Snälla hjälp mig!!!!!!

#1 - 2 oktober 2010 19:46
Jag köpte en ny växt i slutet av augusti, och gissa vad.. En massa jäkla snäckor/sniglar! Gud, jag rengjorde HELA akvariet, sanden, slängde växten. Och efter två veckor kommer de igen! Numera hittar jag hela 10-15 per dag, jag orkar verkligen inte mera! Jag ska resa bort nu och min mamma får ta han om karet, tror knappast att hon orkar kolla in i akvariet och leta samt plocka upp de hela tiden!

Vad kan man göra? Nej jag köper ingen fisk pga. mitt lilla akvarium
Finns det inga droppar/pulver eller något mot de? Vad ska jag annars göra, slänga all sand och köpa ny, köpa nya plastväxter och liksom 'start from the beginning'?

HJÄLP, annars dör jag bland tusentalssnäckor
/ yellowfish
#2 - 2 oktober 2010 19:56
Prova googla lite först innan du slänger upp den tråd ang ett problem ;)

Medel är inte att rekommendera enligt folk här iaf, vet dock inte varför. Matar du mindre så minskar antalet sniglar. Likaså om du lägger i ett salladsblad ett tag, sen tar upp det så är det nog en del sniglar på det. Själv krossar jag de som sitter på rutan dagligen, vilket i sig blir mat för räkorna. Annars finns det inte så mycket negativa saker med snäckor tycker jag, enbart att det är fult. Det ska vara bra för akvariet att ha sniglar också...
#3 - 2 oktober 2010 19:58
Det finns ju Anentome helena snäckor som äter snäckor.;)
#4 - 2 oktober 2010 20:02
anentome helena är värdelösa..
Hur länge ska du åka iväg? Säg till din mamma att INTE matta fiskarna ALLS under tiden så kommer snäckorna inte föröka sig.. Och om du ska va borta länge så säg till henne att mata yterst lite var 3e dag ungefär...
Skräppsnäckor. "physor" som det heter.. Dom förökar sig ENDAST via mattillgångar.. så har dom inte något att äta så förökar dom sig inte heller..
#5 - 2 oktober 2010 20:04
2 veckor ska jag va borta...
gäller det mal-flingor också?
#6 - 2 oktober 2010 20:17
det är all mat. snål mata så mycket det bara går.. självklart så att fiskarna inte dör . men lite lite varannan eller var3e dag så kommer skräpsnäckorna inte bli för många innan du är hemma igen och kan krossa:)
#7 - 2 oktober 2010 20:26
Misströstade också när jag köpte hem en växt som var full av snäckägg. Blev varnad i djuraffären, de sa att jag skulle skölja växterna jag köpte där noga, men trots det satt äggen tydligen kvar. Det blev en snäckexplosion utan dess like i vårt lilla kar. Har alltid gurka, Broccoli, ärtor eller sallad där, till räkor och ottosar, så visst hade de ovälkomna invånarna gott om mat. Det gäller att ha tålamod, de försvinner inte på en dag, men om du inte övermatar försvinner de så småningom av sig självt. Det gjorde de hos oss. Har numera enbart "skräpsnäckor" vi tiggt oss till i djuraffären i våra kar, Malajsiska Sandsnäckor, och även snäckätande Helenor. Efter detta har vi aldrig haft problem med "kanelbullesnäckor" vid växtköp, de som eventuellt följer med försvinner med en gång. Tycker du ska satsa på 2-3 Helenor, de är kanonbra, kanske även Malajer, de är nyttiga skräpsnäckor som rör om i bottensubstratet i ditt kar. De konkurerar även ut "kanelbullesnäckorna" då de tar de matrester som ev. blir över.
Bilagor:
#8 - 2 oktober 2010 21:04
Antingen gör du som de andra säger, skit i matningen så kommer du kunna ha bättre kontroll över dem.
Annars kan du skölja gruset och allt med så varmt vatten du bara får ut ur kranen. Samt göra så med allt du kan skölja. växterna lär väl inte klara det varma vattnet men allt annat sköljer du ur, då lär eventuella ägg oxå dö.

Häll sedan i lika varmt vatten i karet, inte full men lite som du gnor in på rutorna och skrapar redigt.
Vet inte om du ska kunna använda T-röd at rengöra rutorna med. Men det vågar jag inte lova att du kan.

Allt detta måste du givetvis inte göra. men gör du det så tror jag at du lär vara kvitt ägg och snäckor.

Någon annan har säkert bättre lösning så du slipper köra omstart. men detta var det bästa jag kunde komma på då jag är lite trött i huvudet:p
#9 - 2 oktober 2010 21:59
det hjälper inte att rensa så som du beskriver robfraize...
Äggen kommer att finnas kvar i grus,sand, växter, rotspringor, filter osv osv...

Jag fick ett par vattenhyacinter som blivit badade i klorin (jo det är sant!) och dom hade ändå snäckor och små vattenloppor med sej.
Vill man bli av med snäckor så ska man mata mindre!
Det är det som är nyckeln!

Hur länge ska du vara borta?? 10 dagar klarar sej det flesta fiskar helt utan mat...
Men snäckorna kommer nog tacka av eller endast hålla sej till alger.
Efter att du kommit hem så ska du mata varannan till var tredje dag.
#10 - 2 oktober 2010 23:38
Hmm ja som sagt jag var inte säker där..
Men snäckorna ska inte klara av att hettas av vatten. när jag fick grus som det var en massa snäckor i så skollade jag bara gruset i duschen och då med redigt varmt vatten. har inte en snäcka kvar. lr ja skal men inga levande.

Dock hade gruset flyttats från ett kar samma dag men karet jag hällde i det i hade stått tort ett tag.
Men jag hade sånna dära heter dem dammsnäckor? ja typ små fula as, det hjälpte att mata lite så blev det mindre ägg och man höll bugt på det.
#11 - 3 oktober 2010 00:20
Fattar inte varför ni inte vill ha snäckor. Dom äter ju skräp, och ser till att det är balans i karet...
#12 - 3 oktober 2010 00:52
inte så kul att ha invasion i karet heller, ser inte så snyggt ut. isf är ju äppelsnäckor eller annan sådan typ av snäcka bättre!
#13 - 3 oktober 2010 01:36
Herregud... Köp torv i din närmsta trädgårdsfirma som du trycker ner några deciliter i en damstrumpa och hänga i akvariet. När ditt PH sänks så kommer skalet inte att kunna byggas upp på sniglarna och dom kommer dö inom några dagar.

Annars funkar ett matstopp på 2 veckor.
#14 - 20 oktober 2010 19:39
Jag har haft samma problem!
fick när jag köpte mossa... Men inga sånna kanelbullesnäckor, har haft dem när jag var yngre i mitt akvarium då.
Utan nå andra. Och eftersom jag hade äppelsnäckor och gillar dem, så blev jag glad när jag såg en annan snäcka och tänkte "oh vad roligt!"
Som på 2 veckor blev huuuuuur många som helst. Och det var inte alls roligt.... :(

Men har plockat ut alla mina äppelsnäckor idag och köpt två Anentome helena och stoppat i.
Har plockat skit-snäckor till dööödens nu när jag varit hemma och varit sjuk 3 dagar. Så hoppas på att dessa snäckor tar kål på dem.
Jag kan höra av mig om det fungerar så kan jag skicka ner dessa till dig då jag inte kommer vilja ha kvar dem sen.. Måste hitta nytt hem åt dem.
Fast det lär väl vara för kallt nu att posta snäckor antar jag...

Annons