Nja, just de här begreppen är viktigt att hålla ordning på. Vadå med på alla sätt utom Euro?. Antingen är man med eller inte. Vi är i nuläget inte med och det betyder tekniskt att vi har möjlighet att påverka vår ekonomiska politik om vi skulle vilja. Den dagen valutan är knuten till EMU så är vi enligt mig bakbundna, jag skulle till exempel inte bekymra mig om att gå o rösta i morgon. Men vi har fortfarande möjlighet att bestämma fortfarande i detta land så jag går o röstar i morgon.
Mvh Jari
Sverige deltar som alla EU:s medlemsländer i EMU. Sverige har dock inte infört euron som valuta utan har beviljats undantag från valutaunionen.
"Den andra etappen inleddes 1 januari 1994. Från och med då skulle länderna sträva efter att stabilisera sina ekonomier i vissa hänseenden för att kvalificera sig för deltagande i valutaunionen. I den andra etappen inrättades Europeiska monetära institutet (EMI) som tillsammans med kommissionen skulle bedöma medlemsländernas framsteg i denna strävan efter så kallad varaktig ekonomisk konvergens.
I maj 1998 avgjorde ministerrådet vilka länder som skulle delta i valutaunionen då den upprättades i övergången till den tredje etappen 1999. Förutom att uppfylla de ekonomiska inträdeskraven skulle deltagarländerna även uppfylla ett lagmässigt krav. De skulle ha anpassat sina nationella lagar så att de stämde överens med fördragets regler om bland annat oberoende centralbanker.
I och med den andra etappen blev det också förbjudet för medlemsländerna att finansiera underskott i den offentliga sektorn via sina centralbanker. Medlemsländerna blev även skyldiga att sträva efter att undvika underskott i den offentliga sektorns finanser. Samtidigt började man tillämpa EG-fördragets regler om gemensam kontroll av underskott och skuldsättning i medlemsländernas offentliga finanser.
I slutet av den andra etappen, den 1 juni 1998, ersattes Europeiska monetära institutet (EMI) av den nyinrättade Europeiska centralbanken (ECB) och Europeiska centralbankssystemet (ECBS)."