Snigelätare

#1 - 3 juni 2004 14:00
Mina kusiner har fått en hel drös sniglar i sitt akvarium som dom vill ha bort ( har något åt 100L hållet eller lite mer )

tänkte att lättast vore ju att ha en fisk som käka upp sniglarna, tips på fisk som käkar sniglar i 100l ?
#2 - 3 juni 2004 14:21
Alla botiorna äter snigel rom. På så sätt så försvinner sniglarna med tiden. Endast praktbotian äter hela sniglar och dom blir för stora för din kusins akvarium.

Sen finns det en del andra fiskar som äter sniglar, men dom är inte lämpliga i ett sällskapsakvarium.

Det viktigaste när man har fått för många sniglar är att ställa sig frågan "vad äter dom?" Oftast får man inga mängder av sniglar om man inte matar väldigt mycket.
MVH
Magnus
#3 - 3 juni 2004 15:16
Pakistanbotior äter också hela sniglar, det har jag själv sätt eftersom att jag brukar mata dem med sniglar -som godis!
Jag har både praktbotior och pakistanbotior och jag tycker att pakistanbotiorna är mest effektiva.
praktbotian blir ganska stor, pakistanbotian blir 12 cm.
De ska båda leva i stim.
#4 - 4 juni 2004 08:54
Mina dvärgbotior äter också snäckor som de är. Sex stycken rensade mitt 140 liters på en kort vecka. De skulle nog kunna funka i ett 100 liters kar också om det inte finns så mycket fisk där i övrigt. De är mycket trevliga och kan rekomenderas även om man inte har ett snäckproblem, kan vara ganska svåra att få tag på dock men verkar ha blivit betydligt vanligare här i landet under det senaste året.

PS. För jag antar att det egentligen är snäckor du pratar om, sniglar i akvarier har jag aldrig hört talas om. DS.

Annons