Snappar efter luft

#1 - 21 april 2008 13:33
Hej jag har 3st mindre scalarer och en halvt utvuxen tillsamans med sällskapsfisk och lite malar.
Dom 3 mindre Scalarerna står ibland vid ytan och snappar efter luft, kan det vara ett tecken på undergivenhet mot den större kaxigare Scalaren eller är detta betende normalt för Scalar?
Ingen av dom övriga fiskarna snappar efter luft, sköter vattenbyten och har växter i ett 260 L kar så jag tror inte det är syrebrist.
Någon som vet.
Mvh nallef
#2 - 21 april 2008 15:17
I bästa fall så äter de bara från ytan.. Blir ofta mycket där om man matar med proteinrik mat och om ytan är stillastående
#3 - 21 april 2008 15:57
sme_h skrev:
I bästa fall så äter de bara från ytan.. Blir ofta mycket där om man matar med proteinrik mat och om ytan är stillastående

Näe där ligger inga foderester och ytan rör sig har en 1000L pump i mitt Juwelakvarium utblåset riktat mot ytan.
:confused:
#4 - 21 april 2008 18:13
Har du ingen hinna alls utan glasklar yta? Ofta är ytan fet och ser lite oljig ut. Då brukar scalare bla kunna käka. Mina gör det rätt ofta också men de får ägg och ungar ändå. Dessutom säger du ju att inga andra fiskar verkar lida så det skulle vara om de hade fått nåt fel då....
Bilagor:
#5 - 21 april 2008 18:29
Har kollat noga på ytan visserligen rör den sig "krusningar & små vågor" men kan inte se någon oljig eller fet hinna, upplever ytan som klar.
Nu är det inte så att Scalarerna står och snappar hela tiden, men jag tycker att det kommer mer när den större Scalaren närmar sig därför tänkte jag att det kanske var ett deffensivt betende. men det är möjligt att jag tar fel. I övrigt är dom pigga och trevliga äter bra osv.
Mvh nallef

Annons