? eller ska jag tömma hela skiten, börja om från början och låta växterna ligga i "gift" ett tag innan jag åter sätter in de?
hmmm.....
som sagt ett klassiskt problem.... men här står nybörjaren å fattar ingenting...
förövrigt så kan jag bara säga följande... satan va snyggt det är med 50 tetror mot svart botten och en massa gröna växter ;-)
Later DuDes..