Sniglar överallt!!

#1 - 30 oktober 2007 17:35
hej!

Nu är dom överallt! Har ca 20 st sniglar å de blir bara fler! Vad ska vi göra? Vilket är bäst? Vi har 6st fullvuxna guppys, ca 5-6 yngel (ca 2cm ) å ca 5-10 småyngel.
Ska vi köpa nån fisk som äter sniglarna eller måste man plocka bort dom? Och hur gör man isf?
Bästa sättet att bli av med dom?????

Tack för snabba svar....

:confused:
#2 - 30 oktober 2007 17:42
Sniglar kan också vara bra. Dom äter alger och foderrester. Bara att det inte ser speciellt snyggt ut med en massa sniglar på rutan. Hur stort är akvariumet? Duktiga algätare är tex botior.
#3 - 30 oktober 2007 17:46
ok, men dom är verkligen överallt! Har ett 112l... vill hellre bli av med sniglarna å köpa en algätande fisk isf...
tack för svaret!
#4 - 30 oktober 2007 21:12
Tesso skrev:
hej!

Nu är dom överallt! Har ca 20 st sniglar å de blir bara fler! Vad ska vi göra? Vilket är bäst? Vi har 6st fullvuxna guppys, ca 5-6 yngel (ca 2cm ) å ca 5-10 småyngel.

Ska vi köpa nån fisk som äter sniglarna eller måste man plocka bort dom? Och hur gör man isf?

Tack för snabba svar....

Dom kommer antagligen från sanden/gruset. Dom brukar lägga ägg där. Har du köpt sand/grus nydligen?
#5 - 30 oktober 2007 21:34
Tesso skrev:
hej!

Tack för snabba svar....

Lägg i ett salladsblad med en tyngd på över natten. Imorgon kommer de flesta sniglarna sitta på bladet. Då är det bara att slänga det.
#6 - 30 oktober 2007 21:54
Yejjeh skrev:
Dom kommer antagligen från sanden/gruset. Dom brukar lägga ägg där. Har du köpt sand/grus nydligen?

Jag har aldrig varit med om att sniglar kommer från sand/grus.
Såvida man inte köper ett begagnat akvarium som är i drift.

Men grus som legat i torrt i säck i veckor/månader hos en akvariebutik kan nog omöjligt innehålla sniglar..

Däremot växter innehåller i regel sniglar och snigelägg.
Kolla nästa gång riktigt noga du köper växter så kanske du ser en genomskinlig liten slemklump med prickar i..
Där har du dessa kommande monster som sedan invaderar akvariet.. :)
#7 - 31 oktober 2007 14:01
Dvärgbotian äter snigelägg och små sniglar. [:D]
Ett par sniglar kan du ha kvar för de är bra renhållare. [8)]
Nu när du har "invasion" får du räkna med att handplocka en del för att få ner beståndet. Knepet med salladsbladet är bra, då blir du av med många. Svårt att hålla helt snigelfritt, då får du nog ha några större botior (dvärgbotian äter endast ytterst små sniglar). Fast jag, som har dvärgbotia, har i och för sig inte sett till en snigel på länge nu, så mina kanske har dött ut. Hade samma problem som du.[8)]
Sniglar/snigelägg kommer via växter man köper.[:P]
#8 - 31 oktober 2007 14:07
Tesso skrev:
ok, men dom är verkligen överallt! Har ett 112l... vill hellre bli av med sniglarna å köpa en algätande fisk isf...

tack för svaret!

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Algätande fisk kommer nog inte hjälpa dig med snäckorna, däremot snäckätande. :p[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Botior äter snäckor eller snäckrom, men är stimfisk och en del blir på tok förstora för ett 112L.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Att man får snäckinvasion är ett ganska säkert tecken på att man matar för mycket.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Mitt tips är att dra ner på matningen och att, nu när det är många snäckor, plocka så många som möjligt för hand varje dag.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Några snäckor är bara bra :) och håller man matningen på lagom nivå så blir det sällan snäckinvasion.[/COLOR][/FONT]
#9 - 31 oktober 2007 14:15
köp 2-3 äpple snäckor. I mitt kar på 60liter har jag 1 äpplesnäcka som håller ner beståndet, läste nånstans här på zoopet för ett tag sen att dom tydligen äter det som dom "ovälkomna sniglarna" vill äta. Så äpplesnäckan konkurerar ut dom "ovälkomna sniglarna". Varje gång jag bytte vatten så sög jag även upp alla sniglar jag kunde hitta med slangen. Nu har jag inte sett en ända ovälkommen snigel i mitt kar på 2 veckor :)
#10 - 1 november 2007 22:23
Sydamerikansk kulfisk har jag för mig att dom hette äter också sniglar och passar i ett 112 liters
#11 - 5 november 2007 16:11
Hur göra nu då?

