Oola,la:) Jag har också gått och tänkt att det vore schysst att ha ett långt lågt kar och där hade jag tänkt ha pansarmalar och inreda med en hel del sten och rötter och inte så mycket växter och köra led-lister! Filtret tänkte jag fixa genom att dela av ena gaveln! Nice om du förverkligar din idé, så kan jag lära av dina ev. misstag:Dhannesc skrev:kan inte hålla mig längre... jag har en ny ide på gång... :D inget är spikat än men om jag känner mig väl så kan jag inte hålla mig ifrån detta....
hannesc skrev:nej detta ska med stå i sovrummet så tysthet är av betydelse.
(antar att du tänker på ström palundariet i tråden bredvid ;) )
hannesc skrev:ny bild: så här är det tänkt med belysningen:
pereli skrev:Läckert [:-106] Det här blir trevligt att följa
gonzo44 skrev:snyggt hannes!! när ska vi ta oss tid att skära till botten till karet.. jag har fått hem massa vitmålade skivor som kanske kan vara intressanta till akvariemöbel:D
källebacken skrev:Oooh snyggt det kommer att bli...trodde det var nån form av tv-bänk först...:D haha...[:o]
hannesc skrev:mjo men du vet kensa att jag vill ha det dunkelt. max några anubias på ett par grenar. sen vill jag kunna dimma skiten med. o då kan jag inte ha LED.
antar att du menar scalarerna? ;) mjaa blir nog inte det ändå. inne på jordätare...har aldrig haft det!
hannesc skrev:mjo men du vet kensa att jag vill ha det dunkelt. max några anubias på ett par grenar. sen vill jag kunna dimma skiten med. o då kan jag inte ha LED.
antar att du menar scalarerna? ;) mjaa blir nog inte det ändå. inne på jordätare...har aldrig haft det!
hannesc skrev:oooo...hahaha mjaaaa kanske inte .. men ett gäng corrysar blire nog
Kensa skrev:tips....
tror det finns dimbara LE-lampor som ligger på ~6000K
dramatisk skillnad på spektrat jämfört med hallisar.
kan iofs förstå earteaters.....vackra som få.....
nåja, du håller dig till SA iaf, vilket ger nästan högsta betyg bara det.....
.
VisualDarkness skrev:Fat fish also need love? :(
Hur vill du ha fiskarna i karet? Livfulla, färgranna, beteende? Du kommer hitta på något riktigt spännande känner jag. :)
VisualDarkness skrev:Googla ffs! ;)
Första träffen är på rätt väg:
http://www.elbutik.se/product.html/dimbar-ledlampa-gu10-9w?category_id=1751
Kensa skrev:vet i katten om dom är dimbara, men jag köpte LE-lampor på www.lampgrossen.se
med 6000K, sketanöjd med spektrat i förhållande till en varmvit sak.
inte power glo,,,men ändå.
bara att maila och fråga dom, dom jag har är dom billigaste "star saving".
är ganska säker på att jag har sett dimbara LE med 6000K på Hornbach
.
hannesc skrev:jo jag förstår helt.
-billys panpizza i micron: 5 min
-kasta boll på barn:15 min
-gulla med fru: 3,5 h
Luddson skrev:Jag kan rekommendera att inte ha billys pizzan i micron mer än 2min, kommer inte smaka så gott.
Härligt med ett nytt projekt Hannes! Ska bli sjukt skoj att följa och lära sig något med:)
Kensa skrev:- ugnspannkaka (lagad ihop med barn): 1,5 h
- specialträna grabben: 1,5 h
- Gull med frugan = tjeeena, e du hemma, bra jag sticker och tränar, puss, hej då, glöm inte tväääättteeeen = 12 sek
,
hannesc skrev:
aha..vi spelar på det hållet
Kensa skrev:alltså, dom gör sig inte rättvisa med en urusel mobilkamera,
systemaren är badad i medelhavet, men det är en dramatisk skillnad.
med vanliga LE så är det pissgult i vattnet, mina endlers ser ut som om dom var sjuka,
med dom andra så är det nästan som med riktiga rör,
i rampen sitter det 3x12watt, cirka 55lumen / watt.
ser du på bilden vilken som är vilken ??
.
firejackan skrev:Hahaha, åh herregud. Priset till bästa off topic går lätt till er 2! Finns det någon kurs man kan ta? Era inlägg livar alltid upp trådarna ni skriver i ;)
Kensa skrev:
Så, mer on topic, let me guess,
1 hyfsad billig sand från jula på botten ??
2 lite malayer hoppas jag,
3 kan man fresta med en intressant flytväxt kanske ?
som ytterligare skulle förstärka dunkelheten
4 vi pratar corys så skulle jag tagit antingen venezuela black, eller pandan.
5 gällande jordätaren....vilken ??
6 jag skulle tagit någon av de mindre, roligare att ha 6 än 2.......
7 sedan skulle jag nog slängt in en, bara en jättevallis i hörnan, så att den vajjar snyggt på ytan
8 på tal om det,,,filterlösning ?
2 ytter eller ??
.
Mathias Nilsson skrev:hör av dig om du vill ha jättevallis, mina sprider sig som faen!
Mathias Nilsson skrev:cool!
Allt löst sig med kompensation och så? Jag har kusiner i Jönköping, kanske får boka in ett studiebesök snart? :)
Kensa skrev:liten fråga om måtten.
kan förstå om 255 på bredden och 40 på djupet är en sak som omgivningen har satt sitt spann på.
men höjden ?
varför bara 40 ?
estetiskt ?
.
hannesc skrev:
karet är ju befintligt redan. det finns ju redan. jag ska inte bygga helt nytt. jag hade gärna haft lite högre, men nu är karet bara 40 så
Mathias Nilsson skrev:Jag har kusiner i Jönköping, kanske får boka in ett studiebesök snart? :)
Kensa skrev:belysningstanke.......
varför lampor som hänger så ??
estetiskt ??
jag menar....du kan ju hänga typ 8x15W (~0,3W/liter) lysrör i en snygg ramp en bit ovanför....
dom kan man ju dimma...
samt att du kan med dimmern få hyfsad (nåja med reflektor) kräm ner i karet om du efter ett
par tre fyra månader vill Light Things Up och dratta ner lite mer luskrävande saker.
dvs du är inte låst till ett dunkelt kar enbart. .
Kensa skrev:bottentanke.
jordätare.....hmmmm...
har inte många av dom ganska mycket rött i tekningen ??
ett schysst sätt att få fram mer av dom, är ju att ha en ganska mörk eller rödaktig omgivning.
ger verkligen den tänkta sanden det ??
eller det är kanske så att du skall ha så mycket rötter att sanden inte blänker för mycket ??
annars kan man ju alltid dratta ner några grå/svarta stenar (jodå, sett filmen från amazonas där man
ser en hög med jordätare tuffa runt bland rötter och stenar).
.