snappar luft

#1 - 15 mars 2007 21:48
hej
jag har precis dragit igång mitt första akvarium som är en skål.
det är på drygt 50 liter och har halogenbelysning samt ett innerfilter, rot och 4 växter i varierande storlek.
i går satte jag i tre st små slöjstjärtar som verkar pigga och livliga av sig men det är en sak jag funderar över. de är upp till ytan väldigt ofta för att snappa luft? jag har pumpen så placerad att det blåser ut strax under ytan som ligger i ständig rörelse och jag tycker växterna borde vara väl tilltagna till de små fiskarna. är det för syrefattigt vatten eller gör de bara så? :(
#2 - 15 mars 2007 23:51
Emman skrev:
hej

det är på drygt 50 liter och har halogenbelysning samt ett innerfilter, rot och 4 växter i varierande storlek.

i går satte jag i tre st små slöjstjärtar som verkar pigga och livliga av sig men det är en sak jag funderar över. de är upp till ytan väldigt ofta för att snappa luft? jag har pumpen så placerad att det blåser ut strax under ytan som ligger i ständig rörelse och jag tycker växterna borde vara väl tilltagna till de små fiskarna. är det för syrefattigt vatten eller gör de bara så? :(

Sådana fiskar har en tendes till att göra så! Men det kan vara fel på vattenkvalitén. Har du kollat nitrit-värdet? Lampan kan väl också vara för stark och vattnet därmed för varmt. Slöjstjärtar är kallvattensfiskar!

MVH Henrik Goth
#3 - 16 mars 2007 04:55
jag har inte kollat nitritvärdet. finns det nåt bra och enkelt test till detta man kan köpa? jag har inte haft i någon bakteriekultur heller utan enbart vattenberedningsmedel samt växtnäring. har förstått nu att en bra bakteriekultur är bra att tillsätta i ett helt nystartat akvarie.
jag skulle byta en slang till pumpen igår och kände då att denna var helt slämmig. inget synligt alls utan den var bara hal som attans. ska det vara så?
#4 - 16 mars 2007 06:30
Det finns dropptest, satsa på ett sådant. Stickorna är opålitliga. Köp även bakteriekultur. Hur ofta byter du vatten och hur mycket?

Ett tips inför framtiden:

Du vet väl att dina slöjstjärtar väldigt snabbt kommer växa ur akvariumet och att det är svårare att få en skål att fungera bra än ett vanligt akvarium.
#5 - 16 mars 2007 07:33
jag vet att dom kommer växa ur skålen och det tar jag då.
hur kommer det sig att det är svårare att sköta en skål på 50l än ett rektangulärt på 50l med samma utrustning i? hur kan formen påverka?
#6 - 16 mars 2007 07:33
jag startade akvariet för bara några dagar sedan och har hittils inte gjort något vattenbyte. kommer väll göra ett i veckan på 15-25% nånting. är det lagom?
#7 - 16 mars 2007 07:47
Jag skulle ha väntat lite med att köpa fiskarna och låtit "akvariumet" fått stå ca en vecka innan jag hade släppt i fisken. Det är svårare att få en bra balans i ett litet akvarium än ett större oavsett vilken form det är på det. Gör du ett vattenbyte på ca 50% och att slangen är slemmig är inget som är oroväckande utan det blir lätt så. Se till att du matar sparsamt nu i början så att det inte blir nitrit. Slöjstjärtarna är glupska och om det är som en liten rörelse av pumpen på ytan så är de oftare upp och snappar. Ett test kan du köpa på zoo affären för att se om du har nitrit men jag tror inte det. Vad har du för växter i med tanke på att du har slöjstjärtar är lite osäker men kan inte de förstöra växterna?
Önskar dig lycka till!
#8 - 16 mars 2007 07:49
En skål är också svårare att möblera än ett kar också, eftersom man kan liksom inte gömma slangar till t ex, en luftslang.
Men sedan är det också hur ofta dem går upp till ytan och tar luft.