Det e på tok för många sniglar nu! Jag vill ärligt talat inte stoppa ner handen å plocka ut dom för hand..:( Hua!
Men vi ska nog köpa en fisk som äter sniglarna, men såg att den där botian som alla nämner inte funkar i vårat akvarium ( 112L ). Om det var för litet eller hur det nu va.. Men nån annan fisk måste dte ju finnas?? Som passar med våra guppys???
Ska definitivt köpa nya växter snarast, så man kan ju hoppas att de flesta åker med ut med dom gamla växterna!
Mer råd?? Tack för alla svar!!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 5 november 2007 16:23
Orsaken till att det blir invasion är att man matar för mycket - så som flera redan sagt dra ner på matningen då kommer också antalet snäckor att minska med tiden.
Dom är ju nyttodjur som äter överblivet skärp i akvariet så tar du bort dom nu så kommer vattenkvalitén att bli sämre pga övermatningen och att inte snäckorna finns där och äter skräpet.
#13 - 5 november 2007 17:09
Orsaken till att det blir invasion är att man matar för mycket - så som flera redan sagt dra ner på matningen då kommer också antalet snäckor att minska med tiden.

Dom är ju nyttodjur som äter överblivet skärp i akvariet så tar du bort dom nu så kommer vattenkvalitén att bli sämre pga övermatningen och att inte snäckorna finns där och äter skräpet.

Jag matar det fiskarna äter på ca 30sek 2 ggr/dag. Är det verkligen för mkt? / Tess
#14 - 5 november 2007 17:17
Tesso skrev:
Jag matar det fiskarna äter på ca 30sek 2 ggr/dag. Är det verkligen för mkt? / Tess

Uppenbarligen är det det eftersom du får en massa sniglar. Sniglarna skulle inte överleva om det inte fanns en massa foderrester i karet. Mata samma mängd fast en gång/dag i några veckor och se hur det går.
#15 - 5 november 2007 17:36
Loelle skrev:
Uppenbarligen är det det eftersom du får en massa sniglar. Sniglarna skulle inte överleva om det inte fanns en massa foderrester i karet. Mata samma mängd fast en gång/dag i några veckor och se hur det går.

Ok, ska prova med det :) Tack!
#16 - 5 november 2007 21:07
Min lokala akveariehandlare visade mig en snigel/snäcka som tydligen käkade upp andra små sniglar, det verkar lite lurigt det där, men han är seriös i övrigt. Han sa att en sådan snigel hade rensat ett kar på ett 20-tal "ovälkomna" sniglar över natten. Någon som vet något mer om en sådan snigel? Art?

Själv "kör" jag med två äppelsnäckor som konkurerar bort de övriga, de är ruskigt effektiva på att käka alger och foderrester.
#17 - 9 november 2007 12:52
Lägg i en fälla- en avklippt 0.5 liters petflaska vars botten täckts med plastfolie och ett gummiband. I den lägger du en algtablett och ser till att öppningen är för liten för fisken men tillräckligt stor för sniglarna. Sedan är det bara att vittja fällan på morgonen. Lär vara full av sniglar! En humorist kan alltid hitta på något annat användningsområde för alla sniglar som plockas upp! (grannens pool...)
#18 - 9 november 2007 13:22
Arghh! Det är snäckor ni pratar om! Sniglar är dom som inte har några hus.
Och det som ni förmodlingen kallar snäckor är musslor! Skillnaden är att de har två skal.

-Ursäkta...biolognerven blir nipprig av snigel-snäck-musslaterminologin härinne! :D
#19 - 9 november 2007 13:35
fick invasion 2-3 veckor efter uppstart av mitt 240 liters.....drog ner på maten....snäckor försvann....ökade maten sakta....vid given punkt kom invasionen tebax...har nu hittat balansen på matningen....har några enstaka snäckor som jag ser väldigt sällan....

allt beror på maten.....
#20 - 9 november 2007 14:19
Själv började jag också få snäckor i mitt kar för ett tag sedan, men tyckte inte det gjorde så mycket så jag tänkte låta dem vara kvar. Men så köpte jag ett par Palettciklider och ett par Nyckelhålsciklider och de tillsammans rensade snart karet på snäckor.

Så vill du ha någon snäckätande fisk så fungerar nog flera olika ciklider ex. Nyckelhåls- och Palettciklid. De två brukar oftast fungera bra i sällskapsakvarium också.
#21 - 9 november 2007 22:53
Jens A. skrev:

Och det som ni förmodlingen kallar snäckor är musslor! Skillnaden är att de har två skal.

