snigelbajs?

#1 - 15 april 2005 12:35
Jag som yrar så klart... Men Köpte ett par Pomacea bridgesii här om dan... Och den ena (tror det e bara den ena iaf) tänkte jag väl bajsade men bajset består av massa småprickar... E det ägg eller? Eller e det bara bajs... Jag menar sniglar e ju inte direkt dåliga på att föröka sig så jag tänkte att jag fick vara optimist, tycker om dom här sniglarna... Men jag vill inte lägga snigelbajs i en litet separat burk för att det inte ska bli uppätet =P

/Simon
#2 - 15 april 2005 15:28
Troligen ägg inte bajs...
Få andra akvarieinnevånare äter däremot snäckägg.
Så du behöver inte skydda dem på något sätt.
#3 - 15 april 2005 19:00
sjysst ju =)
Men dom blir inte uppätna när dom kläcks av metallpansarmalarna då?

/Simon
#4 - 15 april 2005 19:06
Det krävs oftast botior eller kulfiskar för ge sej på snäckor.
Pansarmalar tror jag inte bryr sej alls.
#5 - 15 april 2005 19:53
[QUOTE=erikthur]Det krävs oftast botior eller kulfiskar för ge sej på snäckor.
Pansarmalar tror jag inte bryr sej alls.[/QUOTE]

ållrajt... Men dessa kommer ju bli hur många som helst i sådant fall heh... Om jag tar o skaffar nåra kuhliålar kommer dom tracka dom fullvuxna med då??

/Simon
#6 - 15 april 2005 21:31
Många snäckor kan det allt bli - oftast beroende på matmängden.
Själv använder jag de större snäckorna som städhjälp i yngelburkar.
Så lite nytta kan dom faktiskt göra.
#7 - 16 april 2005 08:34
jo dom e riktiga hejare på att äta alger ja!
Tyckte mej se en pyttesnäcka i dag på fönsterrutan, men faktiskt så var en glasmal (!) framme o va på den!

Att såna här sniglar förökar sig är alltså bland det vanligaste som finns eller?

/Simon
#8 - 17 april 2005 15:01
bara en liten parantes.... Pomacea bridgesii lägger stora, rosa-vita äggklungor ovanför vattenytan... inte så likt bajs kanske? : )
#9 - 17 april 2005 15:27
Det brukar nästan alltid andra sortens snäckor i akvarier.
Jag svarade på beskrivningen av "produkten" bara. :D
#10 - 18 april 2005 10:11
ahaaaaaaa... -blänger på erikthur-
#11 - 19 april 2005 16:18
hehe, lätt hänt : ) Men om du har en hane och en hona (just dessa är faktiskt inte tvåkönade) så kommer du säkert få riktiga ägg snart ändå : )
#12 - 19 april 2005 21:48
ahaaa... Dom är itne tvåkönade.... Läste nånting om ett par som itne var det men tänkte inte att det skulle vara dessa...
Hur ser man skillnad på dom då? Måste man dissikera dom eller för enda storleken är storleken... nja ena e lite mer mobil...

tack på förhand!

/Simon
#13 - 20 april 2005 21:09
nja, det är rätt svårt att se skillnad på könen faktiskt. Det enklaste är nog att se om dom parar sig eller inte helt enkelt. När dom parar sig så sitter hanen på skalet till honan, så om den ena brukar sitta på skalet på den andra så är det hanen... typ :)

läs mer här: http://www.applesnail.net/
#14 - 21 april 2005 21:39
åkej tack som fan =)
Föresten, det e ingen fara o ha sandbotten för dom rackarna va? Tänkte fixa det.

/Simon
#15 - 22 april 2005 20:40
Funkar säkert jättebra : ) lycka till!
#16 - 25 april 2005 11:24
tack som tusan! Nu ska jag inreda om :D
Dom är asätare oxå? Såg att den gnagde upp varenda köttbit på en dö metallpansarmal.... på 9 cm. Kanske inte ensam skyldig iof.

/Simon
#17 - 28 april 2005 18:41
Yuck :) ja, dom äter nog vad dom kommer över... har sett mina äta på döda kompisar med : (
#18 - 30 april 2005 20:19
[QUOTE=abborrmaster][QUOTE=erikthur]Det krävs oftast botior eller kulfiskar för ge sej på snäckor.
Pansarmalar tror jag inte bryr sej alls.[/QUOTE]

ållrajt... Men dessa kommer ju bli hur många som helst i sådant fall heh... Om jag tar o skaffar nåra kuhliålar kommer dom tracka dom fullvuxna med då??

/Simon[/QUOTE]

Hej om det blir många sniglar kan du alltid fråga i zooaffären om dom vill köpa ett gäng, sålde själv 17 stycken för ett tag sedan . Men dom verkar inte bli hur gamla som helst, mina 2 första,paret alltså, dom dog med två veckors mellanrum nu helt bara sådär.. Så behåll en del så du inte säljer alla.
#19 - 30 april 2005 20:34
[QUOTE=abborrmaster]Jag som yrar så klart... Men Köpte ett par Pomacea bridgesii här om dan... Och den ena (tror det e bara den ena iaf) tänkte jag väl bajsade men bajset består av massa småprickar... E det ägg eller? Eller e det bara bajs... Jag menar sniglar e ju inte direkt dåliga på att föröka sig så jag tänkte att jag fick vara optimist, tycker om dom här sniglarna... Men jag vill inte lägga snigelbajs i en litet separat burk för att det inte ska bli uppätet =P

/Simon[/QUOTE]

Här är en jättebra sida om sniglarna
http://www.applesnail.net/content/multi_languages/swedish.htm
#20 - 30 april 2005 20:37
Se svar # 13 :)

Annons