Jag skulle föreslå att mata snålt i början då du har fiskarna i under den första veckan, och sedan ha ett 30% vattenbyte en gång i veckan.
Om du byter ut för mycket vatten direkt, nu då det är nystartat, så har akvariet ingen chans att återhämta sig, så om du är osäker, byt istället ut 2 st 10% byten med några timmars mellanrum istället för 1 stor gång.

Jag ska beskriva några situationer som är vanliga bland slöjstjärtar och guldfiskar. Välj den som passar bäst med dina fiskar.

Situation 1. Om dem, under vattnet, håller på och öppnar och stänger munnen väldigt ofta, liksom ser ut som om dem har svårt att andas, då är det för syrefattigt vatten. Då kommer dem ganska ofta up till ytan för att få tag i mer luft.

Situation 2. Om dem simmar runt som vanligt, men går upp till ytan någon gång ibland, det är normalt, eftersom det är dammfiskar som har en del utav sitt syreintag vid ytan, för att dem är i generna, dammfiskar, som är en fisk som klarar av att vara i syrefattigt vatten. Men alla fiskar mår givetvis bättre om deras miljö är syrerik.

Situation 3. Som situation 2, så går dem upp lite då och då, men dem letar mat, och tror att småbubblor vid ytan kan vara mat. Du kan ha i några finbladiga växter i karet som dem kan äta, så letar dem inte mat lika ofta vid ytan.

Situation 4. Dem simmar upp till ytan och snappar luft varje gång du går förbi eller tittar in i karet, dem tigger mat.
#9 - 16 mars 2007 08:48
jag tycker dom är pigga och simmar runt som bara den och beter sig lite som bebisar, de ska prova atrt äta på ALLT ink mina fingrar när jag är i och pillar med nåt.
jag har fyra olika växter. en pattenpest och sen vet jag inte vad de andra heter. en brov liten planta som påminner lite om grodblad som växer på en rot. sen en som ser ut som en bräsbuske med palmlika mörka hårda styva blad och sen en röd fladdrig sak med stora avlånga blad. de är på och provsmakar på vattenpesten har jag sett.
mat föresten. jag har på inrådan köpt pellets för guldfisk och provade att ge en igår men den är alldeles för stor för deras små munnar. pelletsen är i storlek med cyklopernas ögon! de försökte förgävels å till sist smula jag sönder den åt dem med då va det inte alls intressant längre. ska jag krossa dem innan jag matar eller köpa flindor istället?
#10 - 16 mars 2007 08:53
Jag köper pellets för slöjstjärtar. Eftersom det blir så geggigt med flingor.
Om du går till din akvarie handlare, så finns det nog en påse med pellets, påsen är rosa så den syns bra.
Jag kommer inte ihåg namnet på påsen direkt, men kan skriva in vad den heter när jag kommer hem :)
Men tills vidare, så kan du testa att skära upp lite ärtor och andra grönsaker och se ifall dem äter dem. Jag ska testa om mina slöjjisar käkar ärtor ikväll. Dem äter i alla fall banan :P
#11 - 16 mars 2007 10:14
jag har redan pellets...kommer dock inte heller ihåg namnet men det är en rund burk med skruvlock i röd oranga färger med tre olika varianter av guldfisk/slöjisar

ska gå till zoo idag och köpa bakteriekultur och hälla i
#12 - 16 mars 2007 10:16
Emman skrev:

hur kommer det sig att det är svårare att sköta en skål på 50l än ett rektangulärt på 50l med samma utrustning i? hur kan formen påverka?

Det är bla för att vattenytan på skålen är mycket mindre i förhållande till volymen.
#13 - 16 mars 2007 15:54
Skålar är väl olagliga att ha fisk i nuförtiden?
#14 - 17 mars 2007 21:20
Zwitta skrev:

japp såvida du inte uppfyller krav om volym filter inredning mm vilket jag gör.
så fort man säker skål slår alla bakut och tänker på en sån liten liten sak men det finns stoora skålar kompletta med filter doppvärmare och rubbet på barknaden oxå...inte billiga nånstanns men väldigt fina enligt mig
#15 - 17 mars 2007 21:27
Slöjstjärtar vill ha normal akvarietemp. Inte kallvattensfisk alltså
#16 - 17 mars 2007 21:33
eriahl skrev:

