Daniel_N skrev:Plocka bort? Ojoj, då har man att göra i flera dagar... jag har nu uppskattningsvis ett par hundra synliga snäckor i mitt 150-liters, vilket är helt omöjligt att försöka plocka bort, dagen efter är det lika många igen.
Hur fungerar schneckol egentligen, dödar det filterbakterierna med?
Daniel_N skrev:Kjell: har ju hört att de blir fler pga övermatning, och det är det som är det konstiga, jag har knappt matat alls nu under jul, har helt enkelt glömt bort karet i julstressen.
desiredillusion skrev:Hvor de små blir av, jeg går ut fra at de blir spist av de andre? Hva annet som er oppi der er tre eplesneiler og to kirsebærreker, og jeg mater ganske sparsomt, så de soser rundt i hele akvariet på leting etter mat etc.
batski skrev:
Jag förstår verkligen inte varför folk har så ont av snäckor, när de tom gör nytta i akvariet iom att de städar så fint :p
batski skrev:Jag tror inte att det är förälddrarna som äter de små. Kan det vara så att räkorna äter upp äggen? Eller så förökar de sig inte för att det inte är så mycket mat.
Jo, meget mulig at rekene spiser eggene, og det gjør jo ingenting, jeg tenkte egentlig mer på de små sneglebarna som ikke vokser seg store, ikke eggene :)
Jag förstår verkligen inte varför folk har så ont av snäckor, när de tom gör nytta i akvariet iom att de städar så fint :p