När jag rengjorde mitt akvarium idag upptäckte jag 2 st välldigt små sniglar.
Har ingen aning var dessa kommer ifrån.
Ska jag låta dom vara kvar, gör dom någon nytta typ äter alger? Eller är dom skadedjur?
Snäckor äter alger och överbliven mat så behåll dom om du vill. De är absolut inte skadedjur utan tvärtom, nyttodjur ;)
Däremot ska du veta att de förökar sig jättesnabbt så om du inte vill ha dom ska du ta bort dom så fort du ser dom. Även om du bestämmer dig för att behålla dom kommer du förmodligen behöva plocka lite då och då annars blir de för många :)
Förmodligen har du fått med dom i någon växt när du handlat.
Aha där ser man, dom måste ha följt med min javamossa som jag nyligen köpt.
Hmm så både bra och dåligt alltså, bra nu när jag startat akvariet nyligen, men vill ju inte ha massor med sniglar...
Blir nog till att plocka bort dom iaf.
Lite sniglar är bara bra, tycker du att dom förökar sig för mycket testa med att köpa Botia Striata en trevlig fisk om den bara passar i din miljö. Efter det har du nog inte problem med för mycket sniglar.
Hehe, jag fick också med sniglar för ett årsen när jag startade mitt akvarium igen. Jag gjorde rent det ordentligt här i helgen och de var inte trevlig syn, jag gillade inte sniglarna alls, dem åt på växterna och var alldeles för många, jag kockade sanden och gjorde rent så bra jag kunde, har inte sett en enda än så länge :D
En annan går och köper sniglar ;) Jag tycker att dom gör gott och skulle det bli så att det blir för många så köp en botia (han/hon kommer att bli helnöjd).