på den punkten säger många kallt vatten och lika många varmt vatten...svårt att veta vad som stämmer :(
jag har ingen värme i nu men en hallogenljusramp. vet faktiskt inte vilken temp vattnen håller. ska mäta det imorrn hade jag tänkt
#17 - 17 mars 2007 21:35
Vanliga guldfiskar som slöjstjärten odlats fram på kan räknas som kallvattensfisk. Men slöjstjärtarna är känsligare och mår bättre i vanlig temp
#18 - 17 mars 2007 21:37
eriahl skrev:

Kallvattenfisk behöver inte mindre värme.
Jag börjar undra om det inte är många som inte vet vad som menas med kallvattenfisk.
#19 - 17 mars 2007 21:39
Kramfors skrev:
Kallvattenfisk behöver inte mindre värme.

Jag börjar undra om det inte är många som inte vet vad som menas med kallvattenfisk.

isåfall har jag nog fått saken om bakfoten oxå...
du får gärna förklara skillnaderna
#20 - 17 mars 2007 21:41
Kramfors: Osäker på hur du menar. Men nog håller du väl ändå med om att slöjstjärtar är känsligare än guldfiskar?
Att så kallade "kallvattensfiskar" klara lägre temperaturer bättre stämmer inte det i dina ögon? Att dom dessutom klarar av värme bra, inte alla, är jag fullt medveten om
#21 - 18 mars 2007 07:09
Enkelt uttryckt så anpassar sig en kallvattenfisk till omgivande vatten.
Det sägs att Slöjstjärten vill ha 12 grader som lägst.
Orsaken är delvis att immunförsvaret blir sämre vid låg temp och många parasiter är aktiva vid låga temperaturer.
#22 - 18 mars 2007 07:13
Zwitta skrev:

nej. finns inga lagar för privatpersoner som reglerar det.
#23 - 18 mars 2007 09:48
du har troligen en sån skål som jag kaserade ganska nyligen.
så här är det:
när du sätter i ett innerfilter så rör utblåset upp en centrerad punkt i skålen, detta river trots att man stryper ner filtret i kapacetet upp botten och nitriten där i, vattnet får betydligt sämmre kvalitet fortare än i ett 54L kar som är rektangulärt.
(har alltså jämfört detta noga noga)
mina testpiloter är platy förvisso.

snabbt märktes att platyna vart stressade av att det var runt, vattnet fick efter 2 dagar en gulaktig färg och luktade urk trots ett bra innerfilter m.m..
platyna fick vita prick och trots att dom var 2 så var dom så stressade att dom tom bet fenorna av varandra.

nu har du 3 större firrar i den där skålen, det betyder att du troligen får göra 30% vattenbyte varje dag för att inte få nitrit spik.
medans ett vanligt 54L behöver vattenbyte 1 gång i veckan.

dessa skålar är jätte snygga och har helt suveräna lampor så som växtkar är dom toppen... tom mina amano räkor var förvirrade i skålen.
så investera du i ett rektangulärt kar och använd skålen till växter och ngn snäcka som håller lite rent på botten.
#24 - 18 mars 2007 11:31
sjöjstjärtar ska ha minst 250 l!!! du har alledes för liten skål! (man ska inte ha dom i skål jallefall) :( du borde skaffa ett störra till dom och ha mindre fiskar i det ellr nått sånt!
#25 - 18 mars 2007 13:28
Kramfors: jag uttryckte mig nog otydligt i mitt första inlägg
eriahl skrev:
Sen skrev jag att kallvattenfisk klarar värme i vattnet oxå. Men inte alla. Fisken i min avatar tex trivs inte i vanlig akvarietemperatur. Så alla "kallvattensfiskar" anpassar sig inte till tempen och mår bra. Enkelt uttryckt.
#26 - 18 mars 2007 14:59
Amanda321 skrev:
sjöjstjärtar ska ha minst 250 l!!! du har alledes för liten skål! (man ska inte ha dom i skål jallefall) :( du borde skaffa ett störra till dom och ha mindre fiskar i det ellr nått sånt!

menar du att en 2½ cm knubbig illasimmande liten sak måste ha 250 liter så kan du ha det isf.
#27 - 18 mars 2007 15:03
polysperma skrev:
du har troligen en sån skål som jag kaserade ganska nyligen.

så här är det:

när du sätter i ett innerfilter så rör utblåset upp en centrerad punkt i skålen, detta river trots att man stryper ner filtret i kapacetet upp botten och nitriten där i, vattnet får betydligt sämmre kvalitet fortare än i ett 54L kar som är rektangulärt.