-Ursäkta...biolognerven blir nipprig av snigel-snäck-musslaterminologin härinne! :D

Hahaha, tack för att du lär oss (mig) lite rätt terminologi. :p

Simma lungt.
#22 - 10 november 2007 09:53
[quote=Tesso;1043076]Det e på tok för många sniglar nu! Jag vill ärligt talat inte stoppa ner handen å plocka ut dom för hand..:( Hua!

Plocka dem med hjälp av en sked eller en bit hushållspapper, jag har också svårt för att ta dem direkt i handen![:-13] Eller betala något barn i bekantskapskretsen 1 kr per snäcka/snigel som han/hon plockar![8D]
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 10 november 2007 10:08
kajmental skrev:
Min lokala akveariehandlare visade mig en snigel/snäcka som tydligen käkade upp andra små sniglar, det verkar lite lurigt det där, men han är seriös i övrigt. Han sa att en sådan snigel hade rensat ett kar på ett 20-tal "ovälkomna" sniglar över natten. Någon som vet något mer om en sådan snigel? Art?

Se denna Zoopettråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110189
#24 - 12 november 2007 22:37
Jag har äppelsnäckor tillsammans med två prakt botia och två packistan botia.
Funkar utmärkt att hålla snäckbeståndet på en lagom nivå
#25 - 14 november 2007 08:44
Jag hade en del snäckor i mitt kar (med hus) kanske inte var ett problem men det fanns nåra. Efter att jag köpte två st Botia Striata har jag inte sett en enda snäcka.
Undrar om det inte var sniglar som bodde i min pump, små slemmiga saker. Dom försvann med mina botia åxå. Botia Striata blir inte så stora och passar bra i mindre kar. (jag har ett 70L) Dessutom är dom helsköna firrar, snygga som bara den. Kallas nog Zebra Botia åxå.
#26 - 14 november 2007 10:26
[COLOR=blue]Lägger inte snäckorna äggen över vattenlinjen? Jag har fått för mig det och är jag inte helt ute och cyklar så ska det väl isf funka med att ha vatten ända upp till kanten på akvariumet. Du kanske inte blir av med de som redan kryper omkring, men de kan ju inte föröka sig iaf.[/COLOR]

[COLOR=blue]Detta är bara en gissning.[:o][/COLOR]
#27 - 14 november 2007 13:55
matte: jag är rätt säker på att många sniglar lägger ägg även på andra ställen (varför skulle man annars få med snigelägg med de växter man köper?). jag har samma problem som trådskaparen, men har nu köpt malaysiska sandsnäckor som jag hoppas ska konkurrera ut de där allra minsta snäckorna.

i mitt fall övermatar jag inte, men har inte lyckats få så bra näringsbalans i mitt 42-liters extraakvarium, vilket har gjort att jag har mycket alger, som snäckorna gillar.

däremot förstår jag inte varför man inte kan plocka dem för hand, jag rensar akvariet ungefär varannan vecka på alla små runda snäckor jag ser.

man tar ju bara på skalet? det är gjort av kalk, mestadels. tycker det är konstigt hur man kan tycka sådant är äckligt, när det finns så mycket annat när det gäller akvarieskötsel som är miljoner gånger äckligare (trycka ut "gegga" från filtermaterialet, fiska upp döda fiskar, med mera).

kom igen nu tjejer, visa att ni inte är rädda för 4 millimeter stora snäckor :)
jämför dem med slemmiga spanska skogssniglar eller något :)

-
#28 - 14 november 2007 18:21
He he *flinar*. Toccata, visst har du rätt. Men jag klarar bara inte av att ta direkt i dem. Jag tror de påminner mig för mycket om fullmatadefästingar av någon anledning... (be mig inte förklara varför).
#29 - 15 november 2007 21:01
Kensa skrev:
fick invasion 2-3 veckor efter uppstart av mitt 240 liters.....drog ner på maten....snäckor försvann....ökade maten sakta....vid given punkt kom invasionen tebax...har nu hittat balansen på matningen....har några enstaka snäckor som jag ser väldigt sällan....

allt beror på maten.....

Men hur gör man om man inte har fiskar i men fått sniglar/snäcksniglar(?) ?
Jag har nu typ bara 5 - 8 st men jag har inte släppt i några fiskar ännu, och karet ligger på exakt 53,635 l :D Men det var igång två dagar innan jag tog det och det var helt tömt och renspolad sand, men jag fick också ett par växter av brorsan och har även köpt växter....
#30 - 15 november 2007 21:42
Tesso skrev:
hej!

