Snäckor som samlats vid ytan?

HazelCR
#1 - 27 maj 2007 07:23
Ibland har jag fått som rubriken antyder, "Snäckor som samlats vid ytan?". Vad är det som gör att snäckorna drar sig till ytan?

Förmodligen en indikation på att något är fel men vad? Någon som vet?
#2 - 27 maj 2007 08:24
Hej.
Beroende på vilken sort du har så kan det oxå vara bebisdags :-) Det e ju kul i så fall. Behöver alltså inte va nåt fel.
Mvh Eva
#3 - 27 maj 2007 10:31
HazelCR skrev:
Ibland har jag fått som rubriken antyder, "Snäckor som samlats vid ytan?". Vad är det som gör att snäckorna drar sig till ytan?

Förmodligen en indikation på att något är fel men vad? Någon som vet?

oftast syrebrist i karet.
HazelCR
#4 - 27 maj 2007 11:25
Evapeva. Bebisdags är det nog inte. Jag pratar om massor av posthornssnäckor, sådana där små rackare.

MagicFingers. Jag skulle själv inte gissa på syrebrist. Ett vattenbyte gör att snäckorna ger sig iväg från högläget vid galsrutorna.
Men, du kan ju har rätt och isåfall reagerar snäckorna betydligt före mina firrar. Mina firrar visar inget tecken på otrivsel, vid dessa snäckvandringar.

Någon mer som har ideer?
#5 - 27 maj 2007 12:10
jag tror mest på magic finger
mvh janne
#6 - 27 maj 2007 12:12
Horder av snäckor som samlas vid ytan är klassiskt tecken på syrebrist. De är känsligare än fisken. Att de lämnar ytan efter vattenbyte tyder också på syrebrist (det kommer ju in syre med det nya vattnet).
HazelCR
#7 - 27 maj 2007 12:43
Azur skrev:
Horder av snäckor som samlas vid ytan är klassiskt tecken på syrebrist. De är känsligare än fisken. Att de lämnar ytan efter vattenbyte tyder också på syrebrist (det kommer ju in syre med det nya vattnet).

Okey, då har jag fått mitt svar, syrebrist från flera håll.
Tack så mycket.
#8 - 30 maj 2007 06:03
Lånar tråden lite...

Är det av samma anledning mina Zebrasniglar ibland kryper upp ovanför vattenytan? Inte speciellt ofta men ibland när jag inte ser dom så sitter dom några centimeter upp över ytan.

Annons