Snälla Hjälp !!!

#1 - 9 oktober 2005 13:41
Hej ! Vi behöver hjälp

Vi har på en drygt vecka haft flera dödsfall 2 guppyhannar och nu en ancistrusmal. Båda Guppyhannarna hade lite tilltufsade bakfenor och vi antog att dem bara var ömtåliga, vi har bara haft dem i karet ca. 2 veckor.

Däremot känns det som väldigt underligt med Ancistrusen, som verkat pigg och käkat som bara den. Vi har matat den med gröna ärtor samt vanlig fiskmat.

Den var väldigt liten ca. 3 cm....kan det vara att dem är ömtåliga när dem är så små ???? Kadavret var grått.

Känns jobbigt om den dött av för lite mat, men vi har ej sett några tecken.

Vi har kollat alla värden Nitrit, vatten och Ph och dem är ok. Vi har oxå varit noga med vattenbyte osv.

Snälla hjälp oss vad kan det vara ????

54 L
4 Kerritetra
8 Neontera
2 Guppyhonor
2 Praktbotier (4 och 6 cm stora)
#2 - 9 oktober 2005 14:22
Hur är det med nitriten då ?
#3 - 10 oktober 2005 10:56
Hjälp !

Nitritvärdet är lågt 0,025, borde väl var ok även om det inte är 0.

Vad kan det bero på ?
#4 - 10 oktober 2005 12:53
Har den svält ihjäl ?

Jag börjar mer och mer ana att den svält ihjäl...ju mer jag läser så verkar det som den inte fått tillräckligt med mat, men hur ska man kunna veta att den ätit ordentligt ?

Den älskade ärtorna vi gav den...Eftersom värdena är bra så kan jag inte tänka mig något..?
#5 - 10 oktober 2005 14:49
Jag har svårt att tro att ni svältföder fiskarna, det är väldigt svårt att göra det. Möjligen kan man drabbas av bristsjukdomar om man har otur eller matar för ensidigt, men det låter inte som det på beskrivningen här. Om ni har matat med en blandning av torrfoder och annat (t.ex. ärter) så kan det inte rimligtvis vara fel på maten, och även om ni bara har matat en gång om dagen i ganska små portioner så är det mer än tillräckligt för att fiskarna ska överleva.

Är alla fiskarna lika nya (två veckor)? Det kan ju vara så att de för med sig något från handlaren, och det kan dröja några veckor innan det faktiskt bryter ut. Alternativt så kan stressen från flytten försvaga dem och göra dem mottagliga, varvid något bryter ut som annars inte skulle ha skadat dem.

Om akvariet är det som står i signaturen så är det väldigt litet (54 liter). Det är lätt att något kommer ur balans då, men vad kan vara väldigt svårt att säga. Av det som skrivits att döma så sköter ni akvariet väl, så det kan mycket väl vara "vanlig otur", vilket faktiskt kan drabba den bäste.

Parentes: Om inte annat så får jag uttrycka min medkänsla! Jag förlorade själv en verkligt personlig oscar-ciklid så sent som i fredags, så jag vet hur det känns när en omtyckt fisk dör, särskilt om det är oväntat. Beklagar - hoppas ni kommer underfund med orsakerna!
#6 - 10 oktober 2005 14:56
Tack Oskar !

Tack Oskar !

Beklagar sorgen, det är märkligt att en liten fisk kan väcka känslor, men det gör det ju verkligen.

Låter skönt att du inte tror vi svält malen. Vi får hoppas att det inte händer nåt mer. Ska åka och införskaffa en ancistrus till eller nån annan lämplig algätande fisk. Har du några tips ?

Vi har tänkt skaffa ett större akvarium framåt vintern, men just nu får det räcka med detta lilla.

Jag läste oxå att knappt en procent dör av för lite mat, så det känns ju ruttet om man skulle bidragit till att öka den siffran.
#7 - 10 oktober 2005 15:21
Om fiskar dör innom någon vecka och nitrit värdet är ok kan det vara ammonakförgiftning som är orsaken, det kan vara för få nitrosomasbakterier i filtret och då blir det ingen nitrit.
#8 - 10 oktober 2005 15:47
Jag tycker Ancistrus är väldigt bra som algätare, så prova gärna igen. Köp en som är lite större nästa gång, tre centimeter är kanske i minsta laget och alltså extra känslig.

Hur är det med filtreringen? Använder ni innerfilter eller ytterfilter? Har filtret varit igång länge? Ett par punkter: Gör rent filtret endast med svalt vatten, och inte för ofta. När det börjar sätta igen är det dags. Använd ett bra filtermaterial, t.ex. grov filtermatta med lite fin filtervadd sist. Det är bättre med lite för kraftig filtrering än för svag.

Annars är det svårt att säga något: en del beror t.ex. på vattenkvaliteten där ni bor. Ett bra allmänt tips är att tillsätta lite salt. Jag brukar sätta till 1,5 dl salt per 100 liter akvarievatten, det gillar de flesta fiskar (utom pansarmalar), och det gör att många parasiter/mikrober inte trivs i vattnet. Det duger utmärkt med något jodfritt salt från livsmedelsaffären. Kom ihåg att tillsätta salt vid varje vattenbyte - det försvinner ju med vattnet som tas bort.
#9 - 11 oktober 2005 09:59
Vad gör jag åt det då ? Tillsätter bakterier !
#10 - 11 oktober 2005 10:06
Filtret funkar bra...tror jag

Vi har ett Innerfilter, som bara varit igång ca. 2 månader, har rengjort det en gång på precis det sätt du beskriver.

Jag har tillsatt salt vid varje vattenbyte. Jag har dock en stor växt som blivit kass, och jag tror att det beror på saltet. Kan det vara så att denna växt ruttnar och därför skapar dåligt vatten av nåt slag..? Jag plockar nog bort växten och köper nån tåligare.

Jag litar helt på ditt omdöme, så jag letar efter en större ancistrus. Vad tror du om 5 cm, kan det vara en lagom minimistorlek ?

[QUOTE=Oscar:Markus]Jag tycker Ancistrus är väldigt bra som algätare, så prova gärna igen. Köp en som är lite större nästa gång, tre centimeter är kanske i minsta laget och alltså extra känslig.

Hur är det med filtreringen? Använder ni innerfilter eller ytterfilter? Har filtret varit igång länge? Ett par punkter: Gör rent filtret endast med svalt vatten, och inte för ofta. När det börjar sätta igen är det dags. Använd ett bra filtermaterial, t.ex. grov filtermatta med lite fin filtervadd sist. Det är bättre med lite för kraftig filtrering än för svag.

Annars är det svårt att säga något: en del beror t.ex. på vattenkvaliteten där ni bor. Ett bra allmänt tips är att tillsätta lite salt. Jag brukar sätta till 1,5 dl salt per 100 liter akvarievatten, det gillar de flesta fiskar (utom pansarmalar), och det gör att många parasiter/mikrober inte trivs i vattnet. Det duger utmärkt med något jodfritt salt från livsmedelsaffären. Kom ihåg att tillsätta salt vid varje vattenbyte - det försvinner ju med vattnet som tas bort.[/QUOTE]
#11 - 12 oktober 2005 00:53
Innerfilter kan behöva rengöras oftare, eftersom de har liten filtervolym. Kolla hur mycket det sätter igen, det skulle mycket väl kunna behöva göras rent varannan vecka eller så.

Vad gäller salt så låter det bra att ni har använt det, var bara uppmärksam på att proportionerna stämmer - i ett litet akvarium blir det lätt för mycket.

En vissnande växt borde inte förstöra vattnet så totalt, men visst är det olämpligt att låta den stå om den har börjat ruttna. Det låter rätt mycket som en undernärd svärdsplanta, kan det vara det? De är faktiskt rätt svåra att få att trivas bra - jag skulle vilja tipsa om någon härdig växt som Anubias B. Barteri, eller någon Vallisneria-variant. Det är lättskötta växter som klarar det mesta. Även klassiska "ogräs" som vattenpest kan vara något om man känner sig osäker. (Växter kan man med fördel beställa från PWSS, det har jag gjort med bra resultat och till mycket lägre priser än i handeln.)

5-cm-Ancistrus låter som en god idé!
#12 - 12 oktober 2005 07:01
[QUOTE=Jochen73]Vad gör jag åt det då ? Tillsätter bakterier ![/QUOTE]

Ja, t.ex i formen av Nitrivec.

Finns också Toxivec som akuta engångslösningen.
#13 - 12 oktober 2005 07:16
Har precis bytt växt !

Jag har precis köpt en Svärdsplanta (skratt), så jag får hoppas den funkar bättre. Men tack för tipsen jag ska kolla på de växterna du föreslog och kolla in PWSS.

Jag vet inte vad den hette som vi hade tidigare, den såg nästan ut som en en jättestor dillbuske....Grymt fin, men tyvärr gillade Botierna att käka på den så stora bitar trillade av...

[QUOTE=Oscar:Markus]Innerfilter kan behöva rengöras oftare, eftersom de har liten filtervolym. Kolla hur mycket det sätter igen, det skulle mycket väl kunna behöva göras rent varannan vecka eller så.

Vad gäller salt så låter det bra att ni har använt det, var bara uppmärksam på att proportionerna stämmer - i ett litet akvarium blir det lätt för mycket.

En vissnande växt borde inte förstöra vattnet så totalt, men visst är det olämpligt att låta den stå om den har börjat ruttna. Det låter rätt mycket som en undernärd svärdsplanta, kan det vara det? De är faktiskt rätt svåra att få att trivas bra - jag skulle vilja tipsa om någon härdig växt som Anubias B. Barteri, eller någon Vallisneria-variant. Det är lättskötta växter som klarar det mesta. Även klassiska "ogräs" som vattenpest kan vara något om man känner sig osäker. (Växter kan man med fördel beställa från PWSS, det har jag gjort med bra resultat och till mycket lägre priser än i handeln.)

5-cm-Ancistrus låter som en god idé![/QUOTE]
#14 - 12 oktober 2005 07:18
Tack för tipset !

Tack för tipset, men nu kollade jag alla värden och det verkade stå bra till i akvariet.

[QUOTE=PeterFag][QUOTE=Jochen73]Vad gör jag åt det då ? Tillsätter bakterier ![/QUOTE]

Ja, t.ex i formen av Nitrivec.

Finns också Toxivec som akuta engångslösningen.[/QUOTE]

Annons