Snäckor/Sniglar

#1 - 19 januari 2008 18:53
Hej.. här kommer en klassiker..

Jag har bytt upp mig till ett 80 liters och köpte då massa växter... trevligt..fint...

Problem med snäckor brukar då alltid dyka upp, och jag brukar vara lite snål på maten i början..

Men nu har jag slutat att räkna vid 400 snäckor i mitt akvarium, de är mellan 0,5 mm till 3 mm i storlek, och verkar stortrivas, garanterat på grund av att jag har gett malarna för mycket mat på kvällen i form av fodertabletter, flingorna brukar ja ha bättre kolla på och når nästan aldrig botten..

Jag har 50 neontetror och en pansarmal, sen har mitt andra mal par fått ungar, och jag har nu "hannen" och 5 av hans ungar kvar, kommer ej i håg rasen, den som fäller ut många "taggar" runt huvudet när det känner sig hotad..

Hur gör jag nu?

Vill inte ha in en praktbotia, de måste få det större än mitt 80 liters plus att det ska vara lite fler, jag gör gärna mig av med pansar malen men det blir för litet ändå.. är redan nu lite "över" gränsen i antal fisk..

Ska jag vänta tills de blir större sniglarna alltså så jag kan plocka de för hand? nu är det fan omöjligt, eftersom jag inte fixar att ta de med händerna.. jag är en mes.. ja vet..men de är så jävla äckliga LOL..

Ska jag sluta att mata all min fisk? under hur lång tid då?.. jag kan tyvärr inte mata min fisk mer än två gånger om dagen på grund av mitt arbete, så det kan bli svårt att mata typ små portioner 10 gånger om dagen...

Jag har växter för 700 kronor i akvariet, och de lär ju knappast överleva om jag låter 400+ snäckor får vara kvar i akvariet?

Gift är ju inte så kul det heller, men det är kanske den enda lösningen nu när det ser ut som det gör?

Finns det någon annan fisk jag kan lägga in? kanske en kulfisk? eller ska jag tömma hela skiten, börja om från början och låta växterna ligga i "gift" ett tag innan jag åter sätter in de?

hmmm.....

som sagt ett klassiskt problem.... men här står nybörjaren å fattar ingenting...

förövrigt så kan jag bara säga följande... satan va snyggt det är med 50 tetror mot svart botten och en massa gröna växter ;-)

Later DuDes..
#2 - 19 januari 2008 19:12
inte bara praktbotior äter sniglar. men många föredrar dom för dom kan äta större sniglar. om du skaffar nån annan botia t.ex pakistan eller tigerbotia så äter dom upp sniglarna.

hoppas de fixar sig:)

MVH daniel
#3 - 19 januari 2008 19:26
Det blir en tur till affären i morgon

inte bara praktbotior äter sniglar. men många föredrar dom för dom kan äta större sniglar. om du skaffar nån annan botia t.ex pakistan eller tigerbotia så äter dom upp sniglarna.

hoppas de fixar sig:)

MVH daniel

Jag ska kolla om jag inte kan få tag i 5 dvärg botia i morgon, om det är någon som vill ha dem efter fisken har ätit upp allt så får ni väl höra av er...

Gillar naturlig bekämpning, men vill inte ha fisken kvar sen... finns inte plats..

Tack för snabbt svar
#4 - 19 januari 2008 19:28
var bor du?:)
#5 - 19 januari 2008 19:36
Mitt hem kära hem..

var bor du?:)

Jag bor i Karlstad, Wåxnäs
#6 - 19 januari 2008 19:39
synd. bori göteborg så de lite långt:(
#7 - 19 januari 2008 20:54
badboy10 skrev:
Hej.. här kommer en klassiker..

Jag har bytt upp mig till ett 80 liters och köpte då massa växter... trevligt..fint...

Problem med snäckor brukar då alltid dyka upp, och jag brukar vara lite snål på maten i början..

Men nu har jag slutat att räkna vid 400 snäckor i mitt akvarium, de är mellan 0,5 mm till 3 mm i storlek, och verkar stortrivas, garanterat på grund av att jag har gett malarna för mycket mat på kvällen i form av fodertabletter, flingorna brukar ja ha bättre kolla på och når nästan aldrig botten..