(har alltså jämfört detta noga noga)

mina testpiloter är platy förvisso.

snabbt märktes att platyna vart stressade av att det var runt, vattnet fick efter 2 dagar en gulaktig färg och luktade urk trots ett bra innerfilter m.m..

platyna fick vita prick och trots att dom var 2 så var dom så stressade att dom tom bet fenorna av varandra.

nu har du 3 större firrar i den där skålen, det betyder att du troligen får göra 30% vattenbyte varje dag för att inte få nitrit spik.

medans ett vanligt 54L behöver vattenbyte 1 gång i veckan.

dessa skålar är jätte snygga och har helt suveräna lampor så som växtkar är dom toppen... tom mina amano räkor var förvirrade i skålen.

så investera du i ett rektangulärt kar och använd skålen till växter och ngn snäcka som håller lite rent på botten.

vad menas med nitrit spik?
#28 - 18 mars 2007 15:27
när du får syhöga nitrit värden ( i ett nystartat kar så omvandlas fiskarnas "utandning", kiss å bajs till nitrit i stora drag) nitrit är alltså inte bra och ska ligga på 0 när man testar.
nitrit är ngt man dessutom alltid råkar ut för i nystartade ar då det inte finns massa nyttobakterier i filter m.m men jag är fortfarande jätte amatör på nitrit men sök här på forumet så finns det massa info om nitrit m.m

sån skål du har va?: http://www.familjeliv.se/krypin/polysperma/gallery/phpt3b59m.jpg (min va på 60L men ser mindre ut pga vinkeln på bilden)
#29 - 18 mars 2007 15:31
Amanda321 skrev:

fullvuxna ja.......
#30 - 18 mars 2007 15:39
polysperma skrev:
när du får syhöga nitrit värden ( i ett nystartat kar så omvandlas fiskarnas "utandning", kiss å bajs till nitrit i stora drag) nitrit är alltså inte bra och ska ligga på 0 när man testar.

nitrit är ngt man dessutom alltid råkar ut för i nystartade ar då det inte finns massa nyttobakterier i filter m.m men jag är fortfarande jätte amatör på nitrit men sök här på forumet så finns det massa info om nitrit m.m

sån skål du har va?: http://www.familjeliv.se/krypin/polysperma/gallery/phpt3b59m.jpg (min va på 60L men ser mindre ut pga vinkeln på bilden)

det är precis ett sånt jag har...största storleken så då är det på 60 liter då.
jag har ett nitrittest och har lärt på mycket om det. mitt test har visat 0 varje gång så där är aööt lungt iaf. gjorde första vattenbytet idag (ca en vecka efter uppstart) och det vattnet var ganska gult. tror det beror på den stora roten jag har i som färgar vattnet en hel del och sen så var jag för slarvig när jag sköljde gruset så vattnet som var i var inte det finaste redan från start. nu efter bytet är det mycket renare och klarare.
föresten, varför är inte ditt fyllt mer? mitt är fyllt upp till en cm under kanten där locket hamnar när det ligger på
#31 - 18 mars 2007 15:47
Glöm inte att mata försiktigt i början bara. Nitriten brukar komma efter ett par veckor. Du behöver inte mata varje dag ens. Att en liten inte behöver 250L från början stämmer ju bra. Men var beredd på att skaffa större och sen sitter du där med akvariesjukan och vill ha ett till och varför inte ett till osv.
#32 - 18 mars 2007 16:14
för att få lite större yta.
men gav upp:)
mitt såldes som 60L och var det största. men har alltid fundrat om det verkligen var 60 eller 50.

