Jag hatar snäckor och sniglar... Speciellt den lilla, rosa, platta "kanelbulle"-varianten. Plockade just upp 100-150 stycken i mitt 92-liters kar.
Egentligen gör de ingen större skada i akvarierna, lite små hål i växterna ibland, men det är ju så fult med en massa snäckor på framrutan! Som om det inte räckte med tassavtryck efter katterna på utsidan av framrutan, nu får man putsa insidan ren från snäckor också.
Har samma sorts sniglar även i 350-liters karet men där minskar de dag för dag. Jag har nämligen skaffat 6 stycken Pakistanbotior till det akvariet. Jag har 3 praktbotiorn med i samma kar, men de tjockisarna äter bara fodertabletter nu för tiden. När de var mindre så åt de snäckor.
I stora burken på 678 liter har snäckor och sniglar inte en chans: 10 zebrabotior avpatrullerar dygnet runt.
Jag släppte ner 4 dvärgbotior i 92-liters burken, men antingen är de för små fortfarande för att rå på snäckorna eller så äter de inte snäckor alls. Vi får väl se, snygga är de i alla fall!
Zebrabotiorna är absolut bäst på att hålla efter snäckor, av de 4 botia-arter jag har.
Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!