Jag har 50 neontetror och en pansarmal, sen har mitt andra mal par fått ungar, och jag har nu "hannen" och 5 av hans ungar kvar, kommer ej i håg rasen, den som fäller ut många "taggar" runt huvudet när det känner sig hotad..

Hur gör jag nu?

Vill inte ha in en praktbotia, de måste få det större än mitt 80 liters plus att det ska vara lite fler, jag gör gärna mig av med pansar malen men det blir för litet ändå.. är redan nu lite "över" gränsen i antal fisk..

Ska jag vänta tills de blir större sniglarna alltså så jag kan plocka de för hand? nu är det fan omöjligt, eftersom jag inte fixar att ta de med händerna.. jag är en mes.. ja vet..men de är så jävla äckliga LOL..

Ska jag sluta att mata all min fisk? under hur lång tid då?.. jag kan tyvärr inte mata min fisk mer än två gånger om dagen på grund av mitt arbete, så det kan bli svårt att mata typ små portioner 10 gånger om dagen...

Jag har växter för 700 kronor i akvariet, och de lär ju knappast överleva om jag låter 400+ snäckor får vara kvar i akvariet?

Gift är ju inte så kul det heller, men det är kanske den enda lösningen nu när det ser ut som det gör?

Finns det någon annan fisk jag kan lägga in? kanske en kulfisk? eller ska jag tömma hela skiten, börja om från början och låta växterna ligga i "gift" ett tag innan jag åter sätter in de?

hmmm.....

som sagt ett klassiskt problem.... men här står nybörjaren å fattar ingenting...

förövrigt så kan jag bara säga följande... satan va snyggt det är med 50 tetror mot svart botten och en massa gröna växter ;-)

Later DuDes..

Haha ge dina sniglar och snäckor till mig :D min kulfisk vill äta dom ^^
#8 - 19 januari 2008 21:00
Börja mata endast var tredje dag, fiskarna klarar det finfint...

Sniglarna lever ju av matrester, alger och ruttnande växtdelar, så något av detta måste du ha mycket av i akvariet. Att se till att inga matrester finns är lätt... Men hur är det med algerna? Trivs dina växter mycket bra så ska det knappt finnas några alger och då minskar sniglarna snabbt i antal.
#9 - 19 januari 2008 21:03
Psst, kolla även in denna snigelplockare som någon har konstruerat!
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=84376

Annars: Försök för allt i världen komma över din rädsla för att plocka sniglarna för hand, det är ju bara skalet man håller i mellan fingertopparna!

Jag brukar släppa ner dem i ett glas med vatten, plocka massor, sedan häller jag ut vattnet, då sitter sniglarna kvar i glaset och jag tar bort dem med hushållspapper och lägger det i soppåsen.

Sniglarna bör inte spolas ner i toaletten då de kan överleva länge i avloppssystemen och påverka bakteriefloran där.
#10 - 19 januari 2008 21:43
vi får se vad vi benar ut här då....

toccata skrev:
Börja mata endast var tredje dag, fiskarna klarar det finfint...

Sniglarna lever ju av matrester, alger och ruttnande växtdelar, så något av detta måste du ha mycket av i akvariet. Att se till att inga matrester finns är lätt... Men hur är det med algerna? Trivs dina växter mycket bra så ska det knappt finnas några alger och då minskar sniglarna snabbt i antal.

alger... nej, ytterst lite.. har ett bra nitrat filter

ruttnande växtdelar... nej... tanken har varit i gång i 4-5 veckor så det har inte hunnit ruttna nått (inget synligt i alla fall)

Matrester... ja.. troligtvis efter "mal-maten"....

Växterna trivs kanon, fått i gång de väldigt mycket.. men jag använde iofs rotnäring för vattenväxter, la i 6 "kulor" ett litet "overkill" men eftersom jag inte sparade nått av botten vid byta av tank, la in nytt grus, så fick det en överdos av näring för urlakat bottensubstrat (inte det bästa vid nytt, men sånt händer).. kan ju vara det som sakta men säkert ger ett överflöd av gott gott för sniglarna?

jag la in en mossa, där STOR trivs de, ligger säkert en 200 sniglar i och runt den, fastnar en del "skit" i mossan.. kanske ska slänga ur den?

tack för bra svar, och all hjälp..
#11 - 19 januari 2008 21:48
toccata skrev:
Psst, kolla även in denna snigelplockare som någon har konstruerat!