Tack för snabba svar....

köp nåra praktbotior dom blir nog glada för att få lite sniglar som tillskott :)
#31 - 16 november 2007 12:05
Liinda skrev:
Sydamerikansk kulfisk har jag för mig att dom hette äter också sniglar och passar i ett 112 liters

De äter dessutom på guppysarnas fenor, fiskmaten mm, inte ett så bra alternativ om man vill bli av med sniglarna, de sniglar som gömmer sig i sanden går dessutom fria för kulfiskar, satsa på botior.
Små exemplar av samtliga arter går nog att ha tillfälligt tills man fått snigelfritt, det räcker med en liten grupp på 3-4 individer, SÅ stimmande blir de inte, men de trivs bättre om de har artfränder i akvariet än om de är ensamma. När botiorna blir för stora så kan du sälja dem vidare....eller byta in dem i affären kanske.;) Men helt snigelfritt blir det nog aldrig nu när du har bakgrund monterad i akvariet.....för så var det väl?:confused:
#32 - 16 november 2007 12:10
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Lägger inte snäckorna äggen över vattenlinjen? Jag har fått för mig det och är jag inte helt ute och cyklar så ska det väl isf funka med att ha vatten ända upp till kanten på akvariumet. Du kanske inte blir av med de som redan kryper omkring, men de kan ju inte föröka sig iaf.[/COLOR]

[COLOR=blue]Detta är bara en gissning.[:o][/COLOR]

De "miljonsnäckor" som vi pratar om lägger sin rom nere i akvariet, det är Ampullariasnäckor som lägger rommen ovanför vattenytan. Dessutom vill man inte fylla akvariet ända upp till täckglaset, det blir i stort sett ingen luftning av vattnet då....;)
#33 - 16 november 2007 12:14
Jens A. skrev:

Visst är det så, men att det skulle handla om musslor till slut ställer jag inte upp på, [COLOR=red]det är en liten platt snäcka vi har att göra med[/COLOR]....har dem själv hemma, men ser dem inte som ett problem....:D
#34 - 16 november 2007 12:15
Stoffe.B skrev:
Men hur gör man om man inte har fiskar i men fått sniglar/snäcksniglar(?) ?

Jag har nu typ bara 5 - 8 st men jag har inte släppt i några fiskar ännu, och karet ligger på exakt 53,635 l :D Men det var igång två dagar innan jag tog det och det var helt tömt och renspolad sand, men jag fick också ett par växter av brorsan och har även köpt växter....

Plocka bort dem....:p
#35 - 16 november 2007 14:47
tummen skrev:
Plocka bort dem....:p

Ok, tackar för tipset :D
#36 - 18 november 2007 14:27
Jag har ju alltid i mina akvarium förr (som barn) haft praktbotia. Hade ingen aning om att de kunde bli så stora!! Nu har jag skaffat mig ett 150 liters akvarium själv och skall skaffa mig ett par pakistanbotior. Betydligt mindre väldigt fina och fyller sin funktion!!
#37 - 18 november 2007 16:51
Lilibet skrev:
[quote=Tesso;1043076]Det e på tok för många sniglar nu! Jag vill ärligt talat inte stoppa ner handen å plocka ut dom för hand..:( Hua!

Plocka dem med hjälp av en sked eller en bit hushållspapper, jag har också svårt för att ta dem direkt i handen![:-13] Eller betala något barn i bekantskapskretsen 1 kr per snäcka/snigel som han/hon plockar![8D]

den ungen blir nog rik :) ... själv har jag inga problem med sniglar har omkring 3milijoner men vad gör de? de rengör mitt kar så jag klagar ej låt de vara häldre sniglar en massa problem med karet
#38 - 18 november 2007 17:25
Hej! Tack för alla svar! Nu har vi köpt oss 2 st Praktbotior! :) Det tog en dag kanske, sen va nästan alla SNÄCKOR borta! Underbara fiskar, men väldigt skygga.... Kan starkt rekommenderas!!! TACK!
Det va Zoo-butiken där vi bor som rekommenderade oss att köpa dom.

// Tess
#39 - 18 november 2007 17:28
jag har haft många sniglar

JAg har haft så otroligt många sniglar i mitt akvarium och vi har fått bort dom.
i början så plockde vi bort dom men det är inte så bra för man får inte bort alla men om man gör så att man tar bort sanden från akvariet och lägger dom i en hink och tvättar den med is kallt vatten för då dör snigeläggen och sen kan man lägga tillbaka dom. ;) Det var så för ossi varge fall :)
#40 - 18 november 2007 17:29
och sen för det andra så tycker inte jag att det är så mysigt att ha sniglar över hela akvariet även om dom kan vara nyttiga

Annons