snälla hjälp någon NU

#1 - 21 september 2007 18:14
Hej! Råkade komma åt insuget på min pump, en utombordare (av märke eiheim eller nåt, ursäkta stavningen) Nu går pumpen men det kommer inte ut något vatten i utsprutet eller insuget.Har provat blåst / sugit både här och där. Tror det är luft någonstans. Klarar sig fiskarna till min kille kommer hem vid 23. Karet är på 250l. Ska jag röra i vattnet så länge? Snälla hjälp, vet ingenting om detta. Karet är precis nystartat och vårt första. Kommer malawisarna att klara sig? Tack på förhand. Jennifer
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 september 2007 18:17
Dom klarar sig säkert några timmar utan pump
#3 - 21 september 2007 18:19
okej. tack vi får hoppas på det. Vet du annars vad jag kan göra för att få igång den?
#4 - 21 september 2007 18:24
Som av ett under gick den igång ha ha ha Undrar om jag ska skvallra för pojkvännen att jag druckit akvarievatten till middag... Kanske inte får någon kvällspuss då. OCh det vore ju synd ha ha ha Tack Kjell för du lugnade mina nerver. Föressten så har jag läst två av dina böcker och måste säga att jag tyckte dom var otroligt bra. Lätta att förstå och kanonskrivet för oss nybörjare. Ha en trevlig kväll! Tack Jennifer
#5 - 21 september 2007 20:16
Jag har en liten teori om vad som ev kan ha hänt. Är akvariet väldigt nystartat? Om det är det så brukar det finns luftbubblor inne i filtermatrialet i filtret. Råkar man peta till pumpen kan det hamna en större luftbubbla mot där impellern pumpar/suger vatten. Då slutar vattnet att flöda. Det brukar i sådana fall hjälpa att försiktigt skaka eller vicka lite på själva pumpen så att bubblan flyttar sig och blandat med vatten sprutas ut genom slangen ut i karet. Kolla att alla slangar verkligen sitter på bra så det inte händer något om du ska vicka på pumpen ;)

Annons