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=84376

Annars: Försök för allt i världen komma över din rädsla för att plocka sniglarna för hand, det är ju bara skalet man håller i mellan fingertopparna!

Jag brukar släppa ner dem i ett glas med vatten, plocka massor, sedan häller jag ut vattnet, då sitter sniglarna kvar i glaset och jag tar bort dem med hushållspapper och lägger det i soppåsen.

Sniglarna bör inte spolas ner i toaletten då de kan överleva länge i avloppssystemen och påverka bakteriefloran där.

Ja, jag ska försöka komma över min rädsla, men vissa saker går bara inte, du kanske inte gillar höjder, andra gillar inte upphetsade pitbulls, medans andra inte kan vara i samma rum som en geting, mitt problem är att jag inte kan ta sniglar med fingrarna..vi är så olika vi människor :-)

men jag ska ge det ett försök, men först får 5 dvärgbotia som jag köper i morgon göra ett försök...''

Peter
#12 - 19 januari 2008 21:50
Haha ge dina sniglar och snäckor till mig :D min kulfisk vill äta dom ^^

kan jag inte få låna din kulfisk ett tag?

men den kommer väl att smyga sig på mina 50 tetror på natten, den lömska fan hahaha..
#13 - 19 januari 2008 21:56
Föresten

En fråga.. jag har ju ett för litet akvarium för ett gäng med praktbotia eller pakistanier..och de ska absolut inte vara ensamma... men om jag köper en praktbotia i morgon, låter den köra på ett tag, sen ger bort den när den är klar.. kommer den behöva en remiss till psyk om jag låter den va ensam i en vecka för att äta sniglar å sen ger den tillbaka till affären eller en polare?

Jag har ett 56 liters i källaren, kan jag starta upp det för att ENBART ha ett stim botia i, hehehe som ett litet regement i fall det dyker upp fler sniglar.. som en snabb insats styrka i FN tjänst.. LOL

bara en tanke klockan elva en lördag...
#14 - 19 januari 2008 23:32
Övermatning brukar vad jag vet, göra snäckor väldigt glada, de hade nog inte varit alls lika många om du matat mindre, så börja dra ner på matningen så borde de nog inte föröka sig riktigt lika snabbt i alla fall.

Det finns fällor att köpa för att bli av med de, själv skulle jag dock föredra att gå den naturliga vägen via fisk istället. (Fast de flesta snäckor gör ju betydligt mer nytta än skada).

Du skulle kunna gå till zooaffären och se om du inte kan låna/hyra 2-3 små botior någon vecka och sedan lämna tillbaka den. Annars så finns det annat än botior som äter snäckor, bl.a flera av de vanligare cikliderna. Thomascikliden är en av dom, den blir 8 cm, min kompis hade massor med snäckor, efter att hon köpt ett par Thomasciklider så hittade hon i stort sett bara tomma skal :p De vill dock helst ha 100 L om jag minns rätt, men jag vet inte hur noga det är med storleken för dom.
Palettciklider äter också en del snäckor, likaså Nyckelhålsciklider, men de är enligt min mening för stora för ditt kar.
#15 - 20 januari 2008 08:05
Många som har problem med snäckor.
En sak är säker att de troligtvis kommit med fisk du flyttat eller att det suttis snigel/snäck ägg på något blad.
Växter från djuraffärer brukar tyvärr ha en del snäckägg...
Köp några snygga flaggciklider eller nyckhåls ciklider..finns ju dvärgciklider i handeln som äter snäckor...
Fördelen med dessa ciklidarter är att du dels hamnar i ciklid träsket:D
samt att de gör rent hus gällande snäckor samt att de låter dina tetror vara...
#16 - 20 januari 2008 08:51
Hmm, jag skulle nog ha slängt ut mossan, jepp.

