snigeln försvann

#1 - 5 augusti 2007 19:28
vår zebrasnigel var en dag efter hemkomst borta ur sitt skal och puts väck? finns det fiskar som äter stora sniglar?
#2 - 5 augusti 2007 19:41
Ja det finns. Vad har du för fiskar?
#3 - 5 augusti 2007 20:00
vi har pansarmalar, svärdbärare, drottningsrasbora och dvärg gurami.
#4 - 6 augusti 2007 07:09
Pansarmalar, svärdbärare och dvärg gurami äter inte snigel.
Drottningsrasbora känner jag inte till så jag kan inte svara på det här.
Men jag tror inte att någon har ätit snigeln.

Snigeln kanske har rymt om du inte har täckglas som täter ordentligt.
En morgon för ett tag sedan så gick jag in och tittade på akvariet så råkade jag sparka på något. Så sparkade jag på snigeln och såg snigeln på golvet så flyttade jag den genast tillbaka till akvariet.
#5 - 6 augusti 2007 10:22
abbimicke skrev:
Pansarmalar, svärdbärare och dvärg gurami äter inte snigel.

Drottningsrasbora känner jag inte till så jag kan inte svara på det här.

Men jag tror inte att någon har ätit snigeln.

Snigeln kanske har rymt om du inte har täckglas som täter ordentligt.

näää :p inte har väl snigeln rymt utan sitt skal?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 6 augusti 2007 10:50
Zebrasniglar är inte speciellt lämpade att ha i akvarium eftersom de kräver alger - när det inte finns tillräckligt med lämpliga alger i akvariet så dör den.
#7 - 6 augusti 2007 11:04
men vi köpte alla fiskar och snigel på Åleds som är känt för att vara bäst. förstår inte varför han skulle sälja en snigel till mig om han trodde att den skulle dö?
#8 - 6 augusti 2007 11:55
Den döda (förmodligen svultna, som Kjell säger) snigeln är nog uppäten av de övriga - så går det till hemma hos mig iallafall - alla kadaver försvinner blixtsnabbt ner i magarna på de övriga invånarna :p
#9 - 6 augusti 2007 12:15
konstigt att sälja den till mig då..
#10 - 6 augusti 2007 19:16

inte direkt..
#11 - 6 augusti 2007 19:50
En av vår ampullaria dog så var skalet helt tomt och vi hittade lik några cm utanför skalet. Så det stämmer säkert som de andra nämnde..
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 6 augusti 2007 19:53
men vi köpte alla fiskar och snigel på Åleds som är känt för att vara bäst. förstår inte varför han skulle sälja en snigel till mig om han trodde att den skulle dö?

Flyttar man dom runt mellan akvarier så klarar de sig eller om du har mycket alger i ett akvarium.
#13 - 6 augusti 2007 20:43
dom på åleds visste inte heller men vi fick iallafall en ny gratis.. får se om den överlever.
#14 - 7 augusti 2007 12:12
Zebrasniglar är inte speciellt lämpade att ha i akvarium eftersom de kräver alger - när det inte finns tillräckligt med lämpliga alger i akvariet så dör den.

:eek:

Det tycker jag de borde säga till om i djuraffären! Om de har ett samvete i alla fall, de måste ju veta att snäckorna kommer dö. Då ska jag INTE någonsin skaffa fler sebrasnäckor. Tur att jag har mycket, mycket, alger i alla fall. Men äter de vilka alger som helst? För jag har ett akvarium med en massa prickalger och ett med pälsliknande alger (och dessa har tagit över hela akvariumet så att inget kan leva där).
#15 - 7 augusti 2007 13:00
Jag har 4 zebrasnäckor i ett 540liters akvarium är det lagom eller är det för mycket? De lever än och verkar äta mycket alger tillsammans med vår segelfenspleco samt ancistrus :)
#16 - 7 augusti 2007 13:56

jag vet en zoobutik där klagade de på att sebrasnäckorna dog för dem hela tiden.. jag tittade på karen där de hade några snäckor som fortfarande levde, karen var kliniskt rena [B)]... konstigt att de dör (not)
#17 - 8 augusti 2007 22:16
dom sa att det inte hade med det o göra.. dom äter det som vi matar våra fiskar med också.
#18 - 9 augusti 2007 01:07
dom sa att det inte hade med det o göra.. dom äter det som vi matar våra fiskar med också.

inte zebrasnäckor, de tar bara alger

Annons