Snett akvarium

#1 - 22 januari 2004 19:07
Jag har köpt ett 375 L akvarium. Kollade med vattenpass, men tydligen blev det inte vågrätt. Akvariet är 1,5 meter och det skiljer ca 1cm i vatten nivå från ena kanten till den andra.

Min fråga: Kan jag ha det snett så här eller finns risk för läckage, sprickor etc?

Har tänkt göra något åt det framöver, men har inte tiden/orken just nu, om det inte är absolut nödvändigt.

Nerifrån och upp: Har ställt upp det på 5 st rader med leca-block. På blocken har jag liggunderlag för att det skulle bli jämnare. På liggunderlaget ligger en ca 3cm tjock spånskiva och på spånskivan ligger en ca 1,5cm frigolitskiva, och på den står akvariet.
#2 - 22 januari 2004 19:12
Du bör rätta till det innan du fyller på med vatten. Snedbelastning på glas är inget man skojar bort. Kan sluta illa....
#3 - 22 januari 2004 19:13
Har inte så mycket erfarenhet om detta, men jag har ett 180 liters som lutar färre grader än ditt och det knakar i det i bland.
Tycker att du skall försöka med att fixa det direkt för det e juh inte så himla lätt att lyfta ett akvarium som förmodligen kommer att väga 400kg och då bör man lyfta under hela paketet för det håller förmodligen inte att lyta i ena kanten.
#4 - 22 januari 2004 19:14
Nej det är inget roligt. Mitt akvarium sluttar dock ungefär lika mycket och det har gått bra hittills.

Dock ångrar jag mig ibland, så jag rekommenderar dig att bygga upp lite under. Akvariet ska ju förmodligen stå där ett par år och då är det bra att känna sig säker.
#5 - 22 januari 2004 19:18
Vart har du mätt denna centimeter? Ibland så har jag sett att alu-listerna varit snett pålimmade och det får akvariumet att se snett ut.
#6 - 22 januari 2004 19:54
Är det någon som har nått tips på vad man ska lägga under lecablocken för att få det i plan? Att få upp det 1/2 - 1 cm på ena sidan?

metcrue: Det är inte listerna som är sneda, men det hade varit skönt om det vore så. :)

#7 - 23 januari 2004 13:55
Tror inte det är akvariet som är snätt, snarare golvet eller underlaget...
Prova gör ytan som det står på alldeles vågrät.
Själv har jag lite lutande golv där jag har akvariet men har lagt en planka i lämplig höjd under ena sidan för att göra bänken rak.
#8 - 23 januari 2004 14:05
Om inte akvariet skevar, utan det bara skiljer 1 cm "på långsidan", behöver du inte vara särskilt orolig. Skillnaden i vattentryck blir inte särskilt stor..
#9 - 23 januari 2004 14:48
lecablocksbänkar suger, man får alltiddet där problemet tycker jag. Levde med ungefär samma felmarginaler som du har på ett 540 aluramsakvarium i ett halvår, sen sålde ja skiten å byggde en egen trä-möbel-bänk till ett helglas.
#10 - 23 januari 2004 22:57
Håller med föregående skrivare. Men jag tycker att du borde kolla upp det där med listerna. Jag hade samma sak i mitt gamla 300, där mätte jag och det visade sig att listerna var lite snett pålimmade. Kolla upp detta först innan du gör dig annat besvär..

Annons