Men när jag sade mata mindre så menade jag ju att du skulle mata alla fiskar mindre, inte bara malarna... var tredje dag i några veckor (och endast små bitar av maltablett till malarna), det borde verkligen ge mindre mat till sniglarna också.
#17 - 20 januari 2008 17:06
Rapport från snigel träsket

toccata skrev:
Hmm, jag skulle nog ha slängt ut mossan, jepp.

Men när jag sade mata mindre så menade jag ju att du skulle mata alla fiskar mindre, inte bara malarna... var tredje dag i några veckor (och endast små bitar av maltablett till malarna), det borde verkligen ge mindre mat till sniglarna också.

Har nu varit på ett fantastiskt ställe i Karlstad, PETS "djuren i centrum" där fanns det löjligt kunnig personal.. så om ni är här inne och läser så TACK!!

Nu har jag fått tre hungriga pakistanier som ska få gå loss på posthornssnäckorna ett tag, jag blev uppmanad att inte ge upp, utan låta de få jobba lite i 2 veckor..

Jag köpte även en ny snäck fälla, den är tydligen ganska ny på marknaden (1år) och jag blev förfrågad om jag kunde återkomma med rapport till affären, de hade tydligen sålt ett gäng och ville se hur den fungerade, ska tydligen vara väldigt effektiv (JBL LimCollect) den ska jag lägga i på natten om ett par veckor om det inte har hjälpt med pakistanierna

Köpte även lite järn tillskott (Ferro-aktiv) för att se om jag kan få igång växterna lite mer, har väldigt mycket snabbväxande växter så det kanske behövs lite näring trots allt

Och till sist.. multisticka för att kolla vattnet

pH på 7,2
allt ok på Nitrit fronten,
lite högt på Nitrat fronten 50mg-/liter
sen ett GH på 7+ (Vet inte om det är bra eller dåligt)
och ett KH på 6+ (Vet inte om det är bra eller dåligt)

jag ska ta till vara på tipsen i från dig, ska inte mata någon fisk nu på 3 dagar, sen ska jag vara VÄLDIGT sparsam på mat, kanske till och med köpa in en automat..

sen en annan sak jag har märkt av, detta är helt beroende framkallande, har nu spanat in ett 240 liters juwel.. och jag som bara har 33 kvadrat meter att bo på. hehehehe..

Tack för alla tips och uppmuntrande ord!!!

Peter
#18 - 20 januari 2008 17:36
Med tanke på att det redan är det mest överfolkade kar jag har hört talas om (50 neontetror i ett 80l) är nog inte mer fisk något bra alternativ oavsett hur mycke du vill bli av med snäckorna. Prova att lämna ett upponervänt tefat med lite sallad eller en algtablett i mitten under en natt. Brukar samla till sig många av snäckorna.
#19 - 20 januari 2008 17:46
badboy10 skrev:

Köpte även lite järn tillskott (Ferro-aktiv) för att se om jag kan få igång växterna lite mer, har väldigt mycket snabbväxande växter så det kanske behövs lite näring trots allt

Peter

Det kan mycket väl behövas näring men det är otroligt att det är järn som behövs för det behöver växterna mycket lite av. Mitt tips är att du skaffar pmdd som växtgödning istället.
#20 - 20 januari 2008 17:49
Shagrat skrev:
Med tanke på att det redan är det mest överfolkade kar jag har hört talas om (50 neontetror i ett 80l) är nog inte mer fisk något bra alternativ oavsett hur mycke du vill bli av med snäckorna. Prova att lämna ett upponervänt tefat med lite sallad eller en algtablett i mitten under en natt. Brukar samla till sig många av snäckorna.

nää..jag vet... mer fisk är inte optimalt, så de ska bara få käka lite sniglar sen kan du få dem om du vill, har som sagt köpt (uppochnervänt tefat) en ny snäckfälla som liknar ett upp och nervänt tefat men först ska pakistanierna få försöka ett tag till...

tjohoo...pakistanierna käkar på så det ryker... riktigt kul att titta på...

Later DuDe...
#21 - 20 januari 2008 17:51
_Lena_ skrev:
Det kan mycket väl behövas näring men det är otroligt att det är järn som behövs för det behöver växterna mycket lite av. Mitt tips är att du skaffar pmdd som växtgödning istället.

pmdd? damn...tjejen. va är det?

