Snårväxter?

#1 - 11 januari 2004 21:42
Vill skapa ett "snår" i det ena bakre hörnet.Har försökt med Cabomban men den bara gulnar underifrån och ser allmänt tråkig ut.Någon som kan tipsa om några andra växter för att skapa ett "snår"Har redan valisneria efter kortsidorna.
#2 - 11 januari 2004 22:24
Hej..
Jag har en växt som heter Limnophila aquatica: Jättegälört.
Det är en släkting till cabomba, och jag kan bara säga en sak..
Det är den bästa akvarieväxt som jag någonsin har haft, den är bättre än cabomba tycker jag. Jag har en hel skog av den i bakgrunden i mitt akvarium, å den bara växer å växer å växer..
http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=69
#3 - 12 januari 2004 07:52
Tack för ditt tips.Läste lite om växten och dess släktingar.Det står att man bör tillföra Co2 för att dom ska trivas,och det är ingenting jag har lust och hålla på med.
#4 - 12 januari 2004 07:56
Ett tätt snår utan co2 tillsats är nog en omöjlighet. Om du vill ha limnophilia så behövs det inte co2 för att den skall klara sig. Men den kommer inte att bilda ett tätt snår utan co2. Jag tror dock att detta är den växt som kommer att växa bäst av de tätare växtsorterna utan co2, värre ogräs får man leta efter.
MVH
Magnus
#5 - 12 januari 2004 08:59
Är nog mer inne på att köpa <b>fler plantor </b>av en sort typ Cabomba (nej inte igen,bara som ett exempel.)eller Vattenpest för att på så sätt <b></b>skapa ett snår.Skulle alltså vilja ha tips på växter som passar att plantera i grupp och som är 25-40 cm höga med låga ljuskrav.
#6 - 12 januari 2004 09:32
Javaormbunke och Cryptocoryne.
#7 - 12 januari 2004 12:03
#8 - 12 januari 2004 15:18
Ursprungligen skickat av small

Är nog mer inne på att köpa <b>fler plantor </b>av en sort typ Cabomba (nej inte igen,bara som ett exempel.)eller Vattenpest för att på så sätt <b></b>skapa ett snår.Skulle alltså vilja ha tips på växter som passar att plantera i grupp och som är 25-40 cm höga med låga ljuskrav.

Nja även om du köper och planterar tätt med limnophilia så kommer den (som alla andra växter) att anpassa sig till förutsättningarna i karet. Har du inte förutsättningarna för tät växtlighet så kommer det inta att vara tätt så länge. Här är nog just ljuset den begränsande faktorn. Vattenpest blir nog mitt bästa tips.
MVH
Magnus
#9 - 12 januari 2004 16:00
Du har inte testat Hygrophila polysperma? Jag har bara lite lerkulor i botten och frächa lysrör, ingen annan gödning, och den växer av bara sjutton. Om den trivs och man toppar med jämna mellanrum samt sätter ner topparna som är olika höga så blir det riktigt tätt och tjusigt (i mina akvarium i alla fall). Den är ju rätt billig så man kan ju testa i alla fall.
#10 - 12 januari 2004 16:03
Jag kan ju tilllägga att jag har Limnophila och dom är hur tätta och finna som hälst, har INGEN Co2 i akvariet, det ända är ett par lerkulor..
#11 - 12 januari 2004 16:12
Hygrophilla brukar få små knapphålstora hål i bladen om man inte tillför kalium. Om dina hygrophilla växer bra utan att få kalium brist så har du tillräckligt med kalium i ditt kranvatten, detta är extremt ovanligt i sverige. Men visst, om man bara tillsätter en fullvärdig gödning så brukar dom klara sig fint under dom flesta förutsättningar.
MVH
Magnus
#12 - 12 januari 2004 16:48
Nej jag får inga hål i bladen på Hygrophilan. Men ibland funderar jag på om det finns olika "kloner" av växterna som gör att något som ser ut att vara samma sort trivs olika bra? Jag pysslar inte speciellt med dom utan petar ner lite olika som jag testar. Det som trivs blir kvar och förökar sig. "Problembarnen" skaffar jag inte fler av, om jag inte får överblivna plantor av någon kompis. Dom som trivs skaffar jag mycket av. Jag kan ha bara 2 sorter i en burk, men dom växer som sjutton. Cryptocoryner trodde jag var svåra tills jag fick några som växer bra. Har skaffat lite olika nu och dom trivs bra också. I alla fall just nu ;-)
#13 - 12 januari 2004 18:36
Tropfrog. Jag tror det är lite annorlunda för oss som får varje stängsel av H. polysperma att växa flera cm per dygn. Då krävs det kraftigare doningar än lerkulor.

Jag menar det är skillnad på att få dom att överleva och "trivas" jämfört med vår spöklika tillväxt 8)
#14 - 12 januari 2004 18:39
Ahh, möjligt.
MVH
Magnus
#15 - 12 januari 2004 21:58
Tack alla för Ert engagemang!
Var och inhandlade "vattenpest" idag efter jobbet.Provar och ser hur det går.Polysperman har jag svårt att få sitta kvar i gruset fast det är ganska fint(1-3mm).
#16 - 12 januari 2004 22:41
Har sagt det tidigare och säger det igen, vill man ha en växt som ger vackra täta, långa, smala, vackra blad som man lätt kan tukta med sax eller låta växa vidare och agera "flytväxt" - plantera ett par tre crinumlökar. Plantera inte så djupt - lite drygt halv löken under gruset, peta dit en "gödselkula" av något slag och sedan är det bra. Det kommer upp långa, vackra fina blad som klarar de flesta omgivningar. Växer relativt fort och är i mina ögon väldigt tålig, plus att de klarar sig bra mot växtätande fiskar. Bladen kan bli 150 cm långa så visst sjutton "rör de på sig". Har prövat hornsärv och andra "ogräs" men min erfarenhet är att de tar över karet. Cabomba har jag även i mitt kar och de trivs gott och bildar långa stänglar som är lätt att knipsa av och plantera igen. De varken smutsar ner eller försvinner och då har jag inte extremt ljust i mitt kar eller extra gödning.

Lycka till.

David B.
#17 - 12 januari 2004 22:43
Hygrophilia Polysperma är ju bra om man vill ha ett SNÅR. Men i mitt tycke så växer den alldeles för snabbt. Så att man måste hålla på att tukta den var och varannan dag.

Annons