eriahl: hahaha ja den där akvariesjukan känner jag igen.... ska baaaaaara ha ett till å kanske.... :-D
#33 - 18 mars 2007 21:57
eriahl skrev:

Definiera och förklara!
#34 - 19 mars 2007 00:15
Slöjstjärtar som är odlingsvariant på guldfisk är inte lika tåliga för kallare vatten som ursprungsformen. Undrar om någon låter slöjstjärtar gå kvar i utedammar över vintern tex. Guldfiskar kan man iofs göra så med även om säkrare att ta in dom. Sen beror det på var i landet man bor hur man gör oxå. Vet inte hur jag ska förklara på något bättre sätt. Dom är känsligare helt enkelt. Kan vara så i fler fall av framodlingsvarianter av andra arter att dom är känsligare oxå än ursprungformen.

Kramfors: Surfade runt lite på eran klubbsida. Där har ni/du själva skrivit: Slöjstjärten är känsligare än Guldfisken den tål inte lika mycket kyla, skadar lätt sina fenor och har lättare att drabbas av parasiter i sina fenor.
Så det är inte bara jag som tycker slöjstjärtar är känsligare än guldfisk tydligen.
#35 - 19 mars 2007 06:01
Visst är Slöjstjärten känsligare för kyla och även för mindre bra vattenkvalitet än andra Guldfiskvarianter.
#36 - 19 mars 2007 06:15
dom lär väll iaf inte behöva en doppvärmare då de står inne i rumstemperatur och har en stark energilampa tänd strax ovanför ytan i 10 timmar per dag. vattnet är inte kallt men inte heller tropiskt varmt
#37 - 19 mars 2007 06:51
Emman skrev:
hej

Skålen kommer tyvärr snart bli för liten...det är snudd på djurplågeri att hålla 3 slöjstjärtar i en skål, oavsett vad butiken säger...skaffa ett akvarium på åtminståne 100 liter till dem, skålen är annars lämplig till några guppys (helst bara hanar eftersom de snart blir för många annars) eller kanske en kampfisk. Olika räkor kan också fungera bra i en skål.... Annars tror jag att vattnet är för varmt/=syrefattigt, eller så KAN det helt enkelt vara så att de tigger mat...större matvrak än slöjstjärtar får man leta efter....:D
#38 - 19 mars 2007 06:56
bena skrev:
nej. finns inga lagar för privatpersoner som reglerar det.

Men skålarna är klart olämpliga ändå...:mad: :D
#39 - 19 mars 2007 06:59
Emman skrev:

Jag tror knappast att skålen är på 50 liter... de jag har sett i affärerna är på 12 eller 25 liter....större skålar blir lätt glaskross för när de blir större blir det lätt spänningar i glaset och så går den sönder, samma sak händer inte lika lätt med ett akvarium...:(

Det blir lättare att sköta bland annat för att det är större vattenyta=bättre syreutbyte till vattnet, sedan tycker jag personligen att det blir så sjuka effekter när man tittar in i en skål, snyggare att se fiskarna som de verkligen ser ut, inte "förvridna" av optiska effekter....;) :D
#40 - 19 mars 2007 10:12
Funkar säkert bra utan doppvärmare. Inte alltid det behövs till akvarium med andra fiskar i heller
#41 - 19 mars 2007 11:21
tummen skrev:
Jag tror knappast att skålen är på 50 liter... de jag har sett i affärerna är på 12 eller 25 liter....större skålar blir lätt glaskross för när de blir större blir det lätt spänningar i glaset och så går den sönder, samma sak händer inte lika lätt med ett akvarium...:(

Det blir lättare att sköta bland annat för att det är större vattenyta=bättre syreutbyte till vattnet, sedan tycker jag personligen att det blir så sjuka effekter när man tittar in i en skål, snyggare att se fiskarna som de verkligen ser ut, inte "förvridna" av optiska effekter....;) :D

du får tro vad du vill men skålen är 45 cm i diameter och minst lika hög...du kan stoppa i huvet i den å leka dykare om du vill...är ingen liten skål där inte

Annons