Peter
#22 - 20 januari 2008 18:08
oinbjudna gäster

Har ett problem. Sedan jag köpt nya växter har sniglarna bara blivit fler och fler och det gillar jag inte det ärnte direkt så fina att titta på :p Hur som helst undrar jag om det är sant att guldbarber äter sniglar. Sniglarna i mitt akvarium är från 3-5 mm om det är till någon hjälp. :p

Hoppas det går bra att fråga det här i detta forum.Vet inte hur man startar ett nytt tyvärr.:)
#23 - 20 januari 2008 18:22
Någon som vet hur man startar ett nytt forum förressten? :D
#24 - 20 januari 2008 18:34
badboy10 skrev:
pmdd? damn...tjejen. va är det?

PMDD är den bästa växtnäringen, enkel att använda, MEN finns inte i vanliga handeln.

Jag citerar mitt svar i en annan tråd:

PMDD beställs endast på nätet, till exempel på denna sida. Det är dock den bästa näringen, för den näring du kan köpa i djuraffär innehåller inte alla ämnen som växterna behöver. Sök på PMDD i forumet här så hittar du massor av det.

PMDD är ju enkelt, man köper portionsförpackningar av tre olika pulver på den sidan. Varje påse blandar man med vatten (enligt instruktioner på sidan) i varsin vanlig plastflaska (50 cl).

Sen tillsätter man lite av varje blandning, från varje flaska, antingen i samband med ett delvattenbyte på 30-50% varje vecka ELLER när man tränat upp sitt öga och kan se exakt när växterna börjar behöva mer näring. Om man lär sig detta så behöver man inte byta vatten varje vecka.

Men risken är då att man kanske göder lite för mycket och får en massa alger. Därför brukar man byta vatten för att göra sig av med ett överskott av näringsämnen som eventuellt finns kvar, och sen tillsätta "veckodosen" efter vattenbytet. För växterna är det dock bättre att endast få näring när de behöver det, för när man byter en massa vatten blir det obalans i näringsnivåerna och risken för algblomning är större.

10 ml från varje flaska för varje 100 liter akvarievatten, en gång i veckan, är grunddosen.
Och precis innan du häller i denna dos, så byter du 30% av vattnet i akvariet, en gång i veckan alltså.

jadu_ skrev:
Någon som vet hur man startar ett nytt forum förressten? :D

Du menar en ny forums-TRÅD, det vill säga en ny diskussion. Du går till startsidan på forumet, sen går du in i det forum där du vill posta din tråd. Ska passa med din fråga!

När du är inne i rätt forum, så finns det en knapp uppe till vänster ovanför själva forumet, där det står "Ny diskussion", bara att trycka på den.
#25 - 20 januari 2008 19:27
kan skaffa den nån botia fiskar så den äter upp den där snäck-snigel så klar..
#26 - 20 januari 2008 19:48
Okej! Tack för hjälpen. :D Är det ingen som vet om guldbarber äter sniglar?? Vore roligt att veta om de gör det eller inte :p
#27 - 20 januari 2008 20:40
jadu_ skrev:
Okej! Tack för hjälpen. :D Är det ingen som vet om guldbarber äter sniglar?? Vore roligt att veta om de gör det eller inte :p

Det har jag ingen aning om, men jag tittar för närvarande på ett par pakistaner, vet inte varför jag har så roligt varje gång jag skriver det, men det har jag, alltså pakistaner är då en fisk som gillar sniglar/snäckor.. och de äter förnärvarande med god aptit, och jag vet att antalet posthornsnäckor är mitt eget fel.. har matat för mycket, har lite för mycket fisk i mitt 80liters så jag får väl dåligt samvete och då får de mer mat, ja..en borde egentligen hänga mig :-) för då blir det bara värre för dessa små änglar till tetror.. men jag ska köpa mig ett 240 liters när löningen kommer, då kanske mitt stim får lite mer vatten att pissa och skita i ;-) varför jag har så många är för att jag verkligen vill ha i gång stimmade fiskar och nu stimmar de för fullt... är helt torsk på akvarium nu... får passa mig, har nämligen tittat på ett 720 liters.. hahahah min lägenhet är på 33 kvadrat... jösses..

jag var inne på hemsidan för PMDD, verkar vara förträffligt bra, så jag beställer med en gång..

Är det någon som vill ha en mycket fin metalpansar mal? hans polare dog för ett år sedan, han/hon är lite ensam så får ni höra av er..

Ny rapport kommer om posthornen..
#28 - 20 januari 2008 20:40
kan skaffa den nån botia fiskar så den äter upp den där snäck-snigel så klar..

du ser allt ut som en fisk själv min gode herre :-)
#29 - 20 januari 2008 21:33
Kul att du ska köpa större, för 50 neontetror är onekligen för mycket för ditt akvarium.

Och lycka till med PMDD! Börja med grunddosen, blir väl typ 8 ml per vecka till ditt akvarium, och öka sen doseringen när du märker att det behövs. OBS, det tar ibland en månad innan man märker skillnad på växterna! Och innan dess kan man få lite alger, men de försvinner sen när växterna börjar växa bra.
#30 - 21 januari 2008 00:17
Finns en medicin emot vitaprick sjukan som torde vara effektiv på sniglar då den iaf gick hårt åt de vanliga snäckskal som var placerade i min flickväns akvarium under en medicinering, kalket bryts sönder, kan vara värt att prova på minisnäckors tunna och svaga skal.
#31 - 21 januari 2008 09:18
Hej!
Du verkar ha fått igång en lösning på snäckproblemet. :)Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter. Jag har själv en dvärgbotia i mitt kar sedan drygt ett halvår (OBS alla fiskvänner den var ensam i affären och jag har ett antal gånger försökt få tag i kompisar till den men inte lyckats än!!!:(). Dvärgbotian äter äggen från snäckor och sniglar, och kanske de minsta snäckorna. [:D]
Med tanke på hur ditt akvarium blivit, blir du nog inte helt av med problemet på ett par veckor, hur hungriga pakistanierna än är. Jag rekommenderar dig att investera i dvärgbotia också, så du blir av med äggen. Var också extra noga med delvattenbytena, så balansen i akvariet blir så bra som möjligt.
Vad gäller att plocka snäckorna för hand, så brukar jag ta en bit hushållspapper och ta upp dem med hjälp av det. Annars kan det funka med sked också.
Det är väldigt svårt att få ett helt snäckfritt akvarium, och en eller par snäckor kan du låta vara kvar, få växa till sig och hålla snyggt i akvariet.

Sedan kan jag nog tycka att du borde minska ner ditt stim neontetror till hälften. Men det är min högst personliga åsikt, och har egentligen inte att göra med det du frågade om. Samtidigt är det lättare att få näringsmässig balans i ett akvarium som inte är alltför överbefolkat.

Lycka till med snäckbekämpningen!
#32 - 26 januari 2008 08:47
Lilibet skrev:
Hej!

Du verkar ha fått igång en lösning på snäckproblemet.

Ja, jag trodde det... men de "Inhyrda" pakistanierna verkar inte äta så mycket sniglar som jag trodde, de simmar mest omkring och petar på dem, nu efter en vecka.. jag matar ALLA fiskar var tredje dag nu, och de får mycket lite mat, så de borde vara hungriga, men det verkar inte hjälpa, jag plockar ca: 40 sniglar per dag, och det är bara de som för tillfället då finns på rutor eller högt upp på växter, men nu har nog antalet ökat till säkert 600 sniglar och då är det troligtvis en underdrift, ligger säkert en 10-20 sniglar per kvadrat centimeter

Lilibet skrev:

:)Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter. Jag har själv en dvärgbotia i mitt kar sedan drygt ett halvår (OBS alla fiskvänner den var ensam i affären och jag har ett antal gånger försökt få tag i kompisar till den men inte lyckats än!!!:(). Dvärgbotian äter äggen från snäckor och sniglar, och kanske de minsta snäckorna. [:D]

Med tanke på hur ditt akvarium blivit, blir du nog inte helt av med problemet på ett par veckor, hur hungriga pakistanierna än är. Jag rekommenderar dig att investera i dvärgbotia också, så du blir av med äggen.

Ja, jag hade hoppas på samma effekt med pakistanerna, men jag lovade killen i affären att ha lite tålamod, så det kanske blir bättre, men jag vill och kan egentligen inte har mer fisk i tanken nu, det är redan allt för många i den, men pakistanierna äter väl också äggen?

Lilibet skrev:

Var också extra noga med delvattenbytena, så balansen i akvariet blir så bra som möjligt.

Ja, jag är och har alltid varit noga med vattenbyte, men jag kanske ska byta två gånger i veckan nu? (Byter varje lördag nu, ca:20-35%)

Lilibet skrev:

Vad gäller att plocka snäckorna för hand, så brukar jag ta en bit hushållspapper och ta upp dem med hjälp av det. Annars kan det funka med sked också.

Tack för tipsen!!, har fått tips även på en "snigelplockare" längre upp i tråden, och jag har gjort nått liknande, så nu funkar det fint, och jag har även börjat ta en del men fingrarna :-) tänka sig...

Lilibet skrev:

Det är väldigt svårt att få ett helt snäckfritt akvarium, och en eller par snäckor kan du låta vara kvar, få växa till sig och hålla snyggt i akvariet.

Jajamän.. håller med fullständigt, det är bra med ett par fina goa sniglar, jag ska att spara 2-3 stycken som ska få växa till sig.

Lilibet skrev:

Sedan kan jag nog tycka att du borde minska ner ditt stim neontetror till hälften. Men det är min högst personliga åsikt, och har egentligen inte att göra med det du frågade om. Samtidigt är det lättare att få näringsmässig balans i ett akvarium som inte är alltför överbefolkat.

Ja, jag vet... skäms lite..... ska köpa ett större akvarium..

Lilibet skrev:

Lycka till med snäckbekämpningen!

TACK!! jag måste säga att jag är så glad att ni vill hjälpa mig, och att jag tycker ni är fantastiskt trevliga alla som har svarat, hoppas ni får en underbar helg...

Peter
#33 - 31 januari 2008 21:38
Hej, jag hade också lite problem med sniglar när jag tog över min brors akvarium.

Efter som skötseln va eftersatt så fanns det gott om sniglar och alger.

Efter att ha plockat så många jag kunde/orkade så gick jag ner till akvarieaffären för att köpa en "snigel ätare". Det slutade med att jag kom hem med två sniglar!

Jag köpte två japanska singlar. Ursäkta, vet ej det vetenskapliga namnet på dess. Dom skulle enligt affären äta både snigeläggen och alger.

Jag har inte haft några problem med sniglar i mitt 120 liters akvarium sedan dess, och man ser verkligen hur dom äter alger också, det bli nämligen spår efter deras tänder i algerna på glaset.

Dessa singlar jag har köpt är cirka 2-3 cm stora och gulbruna/svart färgade i spiral längs med skalet.

Tänkte att det kanske kunde vara värt att prova det om inget annat verkar fungera.

vänligen /CoH83
#34 - 31 januari 2008 23:07
jag bor i sthlm men har bott i karlstad så är där ibland om du vill kan du få min pakistanbotia som inte är så stor för en tjuga fast kan inte komma med den föräm om nån vecka.. han eller hon ? tar dina snäckor på en natt :D fin fisk tyvärr ensam i mitt kar och ja vill ha snäckor men med den firren i karet är de omöjligt :P
#35 - 31 januari 2008 23:38
äter botior på natten?
#36 - 1 februari 2008 00:16
menade att slänger du i en botia och väntar till nästa dag så är snäckorna borta .. har ingen anning om ifall dom äter på natten ..
#37 - 1 februari 2008 07:07
Anledningen till att jag frågar är att man kan mata räkor och snäckor på natten och då äter inte fisken upp deras mat :D
#38 - 2 februari 2008 16:47
Tack Johannes

johannes89 skrev:
jag bor i sthlm men har bott i karlstad så är där ibland om du vill kan du få min pakistanbotia som inte är så stor för en tjuga fast kan inte komma med den föräm om nån vecka.. han eller hon ? tar dina snäckor på en natt :D fin fisk tyvärr ensam i mitt kar och ja vill ha snäckor men med den firren i karet är de omöjligt :P

Tack.. men jag har redan tre pakistanbotia i tanken nu... men om du har vägarna förbi så kan du få en ensam pansarmal ;-